Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afVibeke Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
2
De 4 opgaver… Tre største udfordringer for at levere en byggesagsbehandling af høj kvalitet. Tre initiativer der vil kunne styrke kvaliteten af byggesagsbehandlingen (både statslige og kommunale) Tre væsentligste årsager til prioriteringen (mindre fokus på byggetekniske aspekter) i byggesags-behandlingen Tre initiativer der vil kunne øge kvaliteten af ansøgningsmaterialet (hvilke aktører)
3
Opgave 1: Tre største udfordringer for at levere høj kvalitet 4 svar går igen i over halvdelen af alle grupperne… Ansøgningsmaterialet (er for dårligt) Kommunikation/dialog (service: at sikre at alle er tilfredse) Kompetencer (savner efteruddannelse) Politisk forståelse og opbakning (f.eks. For myndighedsrollen – fælles fodslaw)
4
Opgave 2: Beskriv 3 konkrete initiativer til styrket kvalitet (statslige og kommunale) Ca. 50 % af grupperne svarede: –Vejledninger fra EBST –Centrale tjeklister fra EBST Ca. 25 % af grupperne mente, at: –Kompetenceudvikling og efteruddannelse i kommunerne er vigtig
5
Opgave 2 - fortsat Eksempler på andre interessante svar: –Behov for bedre politisk forståelse for selve sagsbehandlingen fra lokalpolitikere –Kommuner skal vejlede borgere bedre på internettet –Ønske om mere præcise krav fra EBST –Ønske om regelforenkling/færre regler fra EBST
6
Opgave 2 fortsat Utilstrækkelige ansøgninger skal retur Autorisation for at lave tegningsmateriale Autorisation for at være byggesagsbehandler
7
Opgave 3: Tre væsentligste årsager til den nævnte prioritering i sagsbehandlingen Ca. ¾ af alle grupper svarer: Det lokalpolitiske fokus –Offentlighedens fokus, synlighed for borgerne –Giver grundlag for konflikter –Vil undgå klagesager
8
Opgave 3: fortsat Øvrige svar er meget forskellige Nogle få eksempler: Plankrav er ansvarspådragende – tekniske krav er bygherrens/rådgiverens/de udførendes ansvar (5) Tidspres (3) Fænomenet (den nævnte prioritering) findes ikke i Jylland (eller ikke enig i at den nævnte prioritering forekommer) (2) Det burde kunne forventes at håndværkerne kender konstruktive krav – derfor ikke nødvendigt at kontrollere… (1)
9
Opgave 4: 3 initiativer for at styrke ansøgningsmaterialet Næsten 50 % af grupperne har givet 2 svar, som går igen: –EBST skal give mere og bedre vejledning –Kommunerne skal være bedre til at vejlede borgerne/ansøgere om kravene
10
Opgave 4 - fortsat 2 gruppe af svar, som flere grupper nævner: –Ønske om konkrete krav til hvad ansøgningsmaterialet skal indeholde –Behov for klare aftaler med lokalpolitikere –Opbakning fra lokalpolitikere –Mere konsekvent afvisning af mangelfulde ansøgninger
11
Opgave 4 - fortsat Behov for bedre ansøgningsskemaer Øget brug af forhåndsdialog Eksempler på øvrige svar: –Ønske om at fjerne 2-ugers reglen vedr. anmeldelsessager –Kun byggetilladelser –Opdatering af SBI-anvisninger
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.