Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”"— Præsentationens transcript:

1 - ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Glostrup kommune - Ungdomscenteret 10eren Glostrup som JPCK skole Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner sammen med det pædagogiske koncept – ”Junior PC Kørekortet” Ved Jens Kjær Olsen ___________________________________________ - ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It” SkoleIntratræf marts 2006 - SkoleIntratræf marts 2006

2 JPCK er et didaktisk koncept som er opbygget omkring:
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" JPCK er et didaktisk koncept som er opbygget omkring: At eleverne skal opnå følgende 3 kompetencer Betjening Evnen til at kunne udføre funktioner på computeren og i it- og medieværktøjerne. Refleksion Evnen til at kunne vurdere og perspektivere de personlige, lærings- og samfundsmæssige konsekvenser af anvendelsen af it- og medieværktøjerne. Forståelse Evnen til selv at vælge det rigtige værktøj afhængigt af situationen og forstå de arbejdsmetoder og processer, som it- og medieværktøjerne indgår i. For at opnå disse 3 kompetencer skal der arbejdes med 5 IT-hovedområder på 3 trin for at opnå slutmål 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

3 It - og mediestøttede læreprocesser Informationsindsamling
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Sådan er Junior PC-kørekort opbygget: Trin og hovedområder Alle trin indeholder alle hovedområder, blot i stigende sværhedsgrad og abstraktions- og erkendelses-niveau Trin klasse Trin klasse Trin klasse It - og mediestøttede læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computer og netværk Slut-mål Vores skole Uddybelse af hovedområder 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

4 OMRÅDERNE er nået, kan der udstedes
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" De 5 HOVEDOMRÅDER Læreprocesser Udvikle elevens evne til at bruge it og medier som støtte og inspiration til at lære og til at udvikle sig. Kommunikation Handler om elektronisk udveksling af information via , konferencer og web. Lære eleven at betjene værktøjerne til elektronisk kommunikation. Eleven skal blive bevidst om acceptable regler og normer på nettet. Produkt og analyse Handler om de traditionelle it – værktøjsprogrammer og de it –baserede medieværktøjer. Eleven skal lære at analysere og tage stilling til de medier, som leverer elektroniske informationer. Informations- indsamling Handler om informationer, der findes på internettet og i digitale databaser Lære eleven at søge målrettet efter informationerne samt at kunne analysere og vurdere dem. koerekort.dk/flash/alle_layout.swf Computere og netværk Eleven skal lære at anvende computere og lokalnet effektivt og hensigtsmæssigt Hvis TRINMÅLENE indenfor HOVED- OMRÅDERNE er nået, kan der udstedes Junior PC-kørekort. 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

5 Udstedelse af PC-kørekort
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Udstedelse af PC-kørekort Lærerteamet omkring eleven foretager en samlet vurdering af elevens it- og mediekompetence i forhold til beskrivelserne på slutmål, da vi er en 10. kl. skole og ønsker at alle trins krav indgår i undervisningen i løbet af 1 skoleår. Hvis lærerteamet vurderer, at eleven har opnået de beskrevne kompetencer, kan eleven få et bevis på dette – et IT-kørekort. 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

6 Vi besluttede at vi ville være en JPCK skole fra august 2005!
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Vi besluttede at vi ville være en JPCK skole fra august 2005! Hvordan gjorde vi det? Ekstra resurser 1. år fra Glostrup udviklingsråd Dansk/engelsk/matematik får bl.a. ekstra 2 timer pr. uge (6 timer i alt) – JPCK koordinatoren deltager i alle timerne 1. del - læseplansudvalg nedsat: Opgave: Skemaopstilling (synoptisk) der omhandler JPCK slutmål sammenstilles med Fællesmål mål samt vejledende læseplaner i dansk, engelsk og matematik i 10. kl. vedr. ITK. Fordeler hvem gør hvad omkring JPCK i fagene Slutmål herunder.htm Ekstra resurser 1. år fra Glostrup udviklingsråd – skoleåret Pilotskole – præsentere vores erfaringer til de 4 andre skoler i Glostrup Nogle gange kursus men mest i fagene 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

7 Evaluering og dokumentation? Hvordan sikrer vi at slutmål er opnået?
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" 2. del – fagudvalgene Opgave: Der udarbejdes læseplaner med udgangspunkt i hvem gør hvad i forhold til slutmål. Fagene fremlægger læseplansforslag til godkendelse Evaluering og dokumentation? Hvordan sikrer vi at slutmål er opnået? Fra idekataloget ”Evaluering og dokumentation” vælges hvad vi vil bruge – indarbejdes konkret i forløb 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

8 10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Hvordan kan vi synliggøre og evaluere elevernes resultater og arbejde samt udvikling med JPCK i fagene? Hvordan koordinerer vi fagenes arbejde? 1) Vi valgte at bruge udviklingsplaner i Skoleintra med tilpasset skabelon - vi ser det som et godt udviklingsværktøj i de fremtidige krav til skolen om evaluering og dokumentation af opnåede kompetanser i fagene 2) Oprettede logbog i editoren for at samle lærernes evaluering efter hvert un. forløb på Lærerintra – give os fælles overblik – give mulighed for at lave idekatalog over un. forløb og JPCK 3) Brugte samlemapperne – JPCK i fagene (dansk, engelsk, matematik) til samling af un. forløb på Lærerintra – dermed mulighed for at overføre forløb til klasserne på Elevintra 4) Skema til lærerne – til nærmere beskrivelse af un. forløb omkring JPCK 5) JPCK koordinatoren indsamler forløb og indtaster bestået/ikke bestået i elevernes udviklingsplaner Vi ser det som et godt udviklingsværktøj i de fremtidige krav til skolen om evaluering og dokumentation af opnåede kompetanser i fagene 2 For at samle lærernes evaluering efter hvert un. forløb på Lærerintra – give os fælles overblik – give mulighed for at lave idekatalog over un. forløb og JPCK 3 Dermed mulighed for at overføre forløb til klasserne på Elevintra 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

9 Organisering af udviklingsplaner - hvordan?
10eren Glostrup: Eksempler på hvordan der arbejdes med udviklingsplaner på SkoleIntra sammen med det pædagogiske koncept - "Junior PC kørekortet" Organisering af udviklingsplaner - hvordan? Oprettet test klassen 10. x med fiktive elever – gjort ved skoleårets start – afprøvning Lave skabelon med udviklingsplan og overføre den til LærerIntra – menuen Værktøj - Dokumentskabeloner Elev_jpck bestaaet.htm Lærerskema til notater – elev bestået - gennemgået – un. forløb – evaluering JPCK lærer_ skema.htm Vis grundskabelon til eleverne i Lærerintra skabelon samlingen – vis via link Vis lærerskema – via link Gå til Lærerintra via link Gå til testklassen 10x på Elevintra 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan - SkoleIntratræf marts 2006

10 Hvordan i praksis på SkoleIntra?
10eren – LærerIntra Vi ser på skabelonoprettelsen – Værktøj – Dokumetskabeloner Admin. kan kun ændre opbygning af udv. planer Elevoprettelsen – Hvordan? – Værktøj – Evaluering - Udviklingsplaner elever Udgivelse af udviklingsplanen Hvordan opdateres udviklingsplanen? 10eren – ElevIntra (testeleverne Anne og Alex) Vi ser udv. planen fra elev siden 10eren Glostrup som JPCK skole – elevens udviklingsplan


Download ppt "- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google