Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Talentudvikling på masseuniversitetet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Talentudvikling på masseuniversitetet"— Præsentationens transcript:

1 Talentudvikling på masseuniversitetet

2 To Modsatrettede idéer? om talentudvikling?
Evolutionær Bred masse så lang tid som muligt Strategisk Identificere, selektere og raffinere tidligst muligt

3 Masse, talent og elite Masseuniversitet Talentudvikling Elite
Mål: 25 % af ungdomsårgang skal tage lang vid. udd. AU 2012: indskrevne AU 2012 optag: 7200 bac. og 4500 kand.. (AU Nøgletal) Talentudvikling Specialisering?? Honors programs?? Elite Ph.d. (AU TALENT) AU 2012: 1900 indskrevne 5% af alle indskrevne studerende (AU Nøgletal) Regeringens målsætning: Det er regeringens mål, at 60 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse, og 25 procent skal gennemføre en lang videregående uddannelse i 2020. Andelen af 35-årige, der har fuldført en videregående uddannelse, er fra 2004 til 2012 steget med 9 procentpoint til at udgøre 37 pct. Danmarks Statestik, NYT NR maj 2013, Fuldførte videregående uddannelser 2011/2012.

4 Eksempel på talentudvikling: The Campuswide Honors Program (CHP) at the University of California, Irvine (UCI) Formål: Rekrutteringsværktøj og pædagogisk værktøj Inklusionskriterie: The UC Irvine Admissions Application 3% tilbydes CHP  i alt ca. 700 CHP-studerende CHP: 15-25% af ordinært curriculum erstattes med CHP tilrettelagt curriculum (vs. valgfrit curriculum) Honors Humanities Core, Honors Social Science Core, Honors Science Core Reseach/Thesis CHP-studerende bor sammen i starten + har extra-curriculære forpligtelser/aktiviteter Omkostninger: løn til program director Charles Wright + sekretærer Kontekst: 30 mio. indbyggere – 3 universiteter University of California med 10 campusser Eneste offentlige universitet i Californien med ph.d.-uddannelse og medicinstudie Top 12,5 % af studerende i Californien University of California, Irvine: studerende, heraf bachelor CHP-UCI: 700 studerende = 3 % af bachelorerne Hård konkurrence ml. universiteter og ml. studerende

5 3 CASES fra AU

6 Case: The Dream Team (Sigurd)
Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Boot camp Inklusionskriterie: motiveret ansøgning + krav om fuldt tilstedevær En uge, ca. 20 medicinstuderende Basale kirurgiske færdigheder Individuelle tests 2. Mentorforløb Inklusionskriterie: test (8 bedste fra bootcamp) 4 mdr. på kirurgisk afdeling 1 mentor (læge) + 1 student Foto: Lars Kruse/AU kommunikation

7 Case: Forskningsår (nina)
Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Projektansøgning + stipendium Inklusionskriterie: høje karakterer Medicin og odontologi studerende pr. år Ca. 25% af alle medicinstuderende 1 års orlov fra studiet (forsinkelse) 2. Et års forskningstræning Mix af tilrettelagt og valgfrit curriculum Mesterlære på en afdeling 3. Afhandling + forsvar (3 mdr.) Fremtidige ph.d.-studerende? Foto: Nina Bjerre Andersen

8 Case: Psykiatrisk sommerskole (Rikke)
Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Ildsjæl (psykiatrisk overlæge) Inklusionskriterie: Ingen 2. Frivillige studerende Studenterforening (gratis) 3. Sommerskole Inklusionskriterie: motiveret ansøgning + aktiv deltagelse i 5 dages seminar Foto: Psykiatrisk Selskab for Studerende

9 talent Vægtenhed, som anvendes i oldtiden om noget, der repræsenterede en bestemt værdi “Talent is a social construction. It is a label of approval we place on traits that have a positive value in the particular context in which we live” (Csikszentmihalyi, Talented Teenagers,1993, p. 23) “According to Darwinian models of talent development, an individual’s potential becomes actualized through the evolutionary interaction of innate capacities and “ecological niches” available in family, school, and workplace (Simonton, Psychological Review, 1999;106(3), p.454) Økonomi + værdsættelse

10 Gagné, High Ability Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004

11 4 forskningsbaserede modeller
Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

12 4 forskningsbaserede modeller
Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

13 4 forskningsbaserede modeller
Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

14 4 forskningsbaserede modeller
Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

15 De 10 bud om akademisk talentudvikling Françoys Gagné (2007) Gifted Child Quaterly, 51(2), 93-118
Du skal: 1. skelne horisontalt kende kvalitative forskelle mellem domæner og subdomæner 2. skelne vertikalt vurdere kvantitativt forskelligt om talent er1:10, 1:1000 eller 1: 3. identificere multifacetteret inkludere mange facetter i talentbegrebet 4. selektere med åbne arme udvide forståelsen af målgruppen så den passer til punkt 1-3 5. intervenere tidligt starte akademisk træning i børnehaven

16 De 10 bud om akademisk talentudvikling Françoys Gagné (2007) Gifted Child Quaterly, 51(2), 93-118
Du skal: 6. øge muligheden for at fortætte curriculum differentiere læringshastighed 7. accelerere hvis nødvendigt være åbne for store individuelle spring i niveau 8. berige hvor det er relevant tilstræbe beriget dybdelæring fremfor mangfoldig overfladelæring 9. gruppere på fuldtid samle hurtigt-lærende i fagspecifikke grupper fremfor klassetrin 10. drømme med øjnene åbne Kende personlige og miljømæssige mulighedsbetingelser

17 Hvad nu hvis…. CHP på Aarhus Universitet?
Foto: Lars Kruse/AU Hvad nu hvis…. CHP på Aarhus Universitet? AU optag: Ca bach./år 3% CHP: 210 bach./år 10-20 klasser/år 4 programs/faculties Business and Social Science (42%) Arts (25%) Science and Technology (23%) Health (10%) Hvilke 3%? Hvornår? Inklusionskriterier? Klasser? Kurser? Prøver? Bestået? På campus? Udenfor? Effekt?

18 Diskussionspunkter: Skal vi selektere tidligt? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvis ja: hvordan? Er ‘talent’ og ‘masse’ en modsætning eller hinandens forudsætning?

19 Udvalgte referencer Abbott, A. & Collins, D. (2002). A theoretical and empirical analysis of a 'State of the Art' talent identification model. High Ability Studies, 13, Araújo, D., Fonseca, C., Davids, K., Garganta, J., Volossovitch, A., Brandão, R., & Krebs, R. (2010). The role of ecological constraints in expertise development. Talent Development & Excellence, 2, Barab, S. A. & Plucker, J. A. (2002). Smart people or smart contexts? Cognition, ability, and talent development in an age of situated approaches to knowing and learning. Educational Psychologist, 37, Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York, NY: Ballantine Books. Burgess, D. J. & Naughton, G. A. (2010). Talent Development in Adolescent Team Sports: A Review. International Journal of Sports Physiology and Performance, 5, Côté, J., Baker, J., & Abernethy, B. (2007). Practice and play in the development of sport expertise. In G.Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport psychology (3 rd ed., pp ). New York, NY: John Wiley. Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K., & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The Roots of Success and Failure. New York: Cambridge University Press. Durand-Bush, N. & Salmela, J. H. (1996). Nurture over nature: a new twist to the development of expertise. AVANTE, 2, Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100, Henriksen, K. (2010). The Ecology of Talent Development in Sport: A Multiple Case Study of Successful Athletic Talent Development Environments in Scandinavia. Odense: Syddansk Universitet / University of Southern Denmark. Gagné, F. (2004). Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory 1. High Ability Studies, 15, Gagné, F. (2007). Ten Commandments for Academic Talent Development. Gifted Child Quarterly, 51, Lund, O. (2013). Hvordan foregår mesterlære i elitesport?: Udvikling af ekspertise gennem ”udøver-oplæring” i roning, trampolin og håndbold. Ph.d.-afhandling ved Syddansk Universitet. Miah, A & Rich, E. (2006). Genetic tests for ability?: talent identification and the value of an open future. Sport, Education and Society. 11(3), pp Simonton, D.K. (1999). Talent and its development: An emergenetic and epigenetic model. Psychological Review, 106(3), Tranckle, P. & Cushion, C. J. (2006). Rethinking Giftedness and Talent in Sport. Quest, 58, Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport - Current models and future directions. Sports Medicine, 38,


Download ppt "Talentudvikling på masseuniversitetet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google