Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg."— Præsentationens transcript:

1 Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, København HOLD FAST, 17. september 2013 1

2 Mit udgangspunkt Deltagelsesmuligheder i erhvervsuddannelserne - Et kvalitativt studie af skolekulturer på tre erhvervsfaglige grundforløb Unges lyst til og motivation for læring og uddannelse (på tværs af udskolingen og ungdomsuddannelser) HOLD FAST, 17. september 2013 2

3 Udfordringer 95 % - en 20 år gamle målsætning Et højt frafald - på nogle uddannelser falder halvdelen fra Splittelse mellem socialpædagogiske opgaver og faglig kvalificering HOLD FAST, 17. september 2013 3

4 Forskningen Hvad fører til frafald – fokus på: –Overgange fra ung til voksen og fra skole- til arbejdsliv –Påvirkelige faktorer: praktikpladsmangel, virkningen af forskellige fastholdelsesinitiativer, etc. –Individualisering af ungdomslivet HOLD FAST, 17. september 2013 4

5 Sammensatte problemstillinger kræver nye spørgsmål Hvilken uddannelsesmæssig kontekst er det der møder unge, når de starter på et erhvervsfagligt grundforløb? Hvad oplever unge som meningsfuldt/meningsløst i forhold til at tage en uddannelse? HOLD FAST, 17. september 2013 5

6 Et kulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Blik for det selvfølgelige Blik for de mange forskellige, modsatrettede og selvfølgelige krav til de unge HOLD FAST, 17. september 2013 6

7 7 Erhvervsfaglige skolekulturer Fagkulturer Institutionelle kulturer Ungdoms- kulturer Uddannelsessystemet Velf æ rdsstat, ø konomi Arbejdsmarkedet Medier, konsum, pop- og sub- kulturer Erhvervsfaglige skolekulturer

8 Forskellige skolekulturer Erhvervsfaglig omsorgskultur Institutionel opbevarings og selvværdsopbyggende kultur Institutionel inklusions- og afklaringskultur HOLD FAST, 17. september 2013 8

9 Mad til Mennesker Niels: Altså Ketty, hende synes jeg er en rigtig, rigtig, rigtig god lærer! Øhm, hun har måske ikke så meget faglig viden omkring kokkeverdenen, som Julie har, men hun har meget faglig viden, om kød og... hun er sådan lidt mere den der koge-mutter-type. Hvor Julie hun er den der, den rigtige kok ikke? Men Ketty altså... hun er skide flink! Hende synes jeg virkelig godt om som lærer. Både... også fordi jeg har hende som mentor, så jeg snakker med hende også om de private ting. HOLD FAST, 17. september 2013 9

10 Bygnings- og brugerservice Sabina: Altså, de siger jo tit til os her, at vi er voksne, men vi skal også tage os sammen, og vi skal lave vores ting, jo. Hvis man ikke gør det, så smider de os jo bare ud til sidst. Og hvis man har for meget fravær. Nu har jeg så ikke haft så meget fravær i år, det havde jeg til gengæld sidste år. Det har også noget at gøre med, at jeg har taget et år til. Peder: Så de behandler jer, synes du, som voksne her Sabina: Ja. Men det har de også sagt fra start af, at vi er voksne, og vi skal jo bare høre efter alligevel, fordi de... det er jo dem, der bestemmer. HOLD FAST, 17. september 2013 10

11 HG John: Jeg var så ikke i en forretning denne her gang [kortere praktikophold], jeg tog i en juniorklub eller 'SFO 2' eller sådan noget, hvad det hedder. Så det overvejer jeg at tage måske efter handelsskolen og gå ude på den der pædagoguddannelse og så blive pædagog derigennem. Peder: Okay. Hvordan var det? John: Jeg synes, det var rigtig sjovt! Peder: Ja, hvad var det, der var sjovt ved det? John: Jamen det ved jeg ikke, det var bare det der med at... arbejdstiden det var - jeg skulle møde kl. elleve og så fri kl. fem. Og så der ind imellem, man laver jo bare alt det, børnene vil lave og så spiller Playstation, spiller bordtennis, billard og sådan noget. Det synes jeg bare er sjovt. Eller bare at lege hvis man kan sige det på den måde. Så... det var nok det, der fangede mig mest. HOLD FAST, 17. september 2013 11

12 Deltagelse og fastholdelse Unge skal fanges gennem meningsfulde forløb, hvor det er tydeligt, hvad de skal lære og hvordan det de skal lære kobler sig til deres fremtidige position på arbejdsmarkedet Unge skal have hjælp til at navigere i de sammensatte skolekulturer, ligesom de skal have hjælp til at navigere i forhold til arbejdsmarkedet og deres samlede livssituation HOLD FAST, 17. september 2013 12

13 Anbefalinger Udnyt at faget og arbejdet allerede er en del af skolekulturen på erhvervsuddannelserne Tydeliggør at der er forskellige krav og forskellige rationaler der ‘modarbejder’ hinanden Giv eleverne succesoplevelser Det skal give mening HOLD FAST, 17. september 2013 13

14 Tak for nu og fortsat godt afdansningsbal Peder Hjort-Madsen: phm@learning.aau.dk Center for Ungdomsforskning: www.cefu.dk Aalborg Universitet – København: www.aau-cph.dk HOLD FAST, 17. september 2013 14


Download ppt "Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google