Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation/IT.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation/IT."— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation/IT

2 Informationssøgning

3 Informationssøgning Hvad er informationssøgning?
Hvornår har man brug for informationssøgning? Hvornår har I brug for informationssøgning? Hvor kan man lave informationssøgning

4 Informationssøgning Hvor kan man lave informationssøgning Biblioteket
Research (lav din egen information) Telefonen Internettet

5 Biblioteket Avisartikler Tidsskrifter Bøger Internettet og genveje
Bibliotekar

6 Research (lav din egen information)
Hvad vil du undersøge? Hvordan kan man undersøge det? Hvor mange personer skal bruges? 2 former for research: 1. Kvantitativ research Spørgeskemaer, statistik Bred viden, mange deltagere = generaliseret viden Lav omkostning pr. deltager Store datamængder Mindre analysearbejde Til estimering af effekt, kontrol

7 Research (lav din egen information)
2. Kvalitativ research Personlige interviews, gruppediskussioner, duointerview, individuelle interview, familieinterview og workshops, svar i prosa eller mundtlig, observation Dyb viden, få deltagere = specialiseret viden Store omkostninger pr. deltager Stort efterfølgende analysearbejde Til at finde viden man ikke ellers kunne få Dybtegående og explorativ (evt. holdninger, værdier og præferencer) Udgangspunkt i målgruppens egen beskrivelse af livsverden, værdier og begreber i modsætning til en lukket og prædefineret spørgsmålsstruktur.

8 Telefonen Ring og spørg kilden Eksempelvis til afsenderanalyse

9 Internettet Søgemaskiner Google Jubii Andre?
Søger i alle indekserede sider Søger efter alle ord man indtaster Udelukker gængse ord Jubii Primært danske sider Andre?

10 Internettet Søgemaskiner Indekseringstjenester
Tjeneste som har inddelt sider i kategorier Yahoo Jubii Google Bibliotekarer er ansat til at kategorisere Ofte betalt af annoncøren

11 Internettet Søgemaskiner Domæne specifikke www.so.dk www.pensum.dk
Andre?

12 Internettet Søgemaskiner - Hvordan virker de?
Baseret på relevans mål (problemet er delt i 2) Recall Hvor mange relevante resultater ud af det samlede antal mulige relevante resultater som er med i resultatet Precision Hvor mange relevante resultater ud af det samlede antal i forhold til irrelevante Det perfekte Alle relevante resultater er med og kun de relevante (=høj precision og recall) Problemløsning: De relevante resultater er ubekendte, dette mål indgår i både precision og recall. Problemet kan kun løses, hvis man kender de relevante

13 Internettet Søgemaskiner - Hvordan virker de? Problemet tilnærmes
Søgemaskiner bruger indikationer på relevans Hver hjemmeside vurderes Ting som er fremhævet (overskrifter, fed, kursiv osv.) får større betydning Sider som er linket til fra mange andre (gode) sider får større relevans (Pagerank) Gængse ord bruges ikke, de differentierer ikke siderne Antallet af gange et ord er gentaget på en side betyder noget for dets relevans Bøjninger af ord reduceres til stammen af ordet (stemming). Dvs. solsort, solsorten, solsorte, solsortene => solsort (findes mest på engelsk) Beregningen af relevans = algoritme

14 Internettet Søgemaskiner - Hvordan virker de? Benytter boolsk logik
Baseret på ja/nej, eller 0 og 1, enten er ordet der, eller også er det ikke Der findes opblødninger såsom stemming og søgemaskiner baseret på fuzzy logik I boolsk (binær) logik findes der AND og OR og NOT, som kombinerer ord Ex. William OR Shakespeare (standard) prøv i Ex. William AND Shakespeare (ikke standard) Ex. ”William Shakespeare” Begge ord skal stå ved siden af hinanden Ex. William NOT Shakespeare (William –Shakespeare) ordet Shakespeare må ikke forekomme Google tilbyder en række mere avancerede funktioner: Filtyper (filetype:), sprog, dato, opdateret, fast domæne (site:), lignende sider, sider der linker til denne side (link:)

15 Bearbejdning af tekst

16 Bearbejdning af tekst Gruppeopgave til diskussion
Hvad er forskellen på at skrive til: En trykt reklame/videnskabelig artikel En internetavis/Jyllandsposten Jeres lærer/kammerat En folder/plakat Et læserbrev/htx rapport Forskellige målgrupper: Unge/ældre Kristne/kriminelle Danskere/indvandrere I skal skriver jeres overvejelser ned og fremlægge for klassen

17 Billeder og illustrationer

18 Billeder og illustrationer
Denotation Dame Kigger på maleren Sidder lidt med siden til Hænderne er krydset Baggrund med bjerge Langt udsyn Konnotation Mona Lisa, mærkelig tvetydighed Baggrunden hænger ikke sammen, hvorfor? Forskellig horisont Gør kvindeskikkelsen mere vanskelig at blive klog på Tåger omkring øjne og mund Venstre side venligt smil Højre side, mørk og synker ind i landskabet Helheden, skaber billedets budskab Baggrunden bliver et ”symbolsk element”

19 Denotation Billedets betydning Det konkrete motiv Overfladisk Konnotation Billedets medbetydning Skal afkodes Dyb Hvad er dette billedes denotation? Hvad er dets konnotation?

20 Billeder i billeder (symboler)

21 Linjer Til venstre norsk, leder arbeiderparti, borgmester 13. maj 1945, senere statsminister Til højre Kronprins Olav, lige kommet hjem fra? Flagstangen symboliserer skellet mellem de 2 personer Håndtrykket laver broen mellem ude og hjemme 3 slags linjer: Egentlige linjer Sammenstødende flader Blikretning

22 Blikretning

23 Billeder og illustrationer
Billedanalyse Læg mærke til forholdet mellem baggrund og forgrund Undersøg billedets symbolske detaljer Se efter linjer i billedet Overvej billedets: Denotation = betydning Konnotation = medbetydning Gælder ikke kun for håndlavede billeder og tegninger, hvor motivet er tilsigtet

24 Husk fotografen

25 Beskæring

26 Svindel med retouchering

27 Billedtekst

28 Motivudsnit Supertotal Total Halvtotal Halvnær Nærbillede
Supernærbillede

29 Frøperspektiv Kan give forskellig effekt Synsvinklen

30 Fugleperspektiv Igen forskellig konnotation Synsvinklen

31 Fokusering og linser Fokusering (hvad er vigtigt) Vidvinkel = dybde
Telelinse = fladt


Download ppt "Kommunikation/IT."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google