Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden."— Præsentationens transcript:

1 De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden

2 Disposition Hvorfor er naturvidenskab en prioritet for Region Hovedstaden? Det gode eksempel: Bioteknologi som studieretning Naturvidenskaben i sammenhæng: Talentfulde unge og overgangen til videregående uddannelser.

3 Vækstforums prioriterede initiativer Indsatsområde 1 Stærke og perspektivrige kompetenceklynger – Bl.a. IT, Bio-sundhed og medico Indsatsområde 5 Øge og udvikle arbejdsstyrken på alle niveauer – herunder: Matematik, natur og teknologi i verdensklasse. Indsatsområde 7 Øresund og det internationale udsyn – Ny Øresund Science region

4 Naturvidenskabskompetencer handler om… For den enkelte Almen dannelse Flere uddannelses- muligheder For samfundet Styrkelse af konkurrenceevnen Vækst og innovation

5 Naturvidenskab handler ikke kun om flere ingeniører ” Det er … vigtigt, at vi alle besidder en naturfaglig forståelse som en del af vores almendannelse. Uden den er det vanskeligt at forholde sig til eller deltage i de vigtige demokratiske debatter omkring klima, pesticider, partikelfiltre, rygning, fedme, flysikkerhed m.m.” (Anja C. Andersen, lektor Niels Bohr Instituttet, KU m.fl.)

6 Det naturvidenskabelige fokus handler også om at styrke de generelle naturvidenskabelige kompetencer!

7 Der er brug for nytænkning… »En elev i dag vil være nemt kunne sige: 'Jeg synes, kemi er sjovt, men ved jeg ikke, hvorfor jeg skulle vie mit liv til det, for jeg kan ikke udtrykke mit syn på verden derigennem'.« (Paola Valero, Professor i Education in Mathematics and Science in the Knowledge Society, AAU)

8 De gode erfaringer - bioteknologi i gymnasiet

9 Kort om projektet Formål: At oprette og udbrede en ny studieretning i bioteknologi (Bioteknologi A, Matematik A og Fysik B), der giver adgang til alle naturvidenskabelige videregående uddannelser. Administreres af Danske Science Gymnasier. Regionen har bevilget 8,3 mio. til projektet, der løber 2009-2013.

10 Status - efteruddannelse I alt 7 kurser har været afholdt med ca. 25-30 deltagere/ kursus, Kurser afholdt i samarbejde med KU, DTU, SDU og AU.

11 Status – antal skoler Skoleåret 2008/2009 8 skoler (4 stx og 4htx)

12 Status – antal skoler Skoleåret 2009/2010 24 skoler (19 stx og 5htx)

13 Status – antal elever I alt 489 elever har valgt studieretningen bioteknologi i skoleåret 2009/2010. 57 pct. af eleverne på bioteknologi er piger mod 34 pct. på matematik/ fysik/ kemi studieretningerne.

14 Efter gymnasiet Hvordan sikres overgangen til de videregående uddannelser?

15 Projekter, der støtter overgangen: Akademiet for talentfulde unge (ATU) Et overgangsprojekt Iværksætterhuset

16 Et overgangsprojekt Formål: At øge overgangen til de naturvidenskabelige videregående uddannelser fra HTX. Parter: DTU og Lyngby Tekniske Gymnasium (LTG) Forventet løbetid: 4 år.

17 Et overgangsprojekt - aktiviteter Eleverne introduceres til universitets faciliteter (laboratorier, forskningsmiljøer etc.) i løbet af gymnasietiden. Lærere efteruddannes Nedsættelse af et advisory board Fokus på tværfaglig aktivitet mellem de naturvidenskabelige fag.

18 ATU – Akademiet for Talentfulde Unge Formål: At støtte særligt bogligt talentfulde unge i overgangen fra ungdomsuddannelse til videre uddannelse. Har optaget lidt over 100 elever hvert år. Opdyrker samarbejdsrelationer mellem gymnasier (STX, HHX og HTX), universiteter og virksomheder.

19 ATU – eksempler på aktiviteter Mentorprogram: Alle 2.g elever fik en mentor indenfor et ønsket hovedområde. Sommercamp for 43 elever fx med rollespil af FNs sikkerhedsråd på engelsk. Studieture, seminarer, studiegrupper mv.

20 Iværksætterhuset Videncenter for Innovation, Iværksætteri og Inkubation ledes af Niels Brock. -Arbejder både med uddannelsesudvikling og støtte til studerende med iværksætterlyst. -Ca. 800 studerende har været eksponeret for Iværksætterhusets aktiviteter

21 Spørgsmål?


Download ppt "De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google