Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark"— Præsentationens transcript:

1 Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Yderst foreløbige resultater af interview med elever, der deltager i projektet Oplæg ved Lilli Zeuner

2 Målsætninger og bevæggrunde i uddannelsesvalget
Uddannelsesorienteringen hos de unge kan være præget af to ting: Formålet med at uddanne sig – hvad skal der komme ud af det (fremtiden) De motiver, der bevæger dem – hvad har påvirket dem (fortiden)

3 Spørgsmålene til de unge
Hvilke perspektiver har du for dit videre uddannelsesforløb? – Det faktuelle Hvem eller hvad skal din uddannelse være til gavn for? - Fremtiden Hvor kommer ideen fra? - Fortiden

4 Idealtyper for unges uddannelsesperspektiver
Motivation: Bevæggrunde for uddannelse Formål: Hvem er uddannelsen til gavn for Ydre styring. Værdier og viden Indre styring: Følelser, Impulser Behov Fællesskabets interesser Forandrings-orientering Problemløsnings-orientering Egne Interesser Produktions-orientering Reproduktions-orientering

5 Forandringsorienteringen
Jeg vil forske i medicin eller være leder Jeg vil gøre noget for verden. Jeg vil gøre noget, så det får betydning for andre end mig Jeg vil gerne kunne optimere tingene inden for sygehusene, så vi ikke spilder penge i systemet Har deltaget i udviklingsprojekt om it og kommunikation – er blevet trænet i samarbejde og effektivisering

6 Produktionsorienteringen
Jeg vil gerne være arkitekt Det skal være til gavn for mig selv – og for kunderne Jeg kan godt lide at skabe ting og være kreativ. Jeg vil gerne arbejde med noget, der interesserer mig Har deltaget i udviklingsprojekt om it. Har lært at illustrere noget og lægge voice ind over

7 Problemløsningsorientering
Jeg tror faktisk, jeg vil være psykolog – har også overvejet at blive lærer eller læse jura Jeg kan godt lide at argumentere, og jeg vil gerne hjælpe andre – fx en uskyldig dømt Jeg elsker den følelse af at have hjulpet et andet menneske Har deltaget i udviklingsprojekt om drenge – forbedring af samspil mellem fag

8 Reproduktionsorienteringen
Jeg vil læse til sygeplejerske først og så til jordemor bagefter Det er for min egen skyld – og så for at hjælpe nye børn til verden selvfølgelig Det har altid inspireret mig at arbejde med små børn Deltaget i it-orienteret udviklingsprojekt

9 Yderst foreløbige tanker
Udviklingsprojekterne kan fremme viden og værdier og dermed sætte forandrings- og produktionsorienterede tanker i gang Udviklingsprojekterne sætter sjældent følelser, impulser og behov i gang (måske som modreaktioner). Derfor har de tilsyneladende ingen betydning for de problemløsende og de vedligeholdelsesorienterede perspektiver


Download ppt "Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google