Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG."— Præsentationens transcript:

1 INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG

2 Begrebet innovation  Innovation er faglig fornyelse  Innovation rummer en spænding mellem nyt og gammelt  indeholder en forbedringsambition, overskrider sit udgangspunkt  Innovation kræver i skoleregi viden og etisk refleksion  man skal tilegne sig viden om det domæne, som skal fornys og forbedres; for at kunne vurdere forbedringen kræves en værdimålestok/en værdibaseret refleksion  Innovation er ikke et økonomisk begreb  innovationsbegrebet er bredt og tager sigte på kvalitative forbedringer på alle mulige felter fra Michael Paulsen: ”Innovationsbegrebets dialektik i en uddannelseskontekst” in Innovation og læring (2012)

3 Innovation og mediefag – nogle spørgsmål og tanker  Hvordan kan innovation medvirke til faglig udvikling? Hvad kan arbejdet med innovation tilføre vores fag?  Hvorved adskiller innovationsforståelsen sig fra det vi ’plejer’ at gøre i mediefag, f.eks. når vi arbejder med fagets praktiske dimension?  I mediefag kender vi på forhånd til at igangsætte skabende processer (idegenerering og idekonkretisering), men er de (altid) innovative?  Mediefag har en stærk formidlingsdimension. Eleverne lærer at tænke i målgrupper og være anvendelsesorienterede tidligt i den kreative proces. Men kan vi også være innovative i den teoretisk-analytiske del af vores fag?  Og hvordan kan vi arbejde (mere) med at give elevernes produktioner værdi for andre, dvs. få den etiske dimension ind i mediefag? Og meget gerne uden at det skal være eksterne partnere (hver gang).

4 3 innovationsforløb i mediefag  Skrevet direkte til og i øjenhøjde med eleverne  Manchetter med formålsovervejelser, som tager udgangspunkt i læreplanernes faglige mål  Tilgængelige på EMU’en  Formidling af mediefaglige begreber – med levende billeder  Design en dokumentar!  Prøv pixi-forskning – med studieforberedende perspektiv!

5 Forløb 1 Formidling af mediefaglige begreber – med levende billeder! I dette forløb er den teoretiske og den praktiske dimension i mediefag tænkt sammen. Du får kendskab til de mediefaglige begreber og lærer at omsætte din viden om begreberne til en særlig målgruppe – og i levende billeder, f.eks. de nye 1.g’ere, der skal til at have mediefag. Formidlingen skal oven i købet foregå på en særlig måde, du skal nemlig ikke bare fortælle om din viden – du lærer at iscenesætte og vise den på en nytænkende måde! Filmen skal vises til jeres målgruppe – og responsen evt. indarbejdes i en forbedret produktion.

6 Forløb 2 Design en dokumentar! I dette forløb arbejder du med innovation som proces fra ide til færdig dokumentarfilm. Du lærer hvordan man sammen med andre kan finde og formulere ideer, søge løsninger baseret på mediefaglig viden og føre dem ud i livet. Undervejs er der stop, hvor du bliver udfordret af benspænd, tænker over hvordan ideen kan forbedres – og endelig slutter af med at brande dit produkt i en ny innovativ proces.

7 Forløb 3 Prøv pixi-forskning – med studieforberedende perspektiv! Her er innovation tænkt som en særlig faglig fordybelse for de allerdygtigste mediefagselever. Du får lært at sætte system i din undren og opstille hypoteser, opfordres til at forny, videreudvikle og udfordre det faglige felt og endelig til at formidle dine resultater og ny viden til andre. Undervejs i processen vil du måske kunne følge undervisning på en forskningsinstitution og tale med en forsker.


Download ppt "INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google