Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitale brandsyn -Hurtig og nemt brandsyn Møde i Middelfart d. 9. marts 2012 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitale brandsyn -Hurtig og nemt brandsyn Møde i Middelfart d. 9. marts 2012 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer."— Præsentationens transcript:

1 Digitale brandsyn -Hurtig og nemt brandsyn Møde i Middelfart d. 9. marts 2012 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer

2 Baggrund og ide At skabe et hjælpeværktøj til brandsyn, der skal være med til at nedsætte den tid som anvendes på administrative arbejdsgange og i stedet kan anvendes på rådgivning og vejledning. Imødekommelse af stadigt større ønsker om offentlig digitalisering. Et IT-system hvor der er tænkt succes fra start – herefter videreudvikling. Sikre et system som brandsynsregister og til opsamling af vigtige data. Digitale brandsyn

3 Baggrund og ide Hjælpeværktøjet skal: lette arbejdet med planlægning af brandsyn, administration af enheder og objekter, være brandsynsarkiv for tidligere brandsyn og tilknyttede tegninger, attester mv., lette administrative arbejdsgange med udarbejdelse af håndtering af dokumenter, gøre opgaven med planlægning og gennemførsel af brandsyn nemmere og med færrest mulige sagsgange, og give beredskaberne en fælles platform for udvikling af både brandsyn og andre digitale værktøjer. Digitale brandsyn

4 Samarbejde om udvikling FKB har i forbindelse med udviklingen af projekt digitale brandsyn indgået en dialog med Dansk brand- og sikringsteknisk institut (DBI). På baggrund af denne dialog kan FKB som systemejer i dag præsentere en løsning for digitale brandsyn, hvor DBI står for udvikling og hostning af systemet. FKB er ejer og udbyder af systemet og bestemmer udviklingen af systemet. Digitale brandsyn

5 Hvad kan produktet? Version 1.0: Komplet digitalt brandsynsregister Digitale brandsyn med on-site rapporter Ensartede rapporter og formuleringer Smartere efterbehandling og hurtigere levering af rapporter Brandsynsregister med bedre mulighed for statistik, opfølgning og dataudtræk Bedre service for brugere og kunder Mange nye funktionaliteter i forhold til eksisterende systemer Digitale brandsyn

6 digitale brandsyn Web- baseret system Brugeradgang Hjemmeside Håndholdte tablets Car-pc og/eller Printer Lokale arbejdsstationer Hvordan virker det? Host Database Inspektions- rapporter Borger

7 En fremtidssikret løsning Webservice – alt er online Nem brugerflade og kan køre på en iPad, Tablet, Bærbar, PC, terminalserver eller andet nyere udstyr Webprogrammet installeres automatisk, når man tilgår websiden Webprogrammet opdateres automatisk på alle enheder der har det liggende, når der kommer nye opdateringer. Nem og intuitiv betjeningen Digitale brandsyn

8 Automatisk udsendelse af varsel Eget design og logo Administration af enheder, objekter, stamdata Administration af pladsfordelingsplaner, attester mv. Geokodning af objektadresser Fotomulighed ved checklistepunkter Mulighed for at dele data brugere imellem Fungerer både on- og offline Automatisk distribution af brandsynsrapporter, påbud, politianmeldelse o.s.v. Digitale brandsyn Eksempler på funktioner

9 Mulighed for at score afvigelser (A,B,C-kategori fejl) Bedre statistiker Søgemulighed og udtræk på checklistepunkter Borgeradgang Driftsansvarlige kan se status på objekter Mulighed for underskrift direkte på tablet Portefølje integreret til kort Live adgang til inspektionsresultater og rapporter Mulighed for tilpasning af systemet til det enkelte beredskab Digitale brandsyn Eksempler på funktioner

10 Systemplatforme og krav Systemet er udviklet på følgende platforme: Hostdel, brugerdel og Webserviceudvikles i gængse webudviklingsværktøjer Mobildel udvikles som HTML5 webapp med Javascript Digitale brandsyn Systemet kan derfor afvikles på stort set alle platforme, desktops, tablets, car-pcér mv. – stort set alt med en browser med internetadgang.

11 Leverancens omfang Digitalt brandsynsregister og platform for digitale brandsyn Tilslutning til systemet med migrering af data Uddannelse af brugere Brugervejledning Løbende support / hotline hos dedikeret medarbejder hos leverandøren Udviklingspulje - fremtidssikring Hosting Digitale brandsyn

12 Afgræsninger / Udeståender Ikke integration til udrykningsmodul i ODIN Ikke direkte integration med ESDH-systemer Ikke integration til SIK (el-sikkerhedsattester) Ikke …. (men kan komme i senere versioner) Digitale brandsyn

13 Forretningsmodellen Udviklet til at kunne håndtere alle kommuner i Danmark, med et ubegrænset antal brugere Sikret fortsat udvikling af systemet – forankret i faggruppe forebyggelse FKB ejer og udbyder systemet FKB har rettigheder til alle programdata og system (kildekode) Beredskaberne har rettighederne til alle data i systemet Projektet kan etableres når der foreligger bindende samtykkeerklæringer svarende til minimum 80 brugere Fordel ved at tilmelde sig i udviklingsperioden Aftalerne er med ét års opsigelse

14 Økonomi Tilslutning Levering/adgang til systemet Migrering af data Udarbejdelse af dokumentskabelon Brugerkursus Licens Løbende support Hosting Årlig udviklingspulje på mindst kr. 100.000 Digitale brandsyn

15 Økonomi Digitale brandsyn Priseksempel Tilslutningsafgift pr. beredskab Tilslutning i udviklingsperiodenkr. 8.000 Derefter tilslutningsafgiftkr. 15.000 Licens Licens pr. bruger årligtkr. 6.000

16 Levering For beredskaber der tilslutter sig i udviklingsperioden leveres systemet til pilot-test ultimo 2012 og klar til drift pr. 1/1-2013. Tilslutningsafgift kr. 8.000 betales ved indgåelse af aftale (2012). Første brugerlicens betales ved fysisk tilslutning (tidligst 1/1-2013, og derefter 1. januar hvert efterfølgende år. For beredskaber der tilslutter sig senere vil ikke kunne garanteres drift pr. 1/1 2013. Tilslutningsafgift kr. 15.000 betales ved indgåelse af aftale og første brugerlicens betales ved fysisk tilslutning, og derefter 1. januar hvert efterfølgende år. Digitale brandsyn

17 Øvrigt Udbudsregler FKB er som forening ikke underlagt udbudsreglerne og kan frit indgå udviklingssamarbejder med private leverandører. Aftaler indgås med de enkelte beredskaber og vil derfor ikke overstige et udbudspligtigt beløb. Kravspecifikation er frit tilgængelig for andre interesserede udviklere/leverandører. Digitale brandsyn

18 Spørgsmål og dialog Digitale brandsyn ?

19 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer


Download ppt "Digitale brandsyn -Hurtig og nemt brandsyn Møde i Middelfart d. 9. marts 2012 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google