Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærings- og praksisfortælling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærings- og praksisfortælling"— Præsentationens transcript:

1 Lærings- og praksisfortælling
Analyse og Refleksionsredskab Hvilke temaer indgår af de pædagogiske læreplans temaer: Lærings- og praksisfortælling Værdipolitikken: Respekt for dig selv, respekt for andre og respekt for andres ting. (respekt for naturen) naturfænomener Fisketur til lille bådehavn. Vores traditionelle fisketur efter haletudser, ender ved den lille bådehavn. Børnene må deles om fiskenettene, forstørrelsesglas, syltetøjsglas, bøtter og spande. Vi husker, at hver gang vi har brugt en af delene, skal de ligges der hvor vi tog dem, ved ”basen”. Hver gang vi fandt noget gik vi tilbage til ”basen”, og undersøgte (så og mærkede), kiggede i forstørrelsesglas, talte med de voksne om hvordan og hvorledes, samtidig med det blev studeret i bøger. Vi snakkede om, hvad det var for et slags dyr/plante. Hvor levede det henne? Hvad spiste det og hvordan behandler man det. Interessen var stor og undrende, både for børn og voksne, kan der virkelig leve snegle i vand? Hvordan trækker de vejret? Børnene gik i små grupper sammen med de voksne, hvor alle forsøgte og afprøvede de forskellige ting vi havde med. Stor interesse fra vennernes side, når man havde fanget noget. Vi fangede ikke så mange haletudser, men tog de 2 vi fandt med hjem sammen med 3 vandsnegle. Vi lagde dem i et lille akvarium til stor glæde for både børn og voksne. Forældrene blev hevet ind og fik fortalt om alt det, som de voksne havde fortalt børnene. Sociale kompetencer Barnets alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Nogle børn der er super gode om at deles om tingene og lytte til hinanden. Spørge ind til undren og optager svarene og giver dem videre. Glade børn i naturen der lære noget af engageret voksne. Hvad har vi lært? Vi fortsætter med denne tradition, da børnene glæder sig til den, det betyder meget at de voksne er forberedt og engageret i de emner man vil arbejde med børnene i. At børnene sagtens kan dele. Hvilke mål i forhold til vores læreplaner kan vi formulere på baggrund af fortællingen: At børnene lærer at respektere naturen, for alt hvad den indebærer og samtidig lære at begå sig i større eller mindre grupper. De tilegner sig viden, som de viderebringer. De lærer at respektere sig selv og andre ved at vente på tur og deles om tingene. Ved at afl. Tingene v/basen passer vi på dem.


Download ppt "Lærings- og praksisfortælling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google