Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?"— Præsentationens transcript:

1 Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?
Dorthe Skou Lassen og Jane Clemensen Comwell Kolding 22. oktober 2012

2 National implementering af telemedicinsk sårvurdering
Fonden for Velfærdsteknologi har bevilliget 30 mill.kr. til projektet. Projektet fokuserer på venøse bensår og diabetiske fodsår. Projektperiode: – Initiativet udspringer af den nationale telemedicinske handleplan, som Regeringen, DR og KL står bag initiativet. MedCom har projektledelsen.

3 National implementering af telemedicinsk sårvurdering
Formål: Initiativet har til formål at udbrede telemedicinsk sårbehandling i alle kommuner og regioner med henblik på at: frigøre tid i kommuner og regioner effektivisere behandlingen forbedre kvaliteten i behandlingen

4 De overordnede projektfaser
Overordnet tidsplan Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5 sept-dec 2012 jan-juni 2013 juli 2013-juni 2014 juli marts 2015 april-aug 2015 4 måneder 6 måneder 12 måneder 9 måneder 5 måneder Projektinitiering Undervisning og udbud Drift og udbredelse I Drift og udbredelse II Evaluering og afslutning De forventede gevinster er:  Kortere helingstid Øgede kompetencer hos den kommunale sygeplejerske gennem det mere direkte samarbejde med regionale sårsygeplejersker og læger Mindre tidsforbrug hos lægen på hospitalerne, der foretager korte telemedicinske konsultationer og i udgangspunktet kun ser patienter med de mest komplicerede sår i ambulatoriet Mindre transport af skrøbelige patienter, herunder også besparelser på patienttransport Øget patienttilfredshed

5 Rammer for det nationale projekt
Udgangspunkt i den nationale business case for national implementering af telemedicinsk sårvurdering Nøgleområder i det kommende arbejde er : Valg af teknologisk løsning (udbud), herunder koordinering til langsigtede løsninger Organisatorisk udbredelse Kompetence udvikling Kvalificering af business case Monitorering og evaluering af projektet

6 Organisering

7 Styregruppen for national implementering af telemedicinsk sårbehandling
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (formand) National Sundheds IT Danske Regioner Kommunernes Landsforening Fonden for Velfærdsteknologi/Digitaliseringsstyrelsen Regionale repræsentanter Kommunale repræsentanter MedCom

8 Medlemmer i Styregruppen for national implementering af telemedicinsk sårbehandling
Nanna Skovgaard, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Susanne Duus, Fonden for Velfærdsteknologi Flemming Christiansen, NSI Lisbeth Nielsen, Danske Regioner Christian Harsløf, Kommunernes Landsforening Regionale repræsentanter Kommunale repræsentanter Lars Hulbæk, MedCom Dorthe Skou Lassen, MedCom

9 MedComs projektteam Dorthe Skou Lassen, projektleder National projektledergruppe Jane Clemmensen, projektkonsulent Kvalitetsgruppe Rikke Viggers, projektkonsulent Teknik gruppe Michael Due Madsen, teknisk dokumentation Peder Illum og Per Abildgaard, sundhedsdatanettet Ulrik Schønnemann, MedWare, teknisk support og dokumentation

10 Hvem er jeg

11 Danske Telemedicin: Plejenet i kommunerne
Oversigt over hvilke kommuner der pr. september 2012 er i gang med telemedicinsk sårvurdering er i drift har oprettet brugergrupper og har enkelte patienter

12 Hvad sker der nu MedCom etabler projektgrupperne for national projektledergruppe, kvalitetsgruppe og teknikgruppe Første møde for national projektledergruppe og kvalitetsgruppen d. 27. november 2012 Lokal projektorganisering i proces Styregruppe tager beslutning om udbud for IT-løsning ved telemedicinsk sårvurdering MedCom skal indgå samarbejdsaftaler med regioner og kommuner, her i indgår milepæle for udbetaling af de telemedicinsk midler Første projektfaser frem til sommeren 2013

13 Organisering National styring og tæt koordinering Fælles styring
og koordinering på regionalt/KKR niveau Lokal styring og koordinering i den enkelte region enkelte kommune

14 Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?
Jane Clemensen Kvalitetsgruppen

15 Kvalitetsgruppen Formål med gruppen:
”at være rådgivende i forhold til styregruppe og projektsekretariat”. Gruppens medlemmer: Består af klinikere fra regioner og kommuner, der har arbejdet (eller skal) med telemedicinsk sårvurdering.

16 Kvalitetsparametre Eksempelvis: Tidsforbrug på hospital
Tidsforbrug i hjemmeplejen Antal konsultationer (kortere behandlingsforløb?) Netværksforbindelse Nøjagtighed i beskrivelser, billedkvalitet, opmålinger mm Brugervenligt system

17 Uddannelse Regionerne har ansvaret for:
Etablering og udførelse af uddannelsesindsatsen overfor de kommunale (sår)sygeplejersker – mhp at øge kompetenceniveauet. At sikre relevante hospitalsklinikere er specialister i sårpleje- og behandling Kommunerne har ansvaret for: At udpege og frikøbe det nødvendige antal sygeplejersker til uddannelse MedCom har ansvaret for: Koordinering og uddannelse i anvendelse af mobiltelefon. Leverandør har ansvaret for: Uddannelse i systemet.

18 Udfordringer Uensartet henvisnings procedurer Manglende koordinering
Nye roller Tilstrækkelig volumen Praktiserende læger? Dobbeltregistrering Billedkvalitet Ledelsesopbakning Tværsektorielt samarbejde

19 Evaluering af projektet og business case kvalificering
Evalueringen vil foregå i henhold til retningslinjerne fra Fonden for Velfærdsteknologi Monitorering af gevinstpotentialer Baseline kvalificering af business case ps – KL i gang med telemedicinsk strategiplan

20 Vi ser frem til samarbejdet
Velkommen til at kontakte MedCom tlf Rikke Viggers Jane Clemensen Dorthe Skou Lassen Spørgsmål ?


Download ppt "Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google