Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1"— Præsentationens transcript:

1 Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

2 TEORETISK FORHISTORIE
Sociologien opstod i forbindelse med det moderne samfund og deltes i to retninger Diskussion mellem positivismen og hermeneutikken MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

3 EMILE DURKHEIM (1858-1917) Bekymret over hastig forandring
Fokus på sammenhængskraft (borgerlig sociologi) Organisk og mekanisk solidaritet Sociologi skal behandle sociale fænomener ’som om’ de var ting/fakta De sociale fakta ligger udenfor individet Den sociologiske metodes regler (1895) Selvmordet (1897) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

4 KARL MARX ( ) Fokus på konflikt/undertrykkelse (vi er ikke i samme båd) Tanker/sprog har en ideologisk komponent/funktion Stor inspiration for kritisk/konfliktorienteret teori (f.eks. Cultural studies) Det kommunistiske manifest (1848) Kapitalen ( ) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

5 POSITIVISME OG HERMENEUTIK
Positivismen: Videnskab handler om det der kan måles præcist (~ kvantitative metoder) Hermeneutik: Alt kan ikke måles, måling er ikke = forståelse (~ kvalitative metoder). Primær inspiration for humanistisk medieforskning. MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

6 DE TO SKOLER: PROCESSKOLEN
Kommunikation er: Overførsel af ”meddelelser” Interesseret i støj, redundans, entropi, proces (ikke betydning) Tæt på common-sense-opfattelse af kommunikation MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

7 DE TO SKOLER: PROCESSKOLEN
Shannon og Weavers kommunikationsmodel Sig-nal Modtaget signal Informa-tions-kilde Trans-mitter Mod-tager Støj-kilde Lasswell’s udgave (1948): Hvem siger hvad i hvilken kanal til hvem med hvilken effekt? MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

8 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
’Meddelelsen’ er en tegnkonstruktion, der, igennem interaktion med modtageren, producerer betydning. Altså: Kommunikation er ikke overførsel af information. Betydningsdannelse er en forhandling, der afhænger af indkodning og afkodning. MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

9 OVERVEJ 2og2 Er de to skoler forenelige eller fundamentalt uenige?
Er der områder/emner hvor den ene skole er mere egnet end den anden? MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

10 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Læren om tegn (betydning) Relationen mellem objekt og betegnelse er ikke oplagt (modsat naiv sprogfilosofi) Understreger at læsning/afkodning er en aktiv proces (ikke passiv modtager) Fokus på tekst (eller modtager) Overordnet: Ser kommunikation som forhandling/kamp om betydning (ikke neutral) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

11 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Et tegn er en fysisk ’genstand’, der kan opfattes af vores sanser. Det henviser til noget andet end sig selv og er afhængigt af brugerens opfattelse af at det er et tegn. En tekst er en serie af tegn (påklædning, film, bog etc.) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

12 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
C. S. Peirce ( ) Et tegn er noget der står for noget for nogen Interesseret i forholdet mellem tegn og omverden Tegn Ikon Index Symbol Ligner objektet Har direkte forbindelse til objektet Konventionel forbindelse til objektet Interpretant Det mentale begreb som tegnet og brugerens associationer frembringer Objekt MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

13 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Spor i sneen – ikon, indeks, symbol? MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

14 KOMMUNIKATION DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN Ord – ikon, indeks, symbol?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

15 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Windows-ikon - ikon, indeks, symbol? MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

16 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Spil-avatar - ikon, indeks, symbol? MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

17 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Ferdinand de Saussure Interesseret i sprog – hvordan ord relaterer sig til andre ord Betydning er relationel Kategorier er ikke naturlige (de er arbitrære) Tegn Består af Signifier Det ’fysiske’ tegn Signified Det mentale koncept MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

18 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Efter Saussure Kommunikation som konflikt (~ cultural studies) Julia Kristeva: Intertekstualitet (tekster refererer til hinanden på mange niveauer) Postmoderne teori (delvist anti-moderne, delvist anti-rationel) Hvor der er valg er der værdi Diskurs, diskursanalyse Kommunikation som strategisk udgrænsning (Pierre Bourdieu; viste som Durkheim at det individuelle ofte er socialt) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

19 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Intertekstualitet Austin Powers Scream Indiana Jones II Maverick MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

20 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Efter Saussure 2 Miverna-modellen MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

21 DE TO SKOLER: SEMIOTIKSKOLEN
Efter Saussure 2 Det antropologiske kulturbegreb har vundet indpas (noget er ikke naturligt godt, smagsdomme er ”politiske) Medieforskning fokuseret på mediebrug som aktiv (og på at alle genrer kan have værdi for nogen) MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

22 SEMIOTIK OG IT F.eks. (1990/97) A theory of computer semiotics. Semiotic approaches to construction and assessment of computer systems. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. Vigtigst her: Den semiotiske sprogbrug etc. har givet problemer i forhold til konceptualisering af interaktive medier En semiotisk analyse af it-medier kan f.eks. kigge på valg, kategorier, forskelle MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

23 SEMIOTIK OG IT MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

24 SEMIOTIK OG IT Duke Nuke’m MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 20/2-2004

25 SEMIOTIK OG IT www.opgavebank.dk MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004
20/2-2004


Download ppt "Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google