Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard"— Præsentationens transcript:

1 SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard
Få styr på projektet SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Dagens indhold Struktureringsværktøjer - Brainstorm, fremtidsværksted, struktur- og flowdiagrammer Værktøjer til ressourcestyring – Traditionelle tidsplaner, ressourceplaner, milepælsplaner. Samarbejdsaftaler Logbog Gruppearbejde Fremlæggelse af gruppearbejde Få styr på projektarbejdets faser Gruppearbejde – de sidste kræfter…. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

3 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Læringsmål På kort sigt at blive i stand til at afprøve en række redskaber til projektstyring På længere sigt at kunne redegøre for redskabernes anvendelse i gruppen og reflektere over potentialerne i forhold til jeres fremtidigt projektarbejde. Få øget forståelse for sammenhængen imellem initierende problem, problemanalyse, problemformulering og projektafgrænsning og problemløsning. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

4 Værktøjer til strukturering
Et kort ville hjælpe Billede: clipart/choice.gif © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

5 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Brainstorm Brainstorm er et værktøj til IDEgenerering Spillereglerne er (Asborn, 1941/1948) Det definerede tema/problem skal være velkendt for alle deltagere. Lad tankerne ”flyde over”. Kritik finder først sted senere. Jo flere ideer jo bedre. Bliv inspireret undervejs. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

6 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Post-It brainstorm Bliv enige om, hvad udgangspunktet for brainstormingen skal være Generer ideer hver for sig og skriv dem på Post-it sedler Læs hinandens ideer og strukturer ideerne i fællesskab ved at flytte lapper indenfor samme kategori sammen Diskuter og vurder forslagene ud fra valgte kriterier, f.eks. interesser, realiserbarhed, ressourcer eller relevans. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

7

8

9 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Fremtidsværksted Idegenerering og –løsning ved en: Forberedelsesfase: Der vælges en ordstyrer og referent. Kritikfase: Der tages udgangspunkt i et problem, hver giver sin kritik i en runde om bordet - og problemet bliver klarere opdelt i delproblemer. Fantasifase: Gruppen tager et delproblem af gangen og der udarbejdes løsningsforslag vha. brainstorm metoden Realitetsfase: Ideerne omsættes til handlingsplaner - hvem gør hvad, hvornår og hvordan. Se også © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

10 Struktur og flowdiagrammer
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet

11 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Mind-map Skaber overblik og ideer ved at: Skrive et aktuelt spørgsmål på midten af et stort stykke papir Brainstorme ud fra dette spørgsmål og marker dem som hybrider til spørgsmålet. Tegne grene imellem spørgsmål og ideer, og brug forgreningerne til at detaljere forslagene. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

12 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Eksempler på mind-map Kilde: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

13 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

14 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Kilde:P2 procesanalyse B214, juni 2004 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

15 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Trædiagrammer © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

16

17 Årsags-virkningsdiagrammer
Reference: Mikkelsen & Riis (1998:424) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

18 Mål middel diagrammer Reference: Mikkelsen & Riis (1998:421)
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet

19 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Flowdiagrammer HUSK: Elementerne skal være på samme niveau Ovenfor er det processer og til højre er det komponenter © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

20 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Få styr på ressourcerne © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

21 Ressourceplanlægning
Fordél ressourcer – hvem gør hvad hvornår? Estimér et realistisk tidsforbrug for hver enkelt aktivitet – lad personen selv være med til at gøre det! Lav en tids- og ressourceplan, inkl. milepæle og delprodukter – tag hensyn til ferier, fravær, sygdom etc. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

22 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Aktivitetsplaner Bestem de nødvendige aktiviteter (aktivitetsliste = ’at gøre’ liste) Skriv aktiviteterne på Post It lapper, og sortér i nødvendig rækkefølge (aktivitetsdiagram = ’at gøre’ liste på grafisk form) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

23 Eksempel på aktivitetsplan

24 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Tidsplaner Skéln mellem kortsigtet og langsigtet tidsplan: Kortsigtet – fra milepæl til milepæl - detaljer Langsigtet – hele projektperioden - overblik Fire typer af milepæle: Koordinationsmilepæle Vejledermøder Færdiggørelse af arbejdsblade Aflevering © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

25 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Gantt-kort X-aksen er en tidsakse –een enhed per projekt minimodul Y-aksen er aktivitetslisten En kollonne til start-sluttidspunkt En kolonne til tidsressourcer En kolonne til arbejdsressourcer En kolonne til bemærkninger Deadlines/milepæle er klart identificerbare Forskellige signaturer for planlagt og aktuelt tidsforbrug © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

26 Reference: Mikkelsen & Riis (1998:379)
© SLP-gruppen, Aalborg Universitet

27 Eksempler på tidsplaner
Tegnet af Helle Algreen Ussing © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

28 Kilde:P2 procesanalyse B212, juni 2004

29

30

31

32 Eksempler på milepælstidsplan

33 Eksempel på personlig ugeplan
Reference: Mikkelsen & Riis (1998:347) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

34 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Logbog © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

35 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Logbog Logbogen dokumenterer gruppens væsentligste aktiviteter/beslutninger - kort og præcist Logbogen er arbejdsblade til procesanalysen Logbogen skal være nem tilgængelig!! Få i samarbejdsaftalen hvem der skal have ansvaret for at skrive i logbogen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

36 Brug logbogen …… Punkter der blev afklaret
Punkter der skal afklares og ansvarlig Væsentlige ændringer I projektets forudsætninger og konsekvenser for indhold, mål og plan Status, afvigelser og fremdrift I forhold til tidsplan Bemandingsændringer Reference: Mikkelsen & Riis (1998:354) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet


Download ppt "SLP Nanoteknologi, Matematik, Fysik 2007 MM 3+4 Jette E. Holgaard"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google