Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Steffensen Redigeret for ca. et år siden
1
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013
2
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Forbehold: Projektperioden 2010 – 2013 Interviewmateriale: 14 interviews Studerende inddraget VIA UC MidtVest Viborg2
3
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Inklusion Sprogstimulering Tværfagligt samarbejde VIA UC MidtVest Viborg3
4
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion ….at undersøge hvordan faggrupperne (ledere, talehørekonsulenter, sprogvejledere, kontaktpædagoger) forholder sig til tværprofessionelle samarbejde som det folder sig ud i relation til Viborg kommunes sprogprojekt og hvilken betydning det har eller vil få for den overordnede målsætning om inklusion. VIA UC MidtVest Viborg4
5
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Videnspraksis: – individcentreret ctr. Kontekstuelt orienteret specialpædagogiknormalpædagogik Politisk rationaler/orienteringer: – Velfærdsstatslige ctr. Konkurrencestatslige Tværfagligt samarbejde: – Flerfaglighed ctr. Tværfaglighed autoritativ (lineær)samskabende (cirkulær) ” Jeg, de””Vi, os” VIA UC MidtVest Viborg5
6
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Hvad har vi fundet: – Det tværfaglige samarbejde mellem kontaktpædagog og sprogvejleder er overvejende orienteret mod en samskabende tilgang – Det tværfaglige samarbejde mellem sprogvejleder/kontaktpædagog og talehørekonsulent er overvejende orienteret mod en autoritativ tilgang – Sprogvejlederens rolle og funktion er uafklaret både i relation til egen lokale organisation og i relation til talehørekonsulenter – Ledere har stor indflydelse på sprogarbejdet i dagtilbuddet VIA UC MidtVest Viborg6
7
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Kommentarer til problematikken: – I den autoritative tilgang er talehørepædagogens vigtigste kompetence viden. I den samskabende tilgang er talehørepædagogens vigtigste kompetence dialog. (”Fælles indsats for sprog, EVA 2011) – (inklusion) ….skaber et øget behov for videndeling og øgede behov for en pædagogisk organisering af hverdagen (Ida Kornerup i Inklusionens pædagogik) VIA UC MidtVest Viborg7
8
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion – ”Disjunction” handler bredt set om det, at fænomener, der hænger sammen, adskilles………..Og vi ser det i de opdelinger, der kommer af, at mange PPR kontorer defnerer sig som støtte til institutioner og skoler – i stedet for det bredere fokus på støtte til udvikling i samarbejde med de mange afgørende kontekster i børns og unges liv.” (Søren Hertz i ”Gjallerhorn” 15) VIA UC MidtVest Viborg8
9
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion VIA UC MidtVest Viborg9
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.