Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE I ARRESTOMRÅDERNE Kriminalforsorgen Intro Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE I ARRESTOMRÅDERNE Kriminalforsorgen Intro Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,"— Præsentationens transcript:

1 UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE I ARRESTOMRÅDERNE Kriminalforsorgen Intro Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent, LedelsesAkademiet Lillebælt , tlf.: , ! Udarbejdet af Jens Linder og underviser Jens Kristian Kristiansen, EAL

2 Midt- og Nordjylland har 12 arresthuse, 250 ansatte, 350 indsatte.
Overordnet ledelse/chefgruppe består af 8 personer. Deltagerne på forløbet er i alt ca. 36 arrestforvarere og talenter, som er på vej til en lederstilling (der er ikke nogle uformelle ledere i organisationen). Deltagerne deles i 2 hold af ca. 18 personer. På hvert hold deltager 6 grupper/lederteams.

3 Praksisnære og kompetencegivende lederuddannelser i kriminalforsorgen
LedelsesAkademiet Lillebælt har i samarbejde med Arrestområde Midt- og Nordjylland og KUC udviklet og delvist gennemført et forløb bestående af: For-forløb Realkompetencevurdering (RKV) Akademiuddannelsen i Ledelse (AU) I det følgende vises de enkelte elementer samt hvordan de er benyttet i Arrestområde Midt- og Nordjylland.

4 Praksisnære og kompetencegivende lederuddannelser i kriminalforsorgen
LedelsesAkademiet Lillebælt har i samarbejde med Arrestområde Midt- og Nordjylland og KUC udviklet og delvist gennemført et forløb bestående af: For-forløb Realkompetencevurdering (RKV) Akademiuddannelsen i Ledelse (AU) I det følgende vises de enkelte elementer samt hvordan de er benyttet i Arrestområde Midt- og Nordjylland.

5 For-forløbet er udarbejdet for, at give deltagerne en mulighed for at stifte bekendtskab med de kompetencegivende praksisnære lederuddannelser i et forløb som både inkluderer deltagernes forudsætninger og behov og arrestområdets udfordringer og behov. Ambitionen har været, at bygge bro mellem deltagere, lederteam og arrestområde samt synliggøre løsninger med kompetencegivende lederuddannelser. Arrestområde Midt- og Nordjylland har efter gennemførslen af for-forløbet besluttet, at tilbyde deltagerne Realkompetencevurdering og deltagelse i moduler fra Akademiuddannelsen i ledelse.

6 Formålet med for-forløbet er at deltagerne opnår:
Forståelse for arrestområdet vilkår og mål for resultatskabelse Forståelse for at arrestområdet er én fælles enhed hvorfor der kræves en fælles indgang til at bedrive ledelse mv. Gensidig forståelse for lederteamets opgaver, roller og samarbejde Forståelse for hvordan det individuelle lederskab og teamets lederskab er forudsætningen for resultatskabelse i arrestområdet Oplevet involvering i arrestområdets udvikling for øget resultatskabelse Oplevet øget kompetence til at arbejde med udvikling af egen ledelse og teamets ledelse Etableret forståelse for hvordan egen lederudvikling kan styrkes med brug af offentlige kompetencegivende lederuddannelser Øget parathed til brug af lederuddannelse på amu og/eller akademiniveau Etableret forståelse for mulighed for og formål med brug af realkompetencevurdering, RKV.

7 Metoden i for-forløbet er en anerkendende og involverende proces med gensidig forventningsafstemning, hvor mål er definerede, men deltagerne og lederteams er med til at formulere indsatser: På modul 1 (dag 1 i forløbet) tydeliggøres for deltagerne hvad der af overordnet ledelse er de definerede mål for resultater samt hvad der af ledelsen ses som væsentlige udfordringer og mulige indsatser. Deltagerne får mulighed for at, komme med input til den videre proces. Overordnede ledelse og Ledelsesakademiet Lillebælt har efterfølgende færdigudviklet resten af forløbets indhold. På modul 2+3 (dagene 2-5 i forløbet) arbejder deltagere og lederteams med de praksisnære teorier, modeller og værktøjer, som kan styrke arbejdet med den form for ledelse, som gør en positiv forskel hos både medarbejdere og klienter. Efter forløbet er der opsamling og det besluttes om der eventuelt skal tilbydes mere uddannelse på amu- eller akademiniveau og/eller mulighed for RKV.

8 Eksempel på 2 hold på for-forløb i arrestområdet
AU ledelse i praksis? 1 dag Op-sam-ling 2 dage 2 dage Op-sam-ling Hold 1 RKV? 1 dag 2 dage 2 dage Hold 2 Andet? I alt 5 undervisningsdage. På undervisningsdagene er der gennemgang af værktøjer og metoder samt øvelser og træning af metoder og værktøjer. Mellem modulerne afprøves metoder og værktøjer i egen enhed.

9 For-forløbet: Modul 1 ”Åbningsbalance” Formål
Formålet med denne dag er, at etablere en fælles forståelse for arrestområdets vilkår og de resultater som området skal levere samt at der etableres forståelse for eget lederteams bidrag til dette. Formålet er at etablere et fælles verdensbillede – en ”åbningsbalance” – for teamets resultater og det lederskab som lederteamet praktiserer/kan praktisere for at udføre dette. Herved synliggøres lederteamets ønsker og behov for udvikling.

10 Lederskab: Sind / adfærd
Modul 1 ”Åbningsbalance”: Indhold Arrestforvarer: Enhedens situation. Mål, trusler, udfordringer, muligheder. Lederteamets roller, funktioner og gensidige forventninger. Deltagerne beskriver gensidigt de funktioner som andre roller i teamet skal udføre samt giver en score på hvor godt dette gøres. Metoden skaber dialog omkring hvor der er mulige indsatser i forhold til samarbejde i lederteamet. Lederteamets vigtigste resultater. Der etableres en fælles forståelse for hvilke resultater som lederteamet skal levere. Lederteamets profiler: tydeliggørelse af personlige præferencer i lederteamet ved Whole Brain Lederteamets ønsker og behov. Det synliggøres hvilke mulige indsatser der skal påbegyndes i lederteamet med kobling til de resultater der skal opnås. Det synliggøres hvad lederteamet har af ønsker og behov forhold til at kunne øge samarbejde omkring resultatskabelse. Nøgle- resultater Processer Lederskab: Sind / adfærd

11 For-forløbet: Modul 2 Dag 1 Generelt om ledelse Ledelsesmodeller
Lederroller Ledelse i kontekst Personlig effektivitet 1 Valg Prioritering Delegering Personlig Effektivitet 2 Selvledelse Personlig planlægning Opsamling Relation til personlig plan Indsatser Dag 2 Forandringsmodeller Navigering i usikkerhed Arbejde med modstand AI i forandring Kommunikation 1 Generelt om kommunikation Kommunikation i forandringsproces Kommunikationsplanen Plan og beredskab for forandring Indsatser

12 For-forløbet: Modul 3 Dag 1 Team Sammensætning af teams Teamarbejdet
Team udvikling Team i organisationen Kommunikation 2 Kommunikation i Teams Dialogværktøj Møder/mødetyper Videndeling Opsamling Implementering af team kultur Indsatser Dag 2 Personaleledelse Motivation Trivsel Mellemlederrollen Ledelse opsamling Situationsbestemt ledelse Kompetence Medarbejderudvikling (MUS) Egenudvikling (De fremadrettede muligheder – AU, Realkompetence m.v.) Indsatser i forhold til personlig plan

13 Samlet proces i for-forløbet
Fælles møde med Arrestområdets ledelse om indhold, tilrettelæggelse, mål og formål. Underviser Jens Kristian Kristiansen og Jens Linder, begge fra LedelsesAkademiet Lillebælt, deltager på dette møde. Gennemførsel af 1 undervisningsdag. Eventuelt for flere hold. Konsulentdag. Besøg i arresthuse: underviser Jens Kristian kommer på besøg i udvalgte arresthuse for at blive klogere på rammer og vilkår mv. for deltagerne i deres daglige arbejde. Eksempelvis 3 besøg i Arrestområdet. Fælles opsamling på resultater og design af resterende forløb. Arrestområdets ledelse samt Jens Kristian deltager. Evt. også Jens Linder hvis behov. Gennemførsel af 4 dages undervisning. Eventuelt for flere hold. Amu-undervisning. Fælles møde for opsamling og design af nye løsninger. Både Jens Kristian og Jens Linder deltager.

14 Realkompetencevurdering
Formål Formålet med en realkompetence-vurdering er at bygge bro mellem den læring, der finder sted forskellige steder i f.eks. uddannelse, arbejdsliv, folkeoplysning og foreningslivet. Samtidig er formålet at give den enkelte person mulighed for at bygge videre på sine kompetencer, uanset hvor de er erhvervet, og således opnå formel anerkendelse. Realkompetencevurdering i Arrestområde Midt- og Nordjylland Det er planen, at der i forbindelse med fortsættelsen af forløbet i Arrestområde Midt- og Nordjylland udarbejdes en procedure som består i, at deltagerne som ønsker, at blive realkompetencevurderet, fremsender information om gennemført uddannelse (f.eks. KFL/KGL eller andet) til underviser og, at der herefter gennemføres individuel samtale mellem underviser og deltager i Herning.

15 Akademiuddannelsen i Ledelse i Kriminalforsorgen
Det skønnes at deltagernes gennemførsel af KGL/KFL sammen med, at de har udøvet praktisk ledelse i en årrække, kan medføre en meritering af modulet ‘Ledelse i praksis’ ved en realkompetencevurdering. Det skønnes altså, at deltagerne kan få bevis for, at de har oparbejdet kompetencer svarende til dette modul og kan få et uddannelsesbevis for ‘Ledelse i praksis’ I Arrestområde Midt- og Nordjylland er det besluttet at: tilbyde deltagerne mulighed for realkompetencevurdering og dermed muligheden for at få meriteret ‘ledelse i praksis’ tilbyde deltagerne at deltage i et lukket hold for Kriminalforsorgen i ‘Organisation og arbejdspsykologi’ Derudover tilkendegives det overfor deltagerne, at det er hensigten, at de senere får mulighed for også, at deltage i et hold på ‘Det strategiske lederskab’ således, at de kan fuldføre de 3 obligatoriske moduler på Akademiuddannelsen i Ledelse, og således kan være godt på vej til en komplet Akademiuddannelse i Ledelse.

16 Modulet ‘Organisation og arbejdspsykologi’ i Arrestområde Midt- og Nordjylland:
Forløbet gennemføres med i alt 7 undervisningsdage på 4 moduler dage. Derudover er der udarbejdelse af kort projekt ca. 8 sider, samt mundtlig eksamen. Der er planlagt 6 hjemmearbejdsdage. Forløbet er tilrettelagt med en varighed på maksimalt 8,6 uger, da dette giver mulighed for at deltagerne kan ansøge om SVU – Statens VoksenUddannelsesstøtte. Der kan modtages SVU for både undervisningsdage og hjemmearbejdsdage. I alt 13 dages SVU i dette tilfælde.

17

18 Økonomi omkring udvikling og forløbet
Yderligere information Jens Linder Chefkonsulent LedelsesAkademiet Lillebælt Rugårdsvej 286, Odense NV Tlf.: Web:


Download ppt "UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE I ARRESTOMRÅDERNE Kriminalforsorgen Intro Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google