Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Research Light - protokollen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Research Light - protokollen"— Præsentationens transcript:

1 Research Light - protokollen

2 Indhold Research Light karoussellen Grundvalgene Valg af tema
Fra tema - til forskningsspørgsmål Fra spørgsmål til data Etiske overvejelser Fra data til resultater Fra resultater til dialog 2 ▪

3 LIGHT-processens karrousselture
Implementering Diskussioner 3 ▪

4 Research Light – den rapportfrie undersøgelse
Forskningsspørgsmål Styres af et hverdagsproblem og hvad der på kort tid kan samles data ind om Analyseenhed Et afgrænset fænomen, som kan studeres inden for afsat tid Dataindsamling Strækker sig over 1-2 dage. Databearbejdning Består primært af organisering af de indsamlede data Teoretisk og situeret generalisering Analyse,konklusion Analyse er spørgsmål. Konklusioner drages af de involverede. Formidling – ikke beregnet til formidling 4 ▪

5 Protokol-spørgsmålene
Hvad er tema og fokus? Hvad er ambitionsniveauet? Hvilke forskningsspørgsmål skal besvares? Hvad er analyseenheden? Har vi valgt det rigtige design? Hvilke hypoteser har vi? Hvordan udvælger vi det vi vil undersøge? Hvordan kommer vi fra påstande til data? Hvilke etiske overvejelser skal gøres? Hvordan kommer vi fra data til resultater Hvordan kommer vi fra resultater til dialog? Hvordan formidler vi undersøgelsen? Hvordan gennemføres den i praksis? 5 ▪

6 Grundspørgsmålene Grundspørgsmålene skaber light-tænkning
Hvor mange dage har vi til rådighed til data-indsamlingen? Hvad kan komme i fokus? Hvilket designmodul skal vi anvende? Hvordan skal undersøgelsen bruges?(Hvem, hvordan, hvornår?) 6 ▪

7 Valg af designmoduler Mini-casen Spotten (CIA) Indsatsen Termostaten
Obsen Fokusgruppen Survey-ugen Erfabasen 7 7

8 Eksempler på MINICASEN
Stærkt fokuserede studier Studiet på pårørende på besøg Studiet af fremadrettede behandlingsplaner Studiet af bivirkningsregistrering Bredt fokuserede Studiet af alkoholpolitik Studiet af handleplaner 8 ▪

9 Eksempler på TERMOSTATEN
9 ▪

10 Eksempler på SPOTTEN 10 ▪

11 Eksempler på INDSATS 11 ▪

12 Valg af tema og fokus? Valg af tema Valg af fokus
Hvilken position ser vi fra? Hvad ved vi? Hvilken betydning har fokus? For hvem? Sikring af relevans og opbakning Involvering af andre fra start 12 ▪

13 Valg af forskningsspørgsmål
Forskningsspørgsmålet skal indeholde fokus, analyseenhed og variable. Alle ord skal betyde noget. Typer af spørgsmål Beskrivende spørgsmål: Hvad er…. Udforskende spørgsmål: Hvordan…. Forklarende spørgsmål (Forandrende spørgsmål) 13 ▪

14 Undersøgelsens matrix
Argumentation Konklusioner: Svar på hypotesen Svar fra datakilde 1: Spørgsmål til datakilde 1: Hypoteser/Delspørgs mål Undersøgelsespørgsmål: 14 ▪

15 De mange slags pørgsmål
Tema Forskningsspørgsmål Underspørgsmål/hypoteser Datakildespørgsmål Interview-skema Observationsskema Underspørgsmål/ hypoteser Datakilespørgsmål 15 ▪

16 Præcisering af analyseenhed
Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge. Hvad/ hvem hører med, hvad/hvem hører ikke med til undersøgelsen. Hvad er helheden og hvad er delene? Hvilken tidsramme undersøger vi I? 16 ▪

17 Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene
Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier -programteori Anvendelse af hjælpeteorier 17 ▪

18 Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune)‏
Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… Bruger Massage Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. bruger Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

19 Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland)‏
Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

20 Alternative hypoteser
Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet? 20 ▪

21 Hvordan vælger vi, det der skal undersøges?
Det enestående Det typiske Case Den største variation Det ensartede Det hypotesestyrede Det efter det andet Det forhånden værende 21 ▪

22 Etiske overvejelser De usynlige forudindtagelser?
Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer Generelle etiske retningslinjer Utilsigtede virkninger Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven God videnskabelig praksis Redelighed - God skik - Kollegial adfærd 22 ▪

23 Fra hypoteser til data? Hvordan samler vi data ind?
Hvordan kvalitetsikrer vi data? 23 ▪

24 Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet)‏
Fænomenets renhed Datakvaliteten Undersøgereffekten Overse undtagelser 24 ▪

25 Er der andre forklaringer? (Intern validitet)‏
Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt? Undersøg dem For mange ligheder – overser afvigelser Man er for ’indfødt’ 25 ▪

26 Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet)‏
Hold styr på databasen Nedsæt en domstol Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet)‏ 26 ▪

27 Spørgsmål til datakilder
Informanter Observationer Dokumenter Registre Genstande 27 ▪

28 Spørgemetoder Hvor meget struktur i spørgsmål og svar?
Hvor åbne eller fokuserende spørgsmål? Hvilken rækkefølge spørges der i? Med og modspørgsmål Dybdegrad / fortrolighed Opfølgning Anonymisering Enkelt interviews – gruppeinterviews-audit Enkelt interviews – tilbagevendende interviews? 28 ▪

29 Hvordan opgøres data? Dataforberedelse Organisering af data
Udforskning Data-reduktion Argumentation Resultatformulering: Teoretisk/situeret generalisering 29 ▪

30 Resultater i Research Light
Resultater i datamatrix er de data som er mest relevante Opsummeret i en overskuelig form, F.eks. temaer Formuleret som spørgsmål, der kan drøftes af praksis inden for de rammer praksis har til rådighed. 30 ▪

31 Illustration af data Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix
Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger 31 ▪

32 Konklusionsarbejdet i Research Light
Konklusioner er de spørgsmål som datasamlingen giver anledning til at stille praksis Og som kan drøftes af praksis inden for de rammer praksis stiller til rådighed. Valg af konklusionsproces 32 ▪

33 Om Research Light -ressourcerne
Google-gruppen Diskussionsgruppen Hjemmesiden 33 ▪


Download ppt "Research Light - protokollen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google