Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSvend Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark?
A A R H U S U N I V E R S I T E T
2
Internationaliseringen af videregående uddannelse
Det internationale uddannelsesmarked Markedet for videregående uddannelse Et eksempel på en regional uddannelsesstrategi Mål for danske videregående uddannelser Internationalisering – virkemidler Konklusion A A R H U S U N I V E R S I T E T
3
Karakteren af det internationale uddannelsesmarked
Udenlandske studerende på nationale uddannelser Studerende i udlandet Fælles grader (joint–degrees) Udbud af uddannelser i andre lande (off-shore) Virtuelle universiteter A A R H U S U N I V E R S I T E T
4
Det internationale marked for videregående uddannelse
OECD landene modtager 90-95% af alle udenlandske studerende, svarende til 1.98 millioner studerende i 2003 ud af ca. 90 milioner studerende ialt De fleste (61%) udenlandske studerende i OECD området kommer fra ikke-OECD lande 5 lande modtog 70% af alle udenlandske studerende i OECD området i 2003: USA (28%), UK (12%), Tyskland (11%), Frankrig (10%), Australien (9%) De nordiske lande modtog tilsammen studerende, ca. 3% af de udenlandske studerende i OECD området Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T
5
Hvor er de studerende A A R H U S U N I V E R S I T E T
Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T
6
A A R H U S U N I V E R S I T E T
7
Uddannelsernes internationaliseringsgrad
Kilde: OECD Education at a glance 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T
8
Hvor kommer de studerende fra (2001)
OECD modtager-lande i Nord Amerika Europa OECD Fra Afrika 20% 77% 12% Fra N. Amerika 55% 38% 7% Fra S. Amerika 54% 42% 4% Fra Asien 47% 29% Fra Europa 15% 81% 34% Fra Oceanien 19% 1% Fra WORLD 33% Source: OECD A A R H U S U N I V E R S I T E T
9
Verdensbankens strategi for videregående uddannelse i Latin Amerika
Pillar Components Addressing Institutional Capacity Building Relevance Improving Public Sector’s Performance 2. PublicFunding Quality 3. Quality Assurance Mechanisms 4. Labor Market Observatories Building a Market for HigherEducation Enrolment 5. Student Finance Equity A A R H U S U N I V E R S I T E T
10
Dansk videregående uddannelse – hvad er målene?
Styrke det globale udsyn Flere skal uddannes mere Højere kvalitet i danske uddannelser Flere udenlandske studerende Stærkere sammenhængskraft Øge konkurrenceevnen A A R H U S U N I V E R S I T E T
11
Australiens udbud af studieprogrammer (1996-2001)
A A R H U S U N I V E R S I T E T
12
Effekten af USAs internationaliseringsstrategi
Præ-graduat uddannelse (college) ca. 3% fremmede Post-graduat uddannelse i natur- og ingeniørvidenskab ca. 65% udenlandske forskere i 2003, forøget med 50% på 10 år Udenlandske universitetsforskere udgjorde 35-40% i 2003 I 2004 var 27% af samtlige læger i USA uddannet i udlandet Kilder: WHO, OECD & Institute of International Education (IIE) A A R H U S U N I V E R S I T E T
13
Hvor mange højtuddannede bliver i USA
Hvor mange højtuddannede bliver i USA? procent af 1996 PhD cohorten der stadig var i USA i2001 Kilde: Oak Ridge Associated Universities A A R H U S U N I V E R S I T E T
14
En differentieret strategi?
Er målene for eksempel: 10% udenlandske studerende på bachelor niveau? 15% på kandidat? og 25% forskeruddannelse? Medfinansiering til både præ- og postgraduate uddannelser i udlandet? Stipendier til hele eller dele af danske uddannelser for ikke-europæere? Hvilke typer af dansk uddannelse vil vi markedsføre? Skal de højtuddannede blive i DK efter uddannelsen? Hvordan sikrer vi tilstrækkelig kapacitet og instutionelt engagement? A A R H U S U N I V E R S I T E T
15
Virkemidler i uddannelsesmarkedet
Kvalitetssikring Finansiering – udbud Markeds- transparens Institutionel kapacitet Markedsføring Finansiering – efterspørgsel A A R H U S U N I V E R S I T E T
16
Konklusion Globalt uddannelsesmarked en realitet
Dansk deltagelse i udbud og efterspørgsel bør være proaktiv Prioritering af virkemidler Institutionel kapacitet Kvalitetssikring – akkreditering, ENQA og ECTS Gennemsigtighed i markedet – systematiske arbejdsmarkedsanalyser International markedsføring Balance mellem udbuds- og efterspørgselsfinansiering A A R H U S U N I V E R S I T E T
17
Tak for Invitationen rektor@au.dk
A A R H U S U N I V E R S I T E T
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.