Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan."— Præsentationens transcript:

1 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark?

2 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationaliseringen af videregående uddannelse  Det internationale uddannelsesmarked  Markedet for videregående uddannelse  Mål for danske videregående uddannelser  Internationalisering – virkemidler  Konklusion

3 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det internationale uddannelsesmarked  Udenlandske studerende på nationale uddannelser  Studerende i udlandet  Fælles grader (joint–degrees)  Udbud af uddannelser i andre lande (off-shore)  Virtuelle universiteter

4 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Australiens udbud af studieprogrammer (1996-2001)

5 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det internationale marked for videregående uddannelse  OECD landene modtager 90-95% af alle udenlandske studerende, svarende til 1.98 millioner studerende i 2003 ud af ca. 90 milioner studerende ialt  De fleste (61%) udenlandske studerende i OECD området kommer fra ikke-OECD lande  5 lande modtog 70% af alle udenlandske studerende i OECD området i 2003: USA (28%), UK (12%), Tyskland (11%), Frankrig (10%), Australien (9%)  De nordiske lande modtog tilsammen 60.000 studerende, ca. 3% af de udenlandske studerende i OECD området Kilde: OECD Education at a glance 2005

6 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor er de studerende Kilde: OECD Education at a glance 2005

7 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Uddannelsernes internationaliseringsgrad Kilde: OECD Education at a glance 2005

8 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor kommer de studerende fra (2001) OECD modtager- lande i Nord Amerika EuropaOECD Fra Afrika20%77%12% Fra N. Amerika55%38%7% Fra S. Amerika54%42%4% Fra Asien47%29%42% Fra Europa15%81%34% Fra Oceanien29%19%1% Fra WORLD33%54% Source: OECD

9 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Dansk videregående uddannelse – hvad er målene?  Styrke det globale udsyn  Flere skal uddannes mere  Højere kvalitet i danske uddannelser  Flere udenlandske studerende  Stærkere sammenhængskraft  Øge konkurrenceevnen

10 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Effekten af USAs internationaliseringsstrategi  Præ-graduat uddannelse (college) ca. 3% fremmede  Post-graduat uddannelse i natur- og ingeniørvidenskab ca. 65%  84 281 udenlandske forskere i 2003, forøget med 50% på 10 år  Udenlandske universitetsforskere udgjorde 35-40% i 2003  I 2004 var 27% af samtlige læger i USA uddannet i udlandet Kilder: WHO, OECD & Institute of International Education (IIE)

11 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor mange højtuddannede bliver i USA? procent af 1996 PhD cohorten der stadig var i USA i2001 Kilde: Oak Ridge Associated Universities

12 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T En differentieret strategi? Er målene for eksempel:  10% udenlandske studerende på bachelor niveau? 15% på kandidat? og 25% forskeruddannelse?  Medfinansiering til både præ- og postgraduate uddannelser i udlandet?  Stipendier til hele eller dele af danske uddannelser for ikke-europæere?  Hvilke typer af dansk uddannelse vil vi markedsføre?  Skal de højtuddannede blive i DK efter uddannelsen?  Hvordan sikrer vi tilstrækkelig kapacitet og instutionelt engagement?

13 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Virkemidler i uddannelsesmarkedet Markeds-gennemsigtighedMarkeds-gennemsigtighed KvalitetssikringKvalitetssikring Finansiering – udbud udbud InstitutionelkapacitetInstitutionelkapacitet efterspørgsel efterspørgsel MarkedsføringMarkedsføring

14 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Konklusion  Globalt uddannelsesmarked en realitet  Dansk deltagelse i udbud og efterspørgsel bør være proaktiv  Prioritering af virkemidler  Institutionel kapacitet  Kvalitetssikring – akkreditering, ENQA og ECTS  Gennemsigtighed i markedet – systematiske arbejdsmarkedsanalyser  International markedsføring  Balance mellem udbuds- og efterspørgselsfinansiering

15 Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Tak for Invitationen rektor@au.dk


Download ppt "Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google