Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010."— Præsentationens transcript:

1 Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010

2 I alt 108 lande deltog i Who Makes the News 2010, heraf 32 europæiske lande, hvoraf Norge, Sverige, Finland og Island også deltog fra Norden. Danmark deltog for første gang i den globale undersøgelse, som har været fortaget hvert femte år siden 1995. Kontrabande og KVINFO har koordineret og gennemført den danske del af undersøgelsen med finansiel støtte fra DR, Dansk Journalistforbund, Dansk Magisterforening og Dagspressens Fond. Baggrund

3 Who Makes The News har kortlagt repræsentationen af mænd og kvinder i nyhedsmedierne over hele kloden med udgangspunkt i en stikprøve undersøgelse af medierne tirsdag d. 10. november 2009. Til perspektivering af de danske resultater blev en pilotundersøgelse foretaget d. 28 okt. 2009. 11.10.09 over hele kloden

4 Dagens tophistorier: bandekrig i København, kommunalvalg, COP15 og svineinfluenza i følgende medier: Radioaviser: P1, P3, P4 og 100FM Tv-nyheder: TV Avisen, Deadline, TV 2 Nyhederne og TV 2 News Dagblade: JP, Politiken, Berlingske, Information, Urban, MetroXpress, Ekstra Bladet og B.T. Netaviser: tv2.dk/nyheder, dr.dk/nyheder, eb.dk, bt.dk, pol.dk, jp.dk og berlingske.dk 10. November 2009 i Danmark

5 Danske nyhedsmedier giver et skævt billede af virkeligheden, viser den globale rapport Who Makes the News. Det viser undersøgelsen, både når det gælder kilder generelt, ser på ekspertkilder og ser på dem, der producerer historierne. Danske resultater

6 xxxx Danske resultater Nyhedsmedierne viser et skævt billede kønnene Mændene dominerer mediebilledet: 69 % af samtlige kilder i pressen er mænd, mens 31 % er kvinder. I 2005 var 21 % kilder kvinder på globalt plan. I 2006 var 22 % kilder kvinder i danske dagblade, det fremgik af rapporten Dagspressens kilder.

7 Norden

8 Europa

9 GlobaltKvindelige kilderMandlige kilder 22 %78 % Globalt I gennemsnit har de 108 deltagende lande 22 % kvindelige kilder. Det dækker over et meget broget billede. Dels dækker det over tal, hvor antallet af kilder er meget lavt - og derfor ikke så repræsentativt – fx med Irland, som har 75 % kvindelige kilder ud af 10 kilder. Jordan er det land, som ligger i bunden med 6 % kvindelige kilder ud af samlet 766 kilder.

10 xxxx Kilder generelt og stofområder Kvinder er i undertal inden for alle stofområder: Den kønsmæssige skævhed varierer alt efter emne og område - kultur, erhverv, politik osv. Men på alle områder er mænd i overtal.

11 xxxx Kilder om politik Politik i medierne er mere domineret af mænd end deres repræsentation lægger op til Politiske kilder fylder mest i mediebilledet – og dermed også mænd: 28 % af samtlige kilder er mænd i politik. 28 % af de samlede politiske kilder er kvinder - på trods af, at 42 % af regeringens ministre og 37 % af Folketingets medlemmer var kvinder på undersøgelsestidspunktet. Kvinder har størst sandsynlighed for at optræde i kulturhistorier: 43 % kulturelle kilder er kvinder.

12 Eksperter Mændene får ekspertrollen Eksperter udgør 17 % af alle kilder. 72 % af alle ekspert- og kommentatorkilder er mænd. Kvinder er med en andel på 28 % særligt underrepræsenterede som eksperter. Hver tredje ekspertkilde er mand ansat som akademiker, underviser eller pædagog. Mindre end hver tiende kvindelige ekspertkilde har samme baggrund. Jo færre faglige forudsætninger, desto større chance har kvinder for at optræde i nyhederne.

13 v Journalister Nyhederne leveres af mænd 76 % af alle nyheder i dansk presse skrives eller præsenteres af mænd. Kvinder præsenterer 26 % af de politiske nyheder. Mænd rapporterer 83 % af nyheder om kendisser, underholdning og sport.

14 v Journalister Kvinder er mere tilbøjelige til at interviewe kvinder 43 % af de kvindelige journalisters kilder er kvinder. 25 % af de mandlige journalisters kilder er kvinder. Mænds kildevalg betyder mest: 51 % af alle kilder er mænd iscenesat af mandlige journalister.

15 Medietyperne imellem Netnyheder mimer generelt andre medietypers kildevalg o 32 % kvindelige kilder i dagblade o 20 % kvindelige kilder i radio o 24 % kvindelige kilder i tv o 31 % kvindelige kilder i netnyheder Kvinder er fortsat underrepræsenteret med kun 27 % af politiske kilder. Mænd fylder til gengæld mere som ekspertkilder i online nyheder med 90 %.

16 Den primært kvantitative kortlægning giver anledning til en række grundlæggende diskussioner om journalistisk praksis og kvalitet i nyhedsmedierne i Danmark år 2010 – og om de idealer, der ligger til grund for journalistikken. Rapporten beskriver kun resultaterne af journalistisk praksis, som de kommer til udtryk, mens den ikke berører redaktionernes og journalisternes begrundelser for prioritering af emner eller form og indhold i de enkelte historier. Journalistisk praksis 2010

17 I 2006 undersøgte rapporten Danske dagblade udelukkende danske aviser, og her var 22 % af kilderne kvinder. Det bør dog i den forbindelse nævnes, at hvis man isolerer kilderne i radio, tv, dagblade og trækker netnyhederne fra i Who Makes the News udgør mænd 70 % og kvinder 30 % af kilderne. Både i de tidligere undersøgelser og i Who Makes the News 2010 får vi et empirisk afsæt for en substansbaseret diskussion af nyhedsmediernes tilgang til - og journalistiske håndtering af mænd og kvinders repræsentation. Nyhedsmediernes kønsrepræsentation


Download ppt "Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google