Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference - EU i undervisningen – sådan!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference - EU i undervisningen – sådan!"— Præsentationens transcript:

1 Konference - EU i undervisningen – sådan!
Samfundsfagsdidaktik oplæg om induktiv undervisning v/ Torben Spanget Christensen, IKV, Syddansk Universitet Konference - EU i undervisningen – sådan! 3. marts 2015 Kbh. 5. marts 2015 Aarhus

2 Centrale didaktiske krav i samfundsfag
Induktiv undervisning – udgangspunkt i elevernes undren Aktualitet – aktualitetstof/mediebegivenheder Fagligt indholdskrav – eleven skal have samfundsfaglig viden (faglige mål og kernestof) Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

3 Samfundsfagslærere om de faglige mål på C-niveau
Jeg synes at problemet er, at man skal alle de der ting… og nogen af dem er man nødt til at gøre skøjtende. Altså, EU er der ingen her ved bordet … der vil påstå at kunne lave bare meget lidt hæderligt, tidsmæssigt, på et C-niveau. Bare at lære dem hvad institutionerne står for og det indbyrdes samspil imellem dem og måske også lidt om beslutningsprocesser (det bruger vi da lidt tid på, på højniveau). (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

4 Samfundsfagslærere om de faglige mål på C-niveau
Jeg synes at problemet er, at man skal alle de der ting…og nogen af dem er man nødt til at gøre skøjtende. Altså, EU er der ingen her ved bordet … der vil påstå at kunne lave bare meget lidt hæderligt, tidsmæssigt, på et C-niveau. Bare at lære dem hvad institutionerne står for og det indbyrdes samspil imellem dem og måske også lidt om beslutningsprocesser (det bruger vi da lidt tid på, på højniveau). (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Stoftrængsel eller tosset metode? Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

5 Samfundsfagslærere om didaktiske principper på C-niveau
Der er et problem med den undren, fordi der tror jeg måske nok, at det mange af (eleverne) kommer med fra folkeskolen, lige præcis er en induktiv undervisning, hvor man har … diskuteret: hvad synes du? Altså for og imod. Så kommer vi med en eller anden småteoretisk indgang til det, og synes de skal kende nogle teorier og bruge et eller andet…. (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

6 Samfundsfagslærere om didaktiske principper på C-niveau
Der er et problem med den undren, fordi der tror jeg måske nok, at det mange af (eleverne) kommer med fra folkeskolen, lige præcis er en induktiv undervisning, hvor man har … diskuteret: hvad synes du? Altså for og imod. Så kommer vi med en eller anden småteoretisk indgang til det, og synes de skal kende nogle teorier og bruge et eller andet…. (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Eleverne tror samf. er et holdningsfag – læreren stiller krav om samfundsfaglighed! Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

7 Samfundsfagslærere om didaktiske principper på C-niveau
Men hvis vi skal tage udgangspunkt i deres undren, så glemmer man jo medievirkeligheden af, at i dag undrer de sig over noget, så skal jeg hjem og finde nogle artikler og give dem for, som de først kommer til at læse om to uger, fordi der er så få timer. Til den tid har (de) glemt alt om, at de undrer sig over det (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

8 Samfundsfagslærere om didaktiske principper på C-niveau
Men hvis vi skal tage udgangspunkt i deres undren, så glemmer man jo medievirkeligheden af, at i dag undrer de sig over noget, så skal jeg hjem og finde nogle artikler og give dem for, som de først kommer til at læse om to uger, fordi der er så få timer. Til den tid har (de) glemt alt om, at de undrer sig over det (Fokusgruppeinterview med 5 samfundsfagslærere i stx ) Elevernes undren er flygtig eller læreren søger en overfladisk undren? Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

9 Skema til undervisningsplanlægning i samfundsfag
Dimension POLITY Form, system POLICY Indhold, politiske sagområder POLITICS Proces, politik Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

10 Skema til undervisningsplanlægning i samfundsfag
Dimension Viser sig som POLITY Form, system Normer, regler, institutioner POLICY Indhold, politiske sagområder Opgaver og mål, problemer, værdier og etik POLITICS Proces, politik Interesser, konflikt, kamp Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

11 Skema til undervisningsplanlægning i samfundsfag
Dimension Viser sig som Resulterer i POLITY Form, system Normer, regler, institutioner Adfærdsregulering og orden POLICY Indhold, politiske sagområder Opgaver og mål, problemer, værdier og etik Problemløsning, værdi- og mål-orientering, love mv. POLITICS Proces, politik Interesser, konflikt, kamp Magtudøvelse, konsensus, gennemførelse af beslutninger Skema udarbejdet med inspiration fra Walter Gagel. Einführung in die Didaktik des politishen Unterrichts, Leske + Budrich 2000 p. 67 Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

12 Diagram til forløbsplanlægning
Polity Policy Aktuel sag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

13 Diagram til forløbsplanlægning
EU - institutioner Polity Policy Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

14 Diagram til forløbsplanlægning
EU - institutioner Polity Meget vanskeligt udgangspunkt når det gælder om at tage udgangspunkt i elevers undren og nysgerrighed Policy Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

15 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Polity Policy Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

16 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Polity Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

17 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

18 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

19 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

20 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

21 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

22 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

23 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Åbenhed i Kommission/ Råd/ EU-Parl. ? Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

24 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Åbenhed i Kommission/ Råd/ EU-Parl. ? Åbenhed/luk-kethed i int. nat. forhandl. Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

25 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Lissabontrak-taten/åbenhed/ gennemsigtighed Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Åbenhed i Kommission/ Råd/ EU-Parl. ? Åbenhed/luk-kethed i int. nat. forhandl. Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

26 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Lissabontrak-taten/åbenhed/ gennemsigtighed Spionage/ud-veksling af inf. ml. stater Polity Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Åbenhed i Kommission/ Råd/ EU-Parl. ? Åbenhed/luk-kethed i int. nat. forhandl. Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

27 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Løkke/medierne og rejsebilagene
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Pressefrihed/., ministeransv., parl. styringskæde Lissabontrak-taten/åbenhed/ gennemsigtighed Spionage/ud-veksling af inf. ml. stater Polity Vi får her introduceret polity- og policy-niveauerne ud fra politics, aktualitet og mediedebat og kvalificerer forhåbentlig derved en undren og nysgerrighed hos eleverne Partier/medier/ og kommunale (miljø)sager Medier/politikere og lov om offentlighed Åbenhed i Kommission/ Råd/ EU-Parl. ? Åbenhed/luk-kethed i int. nat. forhandl. Policy Valgfordel til V væk Pressen/Løkke/ rejsebilag Medier / Merkel/NSA Wistleblower Snowden Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

28 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Polity Policy Rekruttering af islamister via nettet Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

29 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Polity Policy Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

30 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Polity Internettet og globale nyheds-formidling Policy Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

31 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Polity The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

32 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
FN (ITU) vil regulere internettet Polity The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

33 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
FN (ITU) vil regulere internettet Polity The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

34 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
FN (ITU) vil regulere internettet Polity Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

35 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
FN (ITU) vil regulere internettet Polity Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

36 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
FN (ITU) vil regulere internettet Polity Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Debat om Grimhøj-moskeen Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

37 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt FN (ITU) vil regulere internettet Polity Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Debat om Grimhøj-moskeen Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

38 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Lovgivnings-processen FN (ITU) vil regulere internettet Polity Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Debat om Grimhøj-moskeen Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

39 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Lovgivnings-processen Traktat om en forfatning for Europa 2004 FN (ITU) vil regulere internettet Polity Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Debat om Grimhøj-moskeen Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber

40 Diagram til forløbsplanlægning: Sag – Islamisk stats henrettelser
Kommmunal-best. og kom.fuldmagt Lovgivnings-processen Traktat om en forfatning for Europa 2004 FN (ITU) vil regulere internettet Polity Vi får her introduceret polity- og policy-niveauerne ud fra politics, aktualitet og mediedebat og kvalificerer forhåbentlig derved en undren og nysgerrighed hos eleverne Kommunal integrations-politik Udlændigelov og flygtninges ret til privatliv The EU Cookie EU Privacy Directive Internettet og globale nyheds-formidling Policy Debat om Grimhøj-moskeen Sådan tænker svenskere om flygtninge Rekruttering af islamister via nettet Islamisk stats henrettelser af gidsler Politics Lokal/ kommunal National Regional/EU Global Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvedenskaber


Download ppt "Konference - EU i undervisningen – sådan!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google