Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013"— Præsentationens transcript:

1 Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
Helle Dreyer Møller VUC Århus

2 Indhold Kristendom i HF og Hfe Kursistgruppen
At introducere til kristendom – fokus på nutiden Kildelæsning – eksempel på metode Billeder i undervisningen Skriftlighed og empiri Repetitionsøvelser

3 Faglige mål som undervisning i krd. på hf-e bl. a
Faglige mål som undervisning i krd. på hf-e bl.a. skal bidrage til opfyldelse af: Kursisterne skal kunne: a) analysere, fortolke og perspektivere fagets dokumentariske materiale, herunder vurdere hvorvidt et givet materiale anskuer en religion indefra eller udefra, dvs. fra en deltagersynsvinkel eller et eksternt, evt. religionskritisk synspunkt c) gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne d) redegøre for væsentlige sider af kristendommen i dens nutidige, historiske og formative skikkelse med hovedvægt på nutiden f) redegøre for centrale religiøse fænomener g) sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning h) demonstrere en reflekteret forståelse af religioners og livsanskuelsers betydning for menneske, samfund og kultur

4 Fællesfaglige mål som undervisningen i kristendom i ks skal bidrage til opfyldelsen af:
Kursisterne skal kunne: - redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger og deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng - diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier - anvende viden om centrale epoker til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmarkshistorien - sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af europæisk kultur og tænkning

5 Kernestof i hf og hf-e Kernestoffet for hf
kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster samt tekster fra det Gamle og det Ny Testamente. Kernestoffet for hf-e kristendommen, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster, enkelte tekster fra kristendommens historie samt tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente

6 Overvejelser i forhold til kursistgruppen:
Aldersfordeling Erfaringsbagagen: kan nogen bidrage med indefra-vinkler eller egne erfaringer i øvrigt Kontakter til relevante ekskursionsmål Samarbejdsevner: valg af arb. former mm. Særlige interesser: hvad tænder denne gruppe på? Vanskeligheder ift. faglig læsning

7 Introduktion til kristendom Hf – fokus på kursisternes forforståelse/erfaring:

8 Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse
Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse. Baseret på Lene Madsen et. al. Grundbogen til Religion C. Systime, 2012, s. 49 – 62 Spørgsmål Svar Initialer Hvor mange kristne findes i verden og hvor mange retninger? (cirka) Hvilken højtid opfattes som vigtigst af de fleste kristne? Hvorfor spiser kristne deres gud? Hvad betyder ordet ’kristus’? Se resten af øvelsen i dropbox

9 Udgangspunkt i nutiden:
’MIG OG GUD – OG MIG’ Manuel Vigilius, Ud & Se. Okt. 2004 Fokus på det særlige ved danskernes religiøsitet, belyst ved fagfolk samt diverse repræsentanter for religiøse mindretal Introduktion af begreber som sekularisering, individualisering, religionsblanding, højt vs. lavt religiøst engagement, kulturkristendom, ortodoksi

10 CL-Øvelser til ’Mig og Gud – og Mig’
Bordet rundt: ’Hvilke træk er ifølge artiklen kendetegnende for danskernes forhold til religion?’ - kursister skriver svar på ark efter tur, siger eget svar højt så alle kan følge med (konkret viden, opsummering) Huskesedler: begrebsindlæring Hjørner: emne/problemstilling fra teksten diskuteres i klassens hjørner, kursister deler egne og partneres tanker med klassen (analyse, refleksion, lyttefærdighed, argumentation)

11 Læsning af lignelser Luk 10,25-37, Luk 15, 11-32, Matt 20,1-16, Matt 25, 14-30 4 teams analyserer hver en lignelse ud fra skabelon givet af lærer: (genfortæl, oversæt elementer i lignelsen f.eks. Vingårdsejer = Gud, find temaer f.eks. retfærdighed, budskab i kristen forståelsesramme, anvendelse udenfor kristen forståelsesramme) – derefter Tre til te: fokus på træning i notetagning, aktiv lytning, mundtlig præsentation, præcision i opsummering Variation, auditivt indslag: kendte fortæller om lignelser mm. Audio, Svend Auken genfortæller lignelsen om den barmhjertige samaritaner: Audio, Peter Madsen genfortæller lignelsen om den fortabte søn:

12 CL-øvelse: rollelæsning
Lidelseshistorien, Mark 14-16 Kursist 1 læser afsnit højt Kursist 2 genfortæller med egne ord Kursist 3 redegør for ’svære’ eller vigtige ord Kursist 4 forholder sig til hvordan indholdet hænger sammen med Markus’ ærinde: at forkynde at Jesus er Kristus. Øvelsen er velegnet til alle former for tekster, som er relativt svære for kursister at få åbnet op for.

13 Billeder i kristendom

14 Billedbibel – på jagt i kalkmalerierne
Materiale findes på Både billeder og video – godt til aktivering af de ’tekst-trætte’ På baggrund af læste kilder/emner findes illustrationer fra hjemmesiden – præsentation evt. som powerpoint Kursister konstruerer egen billedbibel – interessant at se hvad forskellige grupper synes skal med.

15 Gregorsmessen og Torslunde altertavlen
Illustration af væsentlige ændringer efter reformationen; anderledes syn på præstens og menighedens roller, kirkerum, ritualer, beklædning mm.

16 Før reformationen

17 Efter reformationen

18 Den skriftlige dimension - hvordan styrke kursisters skriftlige færdigheder i alle fagene – fælles opgave: Indtekster: (faglig viden ind i hovedet) fastholder, udvikler og afprøver faglig tænkning på øvebanen Udtekster: (faglig viden ud af hovedet) præsentation for andre, fokus på faglig diskurs, argumentationsfærdighed mm.

19 Indtekst: Udtekst: Eksempler:
Brug 5 minutter på at skrive et resumé af dagens tekst Hurtigskrivning om fagligt spørgsmål: ’hvorfor har folkekirken så højt medlemstal, men så lav medlemsdeltagelse?´’ Nedskriv 3 temaer i lignelsen om de betroede talenter og begrund dine valg Diverse andre CL-øvelser med et skriftligt twist – kan varieres i det uendelige – fokus på skriftlighed som vej til kognitiv bearbejdning. Udtekst: Skriv analyse af Søren Krarups ’Næstekærlighed og kristendom’. Der skal perspektiveres til Luk 10,25-37 (1-2 sider) Mini-rapport efter ekskursion/feltarbejde

20 Kristendom og empiri Hvordan kan man ’gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne’? Eksempler på enkle metoder: Brug internettet, men hjælp med at indsnævre feltet Aftal besøg i den lokale kirke Inviter en person med en ’indefra-vinkel’ Lav spørgeskema-undersøgelse på skolen

21 Repetition/opsummering i slutning af emne – brug af CL øvelser:
Huskesedler Flashcard-spil Dobbeltcirkler


Download ppt "Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google