Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmilie Kvist Redigeret for ca. et år siden
1
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Konferanse om pedagogikfaget i lærerutdanningene Radisson SAS Airport Hotell, Gardermoen 11. marts 2008 Jens Rasmussen, DPU
2
Evaluering af nordiske læreruddannelser
Danmark 2003 Sverige 2005 (2008) Norge 2006 Jens Rasmussen, DPU
3
Pres på læreruddannelsen
Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU
4
Kvalitetssikringssystemer
Bologna proces 3-2-3 struktur ECTS-point Diploma supplements Kvalitetssikringssystemer Jens Rasmussen, DPU
5
Accountability-politik
Input Standarder Præcise mål Output Elevresultater Test Undervisning Black box Jens Rasmussen, DPU
6
Pres på læreruddannelsen
Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU
7
Jens Rasmussen, DPU
8
Økonomi Politik Medie Videnskab Funktion Uddannelse Sundhed
Socialhjælp Etc. Medie Kode Funktion Ydelse Jens Rasmussen, DPU
9
Det videnskabelige system
Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Forskningspraksis Refleksionsteori Professions-praksis Forskningsviden VIdenskabsteori Praksisviden Professions-viden Jens Rasmussen, DPU
10
Jens Rasmussen, DPU
11
Jens Rasmussen, DPU
12
Videnskabelig viden: Ny, sand viden
Antagelser Skelne mellem sande og usande videnskabelige udsagn Eget, særligt vokabular Entydigt definerede begreber Generel anvendelse - uafhængigt af kontekst Begreber koordineret af en teori til redegørelse for det grundlag, hvorfra iagttagelser er foretaget rækkevidden af konklusioner Videnskabelige udsagn er perspektiviske: Hvem udtrykker dem? Fra hvilket teoretisk udgangspunkt? Med anvendelse af hvilke(n) metode(r)? Jens Rasmussen, DPU
13
Jens Rasmussen, DPU
14
Praksisviden: Brugbar viden
Virker Virker-ikke Rimelig Ikke-rimelig Brugbar Ikke-brugbar Jens Rasmussen, DPU
15
Jens Rasmussen, DPU
16
Professionsviden: Vejledende viden
Refleksionsteori er praksisteori orienterer sig mod praksis for at være vejledende for praksis teori om systemet i systemet for systemet Uddannelsessystemets refleksionsteori muligheder for at skabe bedre – ikke værre – elevresultater Gribe ind i praksis for at kunne forbedre den Jens Rasmussen, DPU
17
Jens Rasmussen, DPU
18
Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab
Seminariekontrakt Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab Vægt på det sociale miljø i uddannelsen Underviserne tager sig ansvar for den studerende Studerende ledes gennem uddannelsen Hvis studerende ikke begår fatale fejl, ender de med et afgangsbevis Jens Rasmussen, DPU
19
Læreruddannelsernes dobbeltsigte
Professionssigte Faglig viden Didaktisk viden og kompetence Dannelsessigte personlige udvikling afklaring af eget værdigrundlag udvikling af læreridentitet Jens Rasmussen, DPU
20
Schleiermacher Ikke længere er tilstrækkeligt med religiøse eller politiske handlingsanvisninger Behov for viden om hvordan opdragelsesprocesser går for sig hvordan man kan indvirke på dem Jens Rasmussen, DPU
21
Klar skelnen mellem fagets
Pædagogikfaget Klar skelnen mellem fagets Vidensdimension Dannelsesdimension Videnssiden vægtes stærkere Jens Rasmussen, DPU
22
Styrkelse af fagdidaktik
Danmark: Undervisere må gennemgå en systematisk efteruddannelse på universitetsniveau inden for fagdidaktik Norge: Fagdidaktik i uddannelsen må styrkes Fagdidaktisk forskning ved institutionerne må styrkes Sverige: Studerende må rustes til at kunne forholde sig (kritisk) til fagdidaktiske forskningsresultater følge med i fagdidaktisk forskning Jens Rasmussen, DPU
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.