Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærings- og praksisfortælling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærings- og praksisfortælling"— Præsentationens transcript:

1

2 Lærings- og praksisfortælling
Analyse og Refleksionsredskab Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortælling Værdipolitikken: respekt for sig selv, respekt for andre, respekt for andres ting. Krop og bevægelse Motorikforløb Vi valgte de 6 ældste børn fra frøstuen til et motorikforløb i rytmikrummet á 5 gange. I rykmikrummet lavede vi en forhindringsbane, som børnene kunne udfordre sig selv på, på forskellige måder.. Børnene kravlede over eller under en bom. De kravlede op på skumplinten og ventede på at det blev deres tur før de hoppede ned på madrassen. De kravlede op i ribberne. Nogen helt op i toppen, andre kun et enkelt trin op, hvorefter de hoppede ned på madrassen. De hoppede på trampolin. Børnene bliver gynget og svinget rundt i en hængekøje af de voksne. Børnene var meget interesserede, glade og ivrige efter at være med. Vi sluttede af med at samle børnene på madrassen, hvor vi stimulerede følesansen ved hjælp af forskellige massagemetoder. Børnene masserede sig selv og hinanden med massageredskaber, eller de legede ”pizza leg”, hvor et af børnene ligger på maven, mens en af de andre børn laver forskellige former for berøring på ryggen. De voksne hjalp til og instruerede børnene om, hvordan de skulle gøre. Sociale kompetencer Barnet alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi så engagerede børn, der overskrider deres egne grænser og tør udfordre sig selv. Børnene tog hensyn til hinanden, hjalp hinanden op og ventede på, at det blev deres tur. Børnene var ivrige og gav ikke op, når noget var svært, og var meget stolte når det lykkedes. De voksne var anerkendende og engagerede. De opmuntrede børnene til at prøve og støttede når noget var svært. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) Vi vil fortsætte med at lave lignende motorforløb både i rytmikrummmet, men også være opmærksomme på, at børnene får brugt kroppen mere målrettet på legepladsen. Hvad har vi lært? Børnene har lært at udfordre sig selv og tage hensyn til hinanden. De har oplevet glæden ved, at bruge deres kroppe. De har sansemotorisk oplevet hvad de synes er rart. Voksne har lært, hvordan man får børnene til, at overskride grænser og udfordre sig selv. Jo mere aktive deltagende vi selv er, jo sjovere synes børnene det er. Vi har også lært, hvor forskelligt børn reagere sansemotorisk.

3 Lærings- og praksisfortælling
Analyse og Refleksionsredskab Mål og temaer fra den pædagogiske læreplan Lærings- og praksisfortælling Krop og bevægelse Motorikforløb Vi valgte de 6 ældste børn fra frøstuen til et motorikforløb i rytmikrummet á 5 gange. I rykmikrummet lavede vi en forhindringsbane, som børnene kunne udfordre sig selv på, på forskellige måder.. Børnene kravlede over eller under en bom. De kravlede op på skumplinten og ventede på at det blev deres tur før de hoppede ned på madrassen. De kravlede op i ribberne. Nogen helt op i toppen, andre kun et enkelt trin op, hvorefter de hoppede ned på madrassen. De hoppede på trampolin. Børnene bliver gynget og svinget rundt i en hængekøje af de voksne. Børnene var meget interesserede, glade og ivrige efter at være med. Vi sluttede af med at samle børnene på madrassen, hvor vi stimulerede følesansen ved hjælp af forskellige massagemetoder. Børnene masserede sig selv og hinanden med massageredskaber, eller de legede ”pizza leg”, hvor et af børnene ligger på maven, mens en af de andre børn laver forskellige former for berøring på ryggen. De voksne hjalp til og instruerede børnene om, hvordan de skulle gøre. Sociale kompetencer Barnet alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? Vi så engagerede børn, der overskrider deres egne grænser og tør udfordre sig selv. Børnene tog hensyn til hinanden, hjalp hinanden op og ventede på, at det blev deres tur. Børnene var ivrige og gav ikke op, når noget var svært, og var meget stolte når det lykkedes. De voksne var anerkendende og engagerede. De opmuntrede børnene til at prøve og støttede når noget var svært. Hvad skal vi fokusere på fremover? (læreplanstemaer/dele af temaerne) Vi vil fortsætte med at lave lignende motorforløb både i rytmikrummmet, men også være opmærksomme på, at børnene får brugt kroppen mere målrettet på legepladsen. Hvad har vi lært? Børnene har lært at udfordre sig selv og tage hensyn til hinanden. De har oplevet glæden ved, at bruge deres kroppe. De har sansemotorisk oplevet hvad de synes er rart. Voksne har lært, hvordan man får børnene til, at overskride grænser og udfordre sig selv. Jo mere aktive deltagende vi selv er, jo sjovere synes børnene det er. Vi har også lært, hvor forskelligt børn reagere sansemotorisk.


Download ppt "Lærings- og praksisfortælling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google