Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov. 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov. 2010."— Præsentationens transcript:

1 Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov. 2010

2 Deltagere 197 deltog i alt i de 4 kurser – 148 læger og 49 praksispersonale 142 (72%)besvarede spørgeskemaet – 48 (34%) havde ikke tidligere brugt tympanometri Af de 94 med tympanometri-erfaring havde 62% ofte et eller flere problemer Ingen havde 0 problemer

3 Problemer før kursus (n=93) Type of problems Before the cource Number (%) Understand the meaning of the displayed figures and use them as quality insurance of the measurement 41/93 (44.1) Get a reliable curve written38/93 (40.1) Get air tight sealing32/92 (33.7) Understand what the curves means for the clinical decision 29/93 (31.2) Problems handling the tympanometer21/91 (23.1) Get the children to cooperate11/91 (12.1)

4 Problemer efter kursus (n=142) Type of problems Before the cource Number (%) Two weeks after the course Number (%) Improvement in percent (95% ci) Understand the meaning of the displayed figures and insurance of the measurement 41/93 (44.1)10/135 (7.4) 36.7% (26 to 47) Get a reliable curve written38/93 (40.1)14/137 (10.2) 30.6% (19 to 42) Get air tight sealing32/92 (33.7)10/136 (7.4) 26.3% (16 to 37) Understand what the curves means for the clinical decision 29/93 (31.2) 3/140 (2.1) 29.0% (20 to 39) Problems handling the tympanometer21/91 (23.1) 5/138 (3.6) 19.5% (11 to 29) Get the children to cooperate11/91 (12.1) 5/136 (3.7) 8.4% (1.4 to 17)

5 Ny viden? (n=142) Topic New knowledge to a high degree New knowledge to some degree Got new knowledge total New knowledge on middle ear problems (N=139) 7458 132 (95%, 90 to 98) On use of antibiotics (N=136) 18 85 103 (76%, 68 to 82) On tympanometry in general (N=136) 7855 133 (98%, 94 to 99) How to understand the tympanograms (N=128) 6056 116 (91%, 84 to 95) How to improve quality in tympanometry (N=135) 5368 121 (90%, 83 to 94) New practical skills (N=137) 6358121 (88%, 82 to 93)

6 Værdi af tympanometri 70% (n=100) sagde at tympanometri ofte gav information af klinisk betydning Og yderligere 23% (n=33) sagde at tympanometri nu og da gav vigtige informationer 48% (n=68) sagde at tympanometri flere gange i de sidste 2 uger havde ændret deres håndtering af et mellemøreproblem Og yderligere 32% (n=46) havde oplevet det en gang Kun 13% (n=19) sagde at tympanometri ikke havde ændret deres håndtering de sidste 2 uger Kun 4% (n=5) havde ikke brugt deres tympanometer de sidste 2 uger

7 Konklusion Vores 5-6 timers kursus synes at have haft god effekt – Dels med øget viden – Dels med færre problemer Og mit indtryk er - også et øget brug af tympanometri ved øreproblemer generelt?


Download ppt "Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov. 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google