Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stiletter gør dig sindssyg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stiletter gør dig sindssyg"— Præsentationens transcript:

1 Stiletter gør dig sindssyg
Kilde: ekstrabladet.dk Brian Kirkegaard Lunn

2 Kildekritik - Elevernes søgning på Internettet Ved ph. d. , cand
Kildekritik - Elevernes søgning på Internettet Ved ph.d., cand.scient.bibl. Brian Kirkegaard Lunn, SkoleIntra-træf 2011 Kolding, 15. marts 2011

3 Kildekritik på Internettet
Begrebet kildekritik Typer af misinformation Metoder til kildekritik på Internettet Sociale teknologier og kildekritik Brian Kirkegaard Lunn

4 Hvorfor webkildekritik?
I sin enkelhed handler det om at blive ‘Internet litterater’ ved specifikke informationssøgninger at etablere en kildekritisk forståelse i internetkontekst at anspore til en generel kritisk tænkning Brian Kirkegaard Lunn

5 Begrebet kildekritik Kilde-begrebet er kontekstuelt
En kilde er kilde i relation til et specifikt spørgsmål / informationsbehov Kritik skal forstås som refleksion over anvendelighed / relevans Der kan ikke foretages én objektiv, eviggyldig kildekritik, Relevans vurderes i forhold til specifikt informationsbehov Brian Kirkegaard Lunn

6 Typer af misinformation
Efterligninger / forfalskninger Biased information / skjulte dagsordner (eks.) Propaganda Ondsindet / hadesider / disinformation Produktsider forklædt som information Opdigtet / fiktive sider (eks.) Parodi, svindel og fupsider Fejl (eks.) Hackede sider (Baseret på Mintz, 2002) Brian Kirkegaard Lunn

7 Tilgange til kildekritik
Hvordan kan vi vurdere troværdigheden af en internetkilde? Tjekliste-metoden Komparativ kildeanalyse De 6 hv.-spørgsmål til webressourcer Brian Kirkegaard Lunn

8 Typiske tjekliste kriterier
Kan ophavet identificeres? Ophavets kvalifikationer? Udgivende institution? Kontaktadresse? Meninger eller facts? Partsindlæg? Reklame/sponsorindflydelse? Kildehenvisninger/litteraturhenvisninger? Kvalitetskontrol? Brian Kirkegaard Lunn

9 Typiske tjekliste kriterier (fortsat)
Dækning? (dybde-bredde) Relevante, annoterede lænker til andre sider? Korrekt information? Stavefejl og sjusk? Ufærdige sektioner? Opdatering og vedligeholdelse regelmæssigt? Datoer for oprettelse/opdatering? Døde lænker? Brian Kirkegaard Lunn

10 Komparativ kildeanalyse
Sammenligning Sammenlign mindst to kilder fra Internettet Sammenlign oplysninger fra Internettet med oplysninger i én eller flere andre kilder Verifikation Gør brug af verificeret information Verificér oplysninger i forskellige kilder og helst i kvalitetsvurderede kilder (Meola, 2004) Brian Kirkegaard Lunn

11 Evalueringskriterier - anvendelse
Opstilling af evalueringskriterier kan være brugbart som et redskab til at formidle og styrke en grundlæggende kritisk tænkning Desuden er det selvfølgelig vigtigt at sammenstille og sammenholde informationer fra forskellige kilder Brian Kirkegaard Lunn

12 De 6 hv.-spørgsmål Hvorfor Hvem Hvor Hvad Hvornår Hvordan
Hvorfor er sitet oprettet, er der skjulte dagsordner Hvem Hvem er forfatter, sponsorer og øvrige ‘bagmænd’ Hvor Hvor er siden placeret, hvem står bag ‘moder-sitet’ Hvad Hvad fremføres, er det ‘biased’, kan det verificeres Hvornår Hvornår er side opdateret, er den tidssvarende Hvordan Hvordan kan jeg bedømme troværdigheden – I tvivl, så tvivl Brian Kirkegaard Lunn

13 Spørgsmålenes indbyrdes relation
De 6 hv.-spørgsmål er ikke indbyrdes eksklusive og vil naturligvis være overlappende Eks. hvem og hvor spørgsmålene i relation til ophav Ligeledes vil svar på spørgsmålene ikke findes i en lige linje Det er ikke nødvendigt at gennemgå alle spørgsmål stringent for alle ressourcer (ift. informationsbehov) Der er forskel på fokus i evalueringen alt efter ressourcetype samt formål med ressourcen Spørgsmålene vægtes i forhold til ressourcetype/formål Brian Kirkegaard Lunn

14 Sociale teknologier i kildekritisk lys
Dækker over forskellige former for kommunikationsværktøjer som f.eks. forums, blogs, wikies og chats. Bygger på idéen om, at vi alle besidder viden, som vi gerne vil dele / formidle til andre, og at alle skal have adgang til denne fælles viden – eks. wikipedia ‘Wisdom of the crowds’ vs. ‘Power of the few’ Eks. ,arto facebook, wikipedia, … Information fra sociale teknologier skal kildekritisk behandles som enhver anden internetressource Brian Kirkegaard Lunn

15 Sociale teknologier – ophav?
Sociale teknologierne gør forfatterskabsproblematikken ‘fuzzy’ Det kan være problematisk at identificere en entydig forfatter/producent Brugergenereret information (f.eks. tags) integreres med autoritativ information Brian Kirkegaard Lunn Brian Kirkegaard Lunn

16 Motivation er nøglen til evaluering
Motivation er den væsentligste faktor for at blive ‘Internet litterat’ Problemer ved ikke at evaluere skal synliggøres gennem realistiske og vedkommende øvelser Ressourceforbrug ved at foretage evaluering skal stå mål med forventet gevinst Der er ikke altid nødvendigt med en grundig evaluering (Metzger, 2007, s. 2089) Brian Kirkegaard Lunn

17 Kilder til yderligere information
Annette Skov’s (Danmarks Biblioteksskole) tutorial Lister over hoaxes Vandrehistorier (urban legends) Falske sider RUSA, ALA Brian Kirkegaard Lunn

18 Litteratur Gavin, C. (2008): Teaching Information Literacy: A Conceptual Approach. Lanham, Maryland: Scarecrow Press. Humphries, L. (2002). How to evaluate a Web site. In: Mintz, A.P. (Ed.), Web of deception (pp ). Medford, NJ: Information Today. Meola, M. (2004) Chucking the Checklist: A Contextual Approach To Teaching Undergraduates Web-Site Evaluation. Libraries and the Academy 4 (3) Metzger, M.J. (2007). Making Sense of Credibility on the Web: Models for Evaluating Online Information and Recommendations for Future Research. Journal of the American Society for Information Science and Technology 58 (13), Mintz, A.P. (Ed.) (2002). Web of deception: misinformation on the Internet. Medford, NJ: Information Today. Brian Kirkegaard Lunn Brian Kirkegaard Lunn

19 Stiletter gør dig sindssyg
En svensk forsker, Jarl Flensmark, mener at have fundet en sammenhæng mellem gale kvinder og deres fodtøj. Ifølge forskeren er der en klar sammenhæng mellem brug af høje hæle og skizofreni blandt kvinder. Årsagen er, at kvinder, som bruger høje hæle, strammer musklerne i læggene på en anden måde end kvinder, som går i flade sko. Dette kan i nogle tilfælde føre til, at kroppen ikke kan producere dopamin. Hjernen har brug for dopamin til at skabe en følelse af tryghed og velvære, men når denne udebliver, bliver kvinden sindssyg. Brian Kirkegaard Lunn

20 Flensmark (2004) Brian Kirkegaard Lunn

21 Leksika (1/2) Brian Kirkegaard Lunn

22 Leksika (2/2) Brian Kirkegaard Lunn

23 Jydsk Atomkraft A/S (1/3)
Brian Kirkegaard Lunn

24 Jydsk Atomkraft A/S (2/3)
Brian Kirkegaard Lunn

25 Jydsk Atomkraft A/S (3/3)
Brian Kirkegaard Lunn

26 Blondiner uddør (1/6) BT http://www.bt.dk/nyheder/blondinerne-uddoer
Brian Kirkegaard Lunn

27 Blondiner uddør (2/6) BBC News
Brian Kirkegaard Lunn

28 Blondiner uddør (3/6): Sun Times
Brian Kirkegaard Lunn

29 Blondiner uddør (4/6): Wikipedia
Brian Kirkegaard Lunn

30 Blondiner uddør (5/6): Snopes
Brian Kirkegaard Lunn

31 Blondiner uddør (6/6): Snopes
Brian Kirkegaard Lunn


Download ppt "Stiletter gør dig sindssyg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google