Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne"— Præsentationens transcript:

1 Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne

2 Per Rystrøm - Kommunikationsrådgiver og partner i Operate A/S
- Cand.scient.pol, ekstern lektor i politisk kommunikation på statskundskab, Københavns Universitet - Pressechef i fem år i Socialministeriet og Fødevareministeriet - Konsulent i KL - Informationschef i KommuneForsikring

3 Program Kommunalreformen og Kræftens Bekæmpelse
10 gode råd om at påvirke politikere og embedsmænd

4 Kommunalreformen – de to udfordringer
Opgaveflytninger fra amterne til kommunerne Sammenlægning af kommunerne

5 Kommunalreformen – set fra kommunerne
Strukturreformen Den kommunale ledelse er overbelastet i 2006 - Det skal være nemme, afprøvede løsninger Driver nr. 1: Frygten for at fejle. Målsætningen er i bunden af bedste tredjedel

6 Opgaveflytninger – kommunikation
Den nye sundhedsopgave ”Det er kommunerne slet ikke gearede til” Kommunerne er meget søgende – historisk chance I skal hjælpe dem

7 Opgaveflytninger – kommunikation
Hvad er ”serviceniveauet” i amterne. Helt konkret Hvordan skal kommunerne indpasse de nye opgaver / organisation I skal give fortællingen om den større faglighed I skal fokusere på, hvad I vil opnå Pas på med for ambitiøse mål

8 Sammenlægninger – kommunikation
Unik chance for at påvirke organisation, serviceniveau, forvaltningsprincipper, ressourcer etc. Når fire kommuner slås sammen, så er det fire forskellige praksiser, der slås sammen. Vær konkret Det er nu det gælder. Større ændringer i er urealistiske

9 Tendenser i kommuner og amter
Økonomien er presset = hårdere kamp om ressourcerne Evalueringer/dokumentation i vækst = større krav til argumenter for ressourcer

10 Hvem lytter kommunerne på?
De højtråbende, stærkt organiserede lokalgrupper. Typisk børnefamilier og villakvarterer. De grupper, som kræver noget, der kan leveres Derfor: I skal kunne råbe op. I skal kræve realistiske løsninger

11 Hvordan påvirker I kommunen? – 10 gode råd

12 Råd 1: Hvad vil I opnå

13 Mål - Forskel på ”besparelse skal droppes” og ”ny bevilling”
Vær realistisk – eller tænk langsigtet Realismen handler om at se det fra den anden parts side

14 Målene skal være konkrete
- ”Forebygge kræft” eller ”indsats mod rygning” skal oversættes til: - Konkrete forvaltningsprincipper, forretningsgange, beslutninger

15 Råd 2: Hvis I bestemmer problemet/målet – så bestemmer I løsningen

16 Problem og mål I skal ikke kræve ”bedre forhold”. I skal fortælle, hvorfor der er brug for ændringer Kan både være negativt (sygdom) og positivt (nye aktiviteter)

17 Råd 3: Brug alliancer og tænk i krydspres

18 En borgmesters krydspres
Byrådet Medarbejdere Pressen Borgmester Borgere Organisationer Folketinget Embedsmænd Virksomheder

19 Jeres interessenter I har ikke mange direkte modstandere (men I slås selvfølgelig om de samme ressourcer) Det kan I bruge til at bygge alliancer

20 Det kan I bruge interessenterne til
Borgere – cases Pårørende – cases, synliggørelse Forskellige faggrupper – alliancer Embedsmænd og politikere – målgrupper Pressen – kanal

21 Hvem er de vigtigste interessenter?
Hvem er enige med jer? Hvem er uenige med jer? Hvordan kommunikerer I til dem?

22 Råd 4: Husk timingen

23 Timing i kommunalreformen
Hav styr på beslutningsplanen for 2006 Husk at beslutninger i 99% tages efter indstilling fra embedsmændene Husk at nye initiativer i over 50% af tilfældene oprindeligt stammer fra politikerne

24 Budgetåret - Forberedelse forår / forsommer - Budgetforslag i august
- Forhandlinger i september-oktober Forlig inden 15/10

25 Råd 5: Brug både politikere og embedsmænd

26 Jeres politiske sager Stor identifikation Lokalpresse/politikere
Tekniske Enkle Forvaltning Lille identifikation

27 Politikere og embdsmænd
Forskellige argumenter - Embedsmænd: system, jura, langsigtet, personale, struktur, principper, økonomi Politikere: følelser, enkeltsager, retfærdighed, rimelighed, svage

28 Husk i kontakt med politikere og embedsmænd
Personlig kontakt Tænk på deres situation Det handler ikke om: ”vi kræver”, men derimod ”vi leverer”

29 En embedsmand har brug for
Meget konkrete løsninger (inden for tilgængelige styringsredskaber) Politisk opbakning, positiv presse (gulerod) Mindre kritik af borgmester/udvalgsformand (pisk) Dokumentation for effekter Alliancer med organisationer Implementering

30 Stopklodser for embedsmænd
Økonomi. Hvad koster det? Jura. Hvad siger reglerne? Principper. Hvad er kommunens principper? Interesser. Er der andre store interesser på spil? Vaner. Hvad plejer man? (dovenskab)

31 Politikere Børns sundhed Ældre der kommer i klemme
Skurke, ofre og helte What’s in it for them. Hvad er den positive historie, som de kan sige? (plakat-testen)

32 Politikeres reaktion Kan de få en positiv profil (f.eks. Hvis I har et blad, pressearbejde mv.)? Kan de få problemer? Jeres forhandlingskapital afhænger af disse to faktorer. I er stærkest på nr. 2, men husk 1’eren (politikere elsker ros, men får det sjældent).

33 Råd 6: Klar dokumentation og skriftligt bidrag

34 Dokumentation Tre krav
Kort – ganske få sider (gerne med flere bilag, men de bliver ikke læst) Saglig (ingen ideologi) Konkret (masser af eksempler)

35 Dokumentation Dokumentation kan være: Stikprøve eller rundspørge
Ekspertudsagn Regnestykke Andre kommuners erfaringer Case

36 Skriftligt bidrag Kan være brev, notat el.lign. Skal indeholde:
Præcis problembeskrivelse / behov Dokumentation for problemet Kort løsning, inkl. ressourcer Punktform, operationelt Læserne er pressede (3 minutter)

37 Råd 7: Få et møde

38 Møder Inviter gerne på besøg Klar dagsorden
Det nemme fokus: Hvad vil vi gerne have? Den svære prioritering: Hvad er det vigtigste? Det allersværeste: Hvad skal de andre have? Følg op skriftligt (mail) med det samme

39 Råd 8: Brug pressen

40 Pressen Nyt Konflikt Identifikation – enkeltsag
Analyse / dokumentation - væsentligt Citat Pressen kan også lide positive historier

41 Husk i pressearbejdet Vinklen er afgørende
Personlig kontakt, men skriftligt papir Find det bærende eksempel Kommuniker uden om pressen Pressehistorier er generelt blevet hårdere vinklet. Derfor er analyse/eksperter nødvendige for at signalere objektivitet

42 Genveje til en nyhed - Nationale opgørelser: Århus i bund eller top
- Udenlandske eksperter - Undersøgelse om borgernes syn (og alle mulige andre undersøgelser/analyser) - Ny opgørelse, ny beslutning, ikrafttrædelse, ny ide mv. - Næste uges udspil - Spil med på de eksisterende dagsordener - Cases, konkret

43 Råd 9: Tænk i konkrete historier og
eksempler og arbejd bevist med retorik

44 Eksempler og retorik - Retoriske billeder: ”verdensmester”, ”børnehaveklasseniveau”, ”forsøgsrotter”, ”hasard”, ”serviceeftersyn”, ”karakter”, Konkrete eksempler (case) kombineret med sandsynliggørelse af generel virkning (beregning)

45

46 Råd 10: Evaluer og følg op

47 Succes i forhold til kommunalreformen
- Lad målet bestemme midlerne - Respekter politikerne og embedsmændene og deres respektive behov. Hjælp dem konstruktivt - Brug pressen, men ikke alene Brug konkrete eksempler som løftestang

48 Hvad gør I nu? Fastlæg hvad I vil opnå
Find de nøglebudskaber, der skal understøtte det Brug dokumentationen Læg en plan for den videre kommunikation Brug hinanden som sparring


Download ppt "Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google