Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?

2 2 Typer af frivillige Vil bestyrelsen de frivillige og bruge energi på at finde og supportere dem? Hvad kræver det? Hvad gør andre DN-afdelinger. DN Favrskov, DN Sorø m.fl.? Forholde sig til typer af frivillige - Moderne – senmoderne og hvor kan DN bruge dem?

3 3 De moderne ??

4 4 De senmoderne ??

5 5 Parathed i afdelingen Synlig som frivilligorganisation, brug af nyhedsbreve og andre medier Motivation af bestyrelsesmedlemmer Parat til at modtage, når DN og den nye frivillige mødes Hvordan undgår man at sagsarbejdet overskygger alt andet Velkomst af bestyrelsen. At finde en plads. Mentor Idekataloget Udbud af projekter og opgaver

6 6 Det opsøgende arbejde – her og nu Brug af netværk Være at finde, hvor folk er Annoncering Frivilligmesser – Frivilligbørs – integrere med organisationer, der arbejder med Frivilligt Socialt arbejde Er der nogle steder man kan opsøge her og nu? Årsmødet

7 7 Hvorfor frivillig i DN? Fordi de bliver spurgt! Fordi de har lyst (kommer af sig selv) De vil gøre en forskel for Danmarks natur De forbedrer deres CV i forhold til fremtidig jobsøgning De bliver tilbudt kompetenceudviklende kurser De udvikler evnen til at organisere, koordinere og samarbejde i forhold til en fremtidig jobsituation De udvikler lederkompetencer De får et større og differentieret netværk, der kan bruges under uddannelse, job og i dagliglivet i kommunen De møder nye mennesker og får flere venner De bliver anerkendt af andre for deres frivillige arbejde

8 8 Rekruttering Afklar krav og forventninger Brug personlige netværk og jobannoncer Tag meget godt imod nye aktive Skab inspirerende og fleksible rammer Uddannelse og kompetenceudvikling Sørg for de nye aktive føler sig hørt og værdsat

9 9 Fastholdelse De gode historier i medierne skaber synlighed og interesse for DN Gennemsigtighed i afdelingen, klart formulerede mål for de arbejdsgrupper, man kan deltage i Konkrete aktiviteter/projekter at komme i gang med Løbende anstrengelse fra ”gamle” medlemmer for at virke socialt åbne Faglige udfordringer, målsætninger og resultater Opfølgning på igangsatte projekter – følelsen af at gøre en forskel Mulighed for at tilegne sig ansvar

10 10 Begejstring og engagement Der skal være plads til én som frivillig Der skal være brug for én Mulighed for skift mellem aktiviteter, projekter og niveauer Giv engagerede frivillige mulighed for medbestemmelse Som leder skal man være coacher mere end bestyrelsesformand Ikke alle er lige aktive altid Frivilligsamtaler

11 11 Hvor er der problemer? ”Uselvstændige” frivillige De kender ikke deres muligheder De kender ikke forretningsgangen De har ikke et stort netværk De spørger formanden om alt Når de ikke får svar på deres spørgsmål De bliver passive De skaber dårlig stemning De skrider ud af DN og bliver dårlige ambassadører for os

12 12 Frivilligtyper

13 13 Aktiviteter Slå med le Naturpleje-aktiviteter Bekæmpe invasive arter Kogræsserlaug Affaldsindsamling Arrangementer for børn og deres (bedste)forældre Kontakt til SFO, skoler og børnehaver om projekter Ture med små klasser Samarbejde med andre organisationer/aktører Deltage på dyrskue r, byfester osv. Bruge mærkedagene Årets naturpris Tilbyde kurser Attraktive, spændende og sjove oplevelser Eksempel- projekt/fyrtårn Åbne foredrag Sociale arrangementer

14 14 Synlighed Hjemmeside Nyhedsbreve Pressemeddelelse m. fotos Artikler i lokal presse Facebook Afdelingsfolder Årlig turkalender Naturavis Faste leverancer til lokal presse: Ugens natur-oplevelse, beskrivelser af fredede områder osv Troværdighed Fokus på positive sager Overveje bagatelgrænser Undgå at være sur og skinger

15 15 Rekruttering og hvervning Direkte personlig kontakt Ringe til nye medlemmer og byde velkommen Ringe og få mailadresser Nemt at blive aktiv Mere fokus på kurser Konkrete frivilligjobs Personligt netværk Mere medinddragelse og mindre indforståethed Velkomstmøde for nye Uddele materiale ved arr.

16 16 Hvordan kan rammerne forbedres? Udsagn om, hvad de ”yngre” ønsker: Mere dialog og forståelse Bedre samarbejde og arbejdsdeling Mere kontakt til andre udenfor afdelingen Mere uddannelse Mindre klager, mere ”rigtigt naturarbejde” Mere kontakt til sekretariatet Færre små dumme sager Flere AKTIVE frivillige, der tager ansvar - faktisk ønsker 22% selv mere ansvar i afdelingen Fra Frivilligundersøgelsen 2013

17 17 Fastholdelse De gode historier i medierne skaber synlighed og interesse for DN Gennemsigtighed i afdelingen, klart formulerede formål for de udvalg man kan deltage i Konkrete aktiviteter/projekter at komme i gang med ”Gamle” bestyrelsesmedlemmer inddrager nye socialt i afdelingen Faglige udfordringer, målsætninger og resultater Opfølgning på igangsatte projekter – følelsen af at gøre en forskel Mulighed for at tilegne sig ansvar

18 18 Begejstring og engagement Der skal være plads til én som frivillig Der skal være brug for én Mulighed for skift mellem aktiviteter, projekter og niveauer Giv engagerede frivillige mulighed for medbestemmelse Som leder skal man være coacher mere end bestyrelsesformand Ikke alle er lige aktive altid Frivilligsamtaler

19 19

20 20

21 21

22 22 Vi har svært ved at spørge andre – vi kan ikke lide at ”sælge” eller ”bede om” de har lyst til at være frivillig Hvordan gør vi opmærksom på os selv?

23 23 Velkomst til nye medlemmer Byd nye medlemmer velkommen via e-mail Kære nye medlem af Danmarks Naturfredningsforening Du er nyt medlem her i Horsens kommune, og vi vil som lokalafdeling for Horsens gerne byde dig velkommen. Vi er glade for din støtte i vort arbejde for at give naturen en håndsrækning. DN-Horsens udsender ca. 6 gange om året pr. mail et kort nyhedsbrev til alle interesserede lokale medlemmer. I vort nyhedsbrev orienterer vi om, hvilke lokale arrangementer vi afholder, samt lokalt natur nyhedsstof som vi arbejder med i bestyrelsen. Vi har tilladt os, vedhæftet denne mail, at fremsende det seneste nyhedsbrev. Vi håber at du har lyst til at modtage vort nyhedsbrev fremover. Du kan hurtigt og nemt tilmelde dig på følgende link: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=5353 http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=5353 På ovennævnte link er det også muligt at læse de tidligere udsendte nyhedsbreve. Det er til en hver tid muligt at afmelde nyhedsbrevet. Det vil glæde mig meget at få dig som fremtidig læser af vore nyheder. De venligste naturhilsner Henrik Nordstrøm Redaktør Danmarks Naturfredningsforening i Horsens I kan bede om f.eks. 3/6 mdr. oversigter over nye medlemmer, kontakt Lene Smith, ls@dn.dk

24 24


Download ppt "1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google