Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013."— Præsentationens transcript:

1 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013

2 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Forbehold: Projektperioden 2010 – 2013 Interviewmateriale: 14 interviews Studerende inddraget VIA UC MidtVest Viborg2

3 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Inklusion Sprogstimulering Tværfagligt samarbejde VIA UC MidtVest Viborg3

4 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion ….at undersøge hvordan faggrupperne (ledere, talehørekonsulenter, sprogvejledere, kontaktpædagoger) forholder sig til tværprofessionelle samarbejde som det folder sig ud i relation til Viborg kommunes sprogprojekt og hvilken betydning det har eller vil få for den overordnede målsætning om inklusion. VIA UC MidtVest Viborg4

5 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Videnspraksis: – individcentreret ctr. Kontekstuelt orienteret specialpædagogiknormalpædagogik Politisk rationaler/orienteringer: – Velfærdsstatslige ctr. Konkurrencestatslige Tværfagligt samarbejde: – Flerfaglighed ctr. Tværfaglighed autoritativ (lineær)samskabende (cirkulær) ” Jeg, de””Vi, os” VIA UC MidtVest Viborg5

6 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Hvad har vi fundet: – Det tværfaglige samarbejde mellem kontaktpædagog og sprogvejleder er overvejende orienteret mod en samskabende tilgang – Det tværfaglige samarbejde mellem sprogvejleder/kontaktpædagog og talehørekonsulent er overvejende orienteret mod en autoritativ tilgang – Sprogvejlederens rolle og funktion er uafklaret både i relation til egen lokale organisation og i relation til talehørekonsulenter – Ledere har stor indflydelse på sprogarbejdet i dagtilbuddet VIA UC MidtVest Viborg6

7 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Kommentarer til problematikken: – I den autoritative tilgang er talehørepædagogens vigtigste kompetence viden. I den samskabende tilgang er talehørepædagogens vigtigste kompetence dialog. (”Fælles indsats for sprog, EVA 2011) – (inklusion) ….skaber et øget behov for videndeling og øgede behov for en pædagogisk organisering af hverdagen (Ida Kornerup i Inklusionens pædagogik) VIA UC MidtVest Viborg7

8 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion – ”Disjunction” handler bredt set om det, at fænomener, der hænger sammen, adskilles………..Og vi ser det i de opdelinger, der kommer af, at mange PPR kontorer defnerer sig som støtte til institutioner og skoler – i stedet for det bredere fokus på støtte til udvikling i samarbejde med de mange afgørende kontekster i børns og unges liv.” (Søren Hertz i ”Gjallerhorn” 15) VIA UC MidtVest Viborg8

9 Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion VIA UC MidtVest Viborg9


Download ppt "Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google