Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet."— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet sig bl.a. gennem KL Fordi der er penge i det – forebyggelse betaler sig

2 Målet i 2012 er maksimalt 1004 dræbte og tilskade- komne på alle veje i HFUs område. Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i HFUs område 43 dræbte, 672 alvorligt og 448 lettere til skade i 2009

3 Ulykker har omkostninger Samfundsmæssige omkostninger Gns-omk. pr. trafikuheld: 1.800.000 kr.* *Uheldspriser 2010. Bruges til prissætning af ulykker i forbindelse med sortplet-udpegning. (kilde: DTU / Transportøkonomiske enhedspriser) Skønnede kommunale omkostninger udgør ca. 60-80%, og indbefatter også: fysioterapi, taleundervisning, psykologbehandling, genoptræning, sygedagpenge, hjælpemidler, medicin, plejehjemsophold, førtidspension mv.

4 I 2009 skete der 23 personskadeuheld i Fredensborg Kommune = ca. 4,8 mio. kr.* *kr. 210.000,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.

5 Ulykkesstatistik Fredensborg Kommune De seneste 5 år (2005 - 2009): 103 personskadeuheld = ca. 21,6 mio. kr.* 14 dræbte 67 alvorligt tilskadekomne 53 let tilskadekomne *kr. 210.000,- pr. personskade. Udregnet på baggrund af et skøn baseret på ulykkestal fra Østjylland, omkostninger pr. personskadeuheld, og beregninger fra Aalborg Universitet af fordelingen af udgifter mellem stat og kommuner.

6 Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune 2 dræbt, 17 alvorligt og 7 lettere til skade i 2009 Målet i 2012 er maksi- malt 15 dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune.

7 Samlet antal dræbte og tilskadekomne på alle veje i Fredensborg kommune

8 Lav en Trafiksikkerhedsplan Lokalisering af ”problemområder” Synliggør prioriteringen af indsatsen i kommunen Trafiksikkerhed frem for tryghed Husk at afsætte et årligt budget til trafiksikkerhedsarbejdet - en plan uden midler til virkeliggørelse er intet værd.

9 Landsdækkende kampagner – gentagelse virker Sele Selebrugen har ændret sig således: År 2000:År 2008: Personbilfører=80%Personbilfører=92% Bagsæde=54%Bagsæde=79% Varebil=51% Varebil=79% Sprit Mange års indsats har gjort, at holdningen til spirituskørsel har ændret sig, og at det nu er uacceptabelt.

10 Dræbte og tilskadekomne 2008 fordelt på transportmiddel i HFU’s område

11 Dræbte og tilskadekomne 2008 i HFU’s område, fordelt på alder


Download ppt "Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google