Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErling Petersen Redigeret for ca. et år siden
1
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen
2
2 Overblik Serviceerhvervenes struktur: - Produktstatistik Relationer mellem virksomheder: - Danske virksomheders samarbejde - Efterspørgsel efter serviceydelser Anvendelse af viden: - Viden som konkurrenceparameter - Knowledge management
3
3 Produktstatistik Eurostatundersøgelse af videnintensive serviceerhverv fra 1995: •It-servicevirksomhed •Rådgivende ingeniørvirksomhed fra 2001: •Reklame og markedsføring •Revision og bogføring •Advokater •Arkitekter •Teknisk afprøvning og analyse •Vikarbureauer •Meningsmåling, markedsanalyse •Anden virksomhedsrådgivning
4
4 Produktstatistik Undersøgelsen belyser: •Omsætning fordelt på serviceydelser •Omsætning fordelt på kundegrupper •Eksport fordelt på serviceydelser •Eksport fordelt på destination
5
5 Produktstatistik Omsætning
6
6 Produktstatistik for advokatvirksomhed Omsætning fordelt på serviceydelser
7
7 Produktstatistik Omsætning fordelt på kundegrupper
8
8 Produktstatistik Branchernes andel af eksporten i de videnintensive erhverv 0 10 20 30 40 50 60 Rådgivende ingeniør It-service- virksomhed Revision, bogføring og anden rådgivning Reklame- og markedsførings- bureauer Vikar- bureauer Menings- måling og markeds- analyse 20022003 Pct.
9
9 Danske virksomheders samarbejde •Gennemført for Eurostat – fælles spørgeskema •Bredt udsnit af brancher •Virksomheder med min. 1 ansat •Udgivet i en temapublikation i 2004
10
10 Danske virksomheders samarbejde Andel med samarbejdsrelationer
11
11 Danske virksomheders samarbejde Andel med samarbejdsrelationer
12
12 Danske virksomheders samarbejde Antallet af samarbejdsrelationer
13
13 Danske virksomheders samarbejde Samarbejdets indflydelse på konkurrenceevnen
14
14 Efterspørgsel efter serviceydelser Eurostat ad hoc-projekt, gennemført nov. og dec. 2004 •Fælles spørgeskema og metode •Bredt udsnit af brancher •Forventet offentliggørelse af danske resultater i temapublikation i 2005 Emner: •Køb af serviceydelser •Kvalitative spørgsmål: - lokalisering af virksomhedens eksterne leverandører - længde på kontrakter - barrierer for køb af serviceydelser i udlandet - forventninger til fremtidige køb
15
15 Efterspørgsel efter serviceydelser Forventninger til undersøgelsen: •Give en bedre forståelse for relationerne mellem servicesektoren og andre sektorer •Nye informationer om barrierer for køb af serviceydelser i udlandet. Internationalisering af servicesektoren •Mulighed for at øge den statistiske dækning af servicesektoren ved at nedbryde SBS-variablen 13110
16
16 Viden som konkurrenceparameter •Ad hoc-opgave gennemført for eksterne kunder •Opfølgning på tidligere undersøgelse – den overlevende population interviewes igen •Gennemført efteråret 2004
17
17 Viden som konkurrenceparameter Hvordan opnår virksomheden de bedste resultater? Gennem F&U Gennem viden hos medarbejdere Gennem lavere omkostninger Gennem fokus på F&U, omkostninger og medarbejdernes viden Ingen af de nævnte
18
18 Viden som konkurrenceparameter Anvendelse af F&U i produktudvikling
19
19 Viden som konkurrenceparameter Andel af omsætningen anvendt på F&U-aktiviteter
20
20 Knowledge management Ad hoc Eurostatundersøgelse 2006/2007 •Eksisterende praksis for videnhåndtering i virksomheder •Baggrund og motiver for videnhåndtering •Resultater af brug af videnhåndtering •Barrierer, der begrænser videnhåndtering
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.