Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMargrethe Søgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Temadag Bloklæger, Region Sjælland 17. maj 2011
Patientombuddet
2
Klage i sundhedsvæsenet
Overlæge Agnes Hauberg Patientombuddet
3
Nyt klagesystem Patientombuddet
4
Hovedformål: styrke patienters retsstilling
Bedre klagemuligheder Lettere klageadgang Hurtigere afgørelser Højere grad af læring Patientombuddet
5
Vigtigste klageveje i 2011 Driftsherre Service P A T
N K O R P-ombud-det/Disciplinær-nævn Faglig virksomhed PT. O M B U D Ankenævn Patient- forsikringen Erstatning Domstole Tvang i psykiatrien Lokale psykiatriske patient- klagenævn Psykiatrisk Ankenævn Patient- rettigheder Region Kommune P- ombuddet Patientombuddet
6
Patientombud PKNs sekretariat Utilsigtede hændelser ELI
PSAN sekretariat Klage over frit valg osv. Patientombud Forordning883 PKNs sekretariat Patientombuddet
7
International sygesikring
Direktion Administration og service International sygesikring Læringsenhed Patientklagecenter Erstatningscenter Patientombuddet
8
Patientombuddet
9
Patientombuddet Region dialog region Regions-tandlæge-nævn PF
10
Det rådgivende Praksisudvalg
Klage over behandling Det rådgivende Praksisudvalg Disciplinær-nævn Kritik til sundheds-person POB-sager (Forløbsklager) Kritik til behandlingsstedet Sekretariat for nævn Patientombuddet
11
Overgangsordning Patientombuddet
Klager over sundhedsfaglig virksomhed indbragt til Patientklagenævnet før 1. januar 2011 færdigbehandles af Disciplinærnævnet Dette gælder dog ikke klager over aktindsigt, information og samtykke, tavshedspligt mm. Patientombuddet
12
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
Patientombuddet
13
Hvorfor et Disciplinærnævn?
Disciplinerende funktion Styrke kvalitet i sundhedsvæsenet Patientombuddet
14
Hvad er Disciplinærnævnet?
En offentlig, administrativ myndighed Kollegial forvaltningsmyndighed Uafhængig Administrativt endelige afgørelser Ombudsmand og domstole Patientombuddet
15
Sammensætning af Disciplinærnævn
Dommer som formand 2 patientrepræsentanter 2 sundhedspersoner Patientombuddet
16
der ikke er tvivl om praksis
Formandsafgørelser Formanden kan træffe afgørelse i sager når: der ikke er tvivl om praksis der ikke gives kritik Forretningsorden § 12: Klager, indklagede, sus, eli, samt myndigheder, der er arbejdsgiver eller lign. I forhold til den eller de berørte indenfor sundhedsvæsenet. OFFENTLIGGØRELSE: Forretningsorden §13: Nævnet offentliggør i anonymiseret og eventuelt resumeret form afgørelser, der er af principiel betydning eller har almen interesse, og som er egnet som vejledning om nævnets praksis. Nævnet skal fra hvert nævnsmøde vælge 4-6 sager til offentliggørelse. Patientombuddet
17
Klagefrister Klage skal indgives inden 2 år fra viden eller burde viden Absolut frist på 5 år fra den dag, klageforholdet har fundet sted Klagefrister gælder ikke for Sundhedsstyrelsens indberetninger til Disciplinærnævnet Patientombuddet
18
Bedømmelsesgrundlag Autorisationslovens § 17:
”udvist den fornødne omhu og samvittighedsfuldhed” ”i overensstemmelse med almindelig anerkendt faglig standard” Patientombuddet
19
Offentliggørelse med navn
Indskærpelser Sager til anklagemyndighed 3 kritik-sager indenfor 5 år Kosmetisk behandling Sundhedsstyrelsens skærpede overvågning, påbud, indskrænkning og fratagelse af ordinationsret På nettet i 2 år Patientombuddet
20
Offentliggørelse med navn
Ca. 2 % af alle årets afgørelser offentliggøres med navn Ca. 10 % af alle afgørelser med kritik offentliggøres med navn Patientombuddet
21
Sammenhæng mellem klage, rapportering og tilsyn
SST POB PF RAPP Patientombuddet
22
Dialog Frist 4 uger Regionens ansvar
Forskellige fremgangsmåder i de enkelte regioner Patientombuddet
23
Hvis klagen opretholdes efter dialogproces:
Regionen afklarer om DN- eller POB-sag samt klagetema Valg af sagstype Regionen indhenter basisoplysninger efter afholdt dialog Patientombuddet
24
Patientombuddet Patientombuddet har samme saglige kompetence som Disciplinærnævnet - derudover har Patientombuddet enekompetence til at behandle sager vedrørende aktindsigt, transplantation og rettighedsklager (befordring, begravelseshjælp, sundhedskort, lægevalg, kontaktperson, frit sygehusvalg, behandling i udlandet) Patientombuddet kan ikke træffe afgørelse i en sag, hvor patienten selv har betalt for hele behandlingen Det er ligegyldigt, om behandlingen mv. er givet af en person, som er omfattet af disciplinærnævnets kompetence Afgørelsen rettes mod sygehuset (ikke mod afdelingen), klinikken, plejehjemmet mv. Patientombuddet
25
Spørgsmål? Patientombuddet
26
Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre
Hvorfor klage? Være med til at sikre, at det samme ikke overgår andre Led i bearbejdelse af sorg Led i forståelse af behandlingsforløb Vrede Patientombuddet
27
Disciplinærnævn og Patientforsikring
Erstatning fra Patientforsikring, selvom sundhedspersonen ikke kan bebrejdes skaden Kun kritik fra Disciplinærnævn, hvis sundhedspersonen har handlet under almindelig anerkendt faglig standard Patientombuddet
28
Udvælgelsen af sagkyndige
Det videnskabelig selskab udformning af stillingsannonce vurdering af ansøgerne samtaler - sikre klinisk arbejde akut behov Patientombuddet
29
Vurdering af klagesager 1
Tilstrækkelige oplysninger Relevant klinisk undersøgelse Relevant undersøgelsesprogram Relevant vurdering af undersøgelsesresultater Relevant behandling Fornøden assistance Patientombuddet
30
Vurdering af klagesager 2
Relevant kontrol Tilstrækkelig Information Journalføring Ansvarsplacering Overlægens ansvar Oplæring Instruktion Delegation Patientombuddet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.