Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLise Johansen Redigeret for ca. et år siden
1
IT-projekt Aalborg/Odense FLUID konference 140503 Jan Topp Rasmussen Sct. Knuds Gymnasium & Hf
2
Wygotsky, Wenger og Piaget Kilde: Torben S. Christensen
3
Baggrund for IT-projektet 3 lærere på Sct. Knuds Gymnasium DVG LMS-Fronter Virtuelle forsøg i Fyns Amt Arbejdsformer Samarbejde Evaluering Vidensdeling
4
Fakta om projektet Tværfagligt IT-projekt Historie, engelsk, musik 2 klasser (1a og 1y) 6 lærere (fra 3 til 6 lærere) Varighed: 9 uger Emne: konflikten i Nordirland Elektronisk platform: LMS Fronter
5
Mål og fokuspunkter Mål Undersøge projektarbejdsformens muligheder for samarbejde, kommunikation og evaluering ved ”ikke- tilstedeværelsesbaseret” undervisning. Fokuspunkter Lærer/elevrollen i et virtuelt miljø Betydning for mundtlig/skriftlig dimension
6
Organisering Fase 1 Kontakt til Aalborg Katedralskole Systemintroduktion (Fronter) Forældremøde Fravær Internetforbrug Pc-dækning
7
Organisering Fase 2 Introduktion til projektarbejde som arbejdsform Introduktionsfase Projektfase Evalueringsfase Virksomhedsbesøg Etablering af projektgrupperne (lærerstyret) Faglig basis undervisning Koordinerede lektionsplaner - tværfaglighed
8
Organisering Fase 2 (fortsat) Krav, kriterier og vurdering Projektopgave Elektronisk logbog Kommunikation Bedømmelse
9
Organisering Krav til projektopgaven Historisk sammenhæng Engelsksproget materiale Minimum én musikanalyse Websideprodukt Editor efter eget valg (Word -> html) Mundtlig fremlæggelse af projektet Max. 30 min. Indhold efter eget valg Fysisk tilstedeværelse
10
Organisering Krav til elektronisk logbog (ugentlig) Kun på engelsk Indhold: Emne og navn på deltagere i projektgruppen Referat af ugens arbejde Beskrivelse af gruppens arbejdsdeling Beskrivelse af evt. problemer (fagligt el. internt) Plan for den efterfølgende uges arbejde
11
Organisering Kommunikationskrav Fronter Konference Chat FIM Helst ikke e-mail !!!
12
Organisering Bedømmelse Én samlet karakter for hvert projekt Fagligt indhold, struktur og sammenhæng De elektroniske logbøger Den mundtlige fremlæggelse Faglig deltagelse i konferencen Kvantitative kriterier??????
13
Organisering Projektopgaver Gruppe 1 - IRA Gruppe 2 - Den blodige søndag (bloody Sunday) Gruppe 3 - Sinn Fein Gruppe 4 - Den blodige søndag (bloody Sunday) Gruppe 5 - Konfliktens hovedaktører Gruppe 6 - Perioden 1916 – 1921 med vægt på Påskeopstanden Gruppe 7 - Michael Collins Gruppe 8 - Orangeordnen Gruppe 9 - Dublin (eller Belfast) Eksempel: Perioden 1916 – 1921 med vægt på Påskeopstanden Hvorfor er påskeopstanden blevet en af de centrale begivenheder i den irske konflikt? Hjælpeord: Stemning, konfliktens parter, årsager, baggrund, The constitution, The Provisional Governnment to the citizens of Dublin, The Black and Tans, etc…
14
Den virtuelle periode Kommunikation ”Kickstart” Opgaveprioritering Persontype-test Personlig præsentation Dag 1. 45 online Kommunikationsmuligheder Konference, Chat, FIM
15
Den virtuelle periode Eksempel på kommunikation (chat) Mogens 11/04-08:55> Okay nu sidder Jon 0g voldtager Mugge Mogens 11/04-08:55> Kæft det ser stygt ud Jon 11/04-08:56> tænder du på det? Helge 11/04-08:56> Helge jeg har fået casemodding i min computer i weekenden Helge 11/04-08:56> max najs Helge 11/04-08:57> 2*30 cm lange røde lys rør Helge 11/04-08:57> og ovalt plexiglas Mogens 11/04-08:57> Lysrør Grrrrr...........
16
Den virtuelle periode Den faglige kommunikation (47 min.) Elise 11/11-11:08> hvor skal vi chatte ind? her eller på FIM? Verner 11/11-11:08> Det er ok her i FronterChat Elise 11/11-11:10> Jeg har forstået den på den måde- Elise 11/11-11:10> at der jo bliver skrevet om denne O'Hanlon- Elise 11/11-11:10> og at han faktisk er lidt splittet Elise 11/11-11:10> han har erkendt at konflikten ikke er så god og at mange faktisk bliver født ind i den og får påduttet nogle meninger. Elise 11/11-11:11> men samtidig ville han gøre alt for sit fædreland Elise 11/11-11:11> som om man skal skelne lidt mellem intellekt og følelser? Elise 11/11-11:12> f.eks. i det første vers lyder han jo ikke til at vær ret positivt stillet overfor konflikten Elise 11/11-11:13> og i 2. vers hentyder han ligesom til at han er blevet opdragt med hadet Verner 11/11-11:13> Kender du baggrunden for historien??
17
Den virtuelle periode Kommunikation Begrænset faglighed Ønske om kommerciel chat Svær begyndelse (jf. telefon, møde m.v.) Idé til udbygget faglig kommunikation Aftal faste onlinetider for faglig diskussion mellem lærer og elev/gruppe Hvad så med det asynkrone aspekt?
18
Den virtuelle periode Elevrollen Store krav til: Selvstændighed og disciplin Skriftlige kompetence Arbejdsmetode (hvordan gør jeg?) Samarbejde Ansvar for egen utilstrækkelighed Jf. arbejdsform, emnets sværhedsgrad og elevernes faglige niveau (1g) samt uafklaret socialt hierarki.
19
Den virtuelle periode Lærerrollen ”Strøm til kridtet” Stor skriftlig belastning Teknisk hotline frem for faglig vejleder Koordinerende rolle Hvem gør hvad? Hvornår? Er alle enige? Onlineskema Skematimer og/el. døgnvagt?
20
Evaluering Skriftlig elektronisk elev-evaluering Systemet Fronter Brugervenligt Forbedringer af kommunikationsredskaberne Planlægning og organisering Ønske om øget medindflydelse på emnevalg Tilpas virtuel periode (4 uger) Ønske om flere fysiske møder inden projektstart Lærer/elevrolle Læreren har stor betydning for projektets færdiggørelse En del elever finder ikke onlinearbejdet motiverende En stor del af eleverne værdsætter uafhængigheden af tid og sted Mundtlighed/skriftlighed Ingen eller kun ubetydelig indvirkning på den mundtlighed/skriftlighed Kompetencer Samarbejdskompetencen synes væsentlig forbedret samt øget tolerancetærskel Elevbedømmelse Ønske om individuel bedømmelse frem for samlet gruppekaraktér
21
Statestik 4 uger og 56 elever Ca. 4500 besøg i projektrummet Ca. 26 læste diskussionstråde pr.elev pr. uge Ca. 4 oprettede diskussionstråde pr. elev pr. uge
22
Efterrationalisering Hvad gik godt? Lærerteamsamarbejde Elevernes forbedrede samarbejdskompetence Produktfremlæggelsen (Det fysiske møde) Hvad gik ”galt”? Det faglige overblik (konflikten i Nordirland) Projektets tidsmæssige placering (start 1g)
23
Efterrationalisering Hvad gør vi næste gang? Flere fysiske møder Samler de virtuelle blokke i skemaet Strammer arbejdsdelingen for lærerne (få grupper til hver) Giver yderligere mulighed for individuelle logbøger (evt. fællesdokument) Processkrivningsorienterede logbøger Aflevér, respons, ret, aflevér osv… Eksamen -> projekteksamen Internationalt perspektiv (2g studierejse) Erhvervsrelateret (hvis det lader sig gøre)
24
Web og Fronter Projektets detaljer findes på følgende webside : Aalborg/Odense webside Projektrummet i Fronter Jan Topp Rasmussen Sct. Knuds Gymnasium & Hf
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.