Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014

2 Program 17.00 Velkommen og præsentation Sang
Finderuphøj Skole ind i reformen v. Stine TOPI – overgange v. Stine og Elsebeth 0. klassernes sammensætning v. Stine SFO v. Elsebeth Hverdagslivet i skole og SFO v. Kirsten og Karin 18.00 tak for i dag

3 Joanna 1. Ta' mig med til dit drømmeland der hvor man ka' drømme Og ta' mig med ud i verdens larm der hvor man ka' larme Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv 2. Ta' mig ud på det store hav der hvor man ka' svømme Og ta' mig op i den tynde luft der hvor man ka' svømmve Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv - ja sе 3. Ta' mig ud i den grønne skov der hvor man ka' spire Og ta' mig med ind til storbyens jag der hvor man ka' jage Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv

4 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Vi har ikke alle svarene!!! Men vi har nu et overblik over, hvad vi endnu ikke ved  August 2014 præsenteres version 1.0 af reformen på Finderup

5 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Tre klare mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige ressourcer Tillid til og trivsel i Folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis

6 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Tre indsatser: En længere og varieret skoledag med mere og bredere undervisning Et kompetenceløft af lærere. Pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenkling

7 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Hvad er nyt: Engelsk i 1. klasse Tysk i 5. klasse Håndværk og design Madkundskab Understøttende undervisning 45 min motion og bevægelse hver dag Lektiehjælp IT og digitale kompetencer i alle fag Åben skole – samarbejd med idræt-, kultur- og fritidsliv

8 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Elementer, der har betydning for elevernes faglige færdigheder, læring og trivsel: Fra undervisning til læring Holddannelse Klasseledelse Skole-hjem samarbejdet – forældreansvar Det gode frikvarter – social trivsel

9 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Børnene (nu eleverne ) skal gå i skole 30 timer hver uge fordelt på 6 timer hver dag. Af de 30 timer er 2 timer fordybelsestid og lektiecafe – disse timer kan vælges fra 6 lektioner 2,5 time til andet (frikvarter, madpakker, leg, motion og bevægelse, understøttende undervisning mv.)

10 Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen
Rammerne omkring børnenes dag: (8.15) Morgen SFO ( ) Skolegang /17.00 ( /17.00) SFO Børnenes læring er i centrum hele dagen – men selvfølgelig med hver sit afsæt. Pædagogerne vil fortsat – og i større grad være en del af skoledagen. Forældresamtaler/møder mv. lægges i tidsrummet 15-17

11 TOPI Tidlig opsporing og indsats

12 Hvad er TOPI? Vi ser alle børn – og vi agerer på det vi ser.
Fokus på det enkelte barns trivsel Analyse og handling ved tegn på begyndende mistrivsel Sikring af de bedst mulige overgange mellem institutioner eller afdelinger

13 Hvad betyder TOPI i praksis?
Trivselsskemaer 3 gange om året Grøn: Børnene trives Gul: Der er få elementer i forhold til det enkelte barn, der kan medføre bekymring hos personalet Rød: Personalet er bekymret for barnets trivsel Forældreinddragelse ved samtaler Kommunale målinger – skolerne skal fremme trivsel ved den tidlige indsats Overdragelsessamtaler – både mundtligt og på skrift.

14 Klassesammensætning

15 Skoleåret 2014-2015 83 elever til Finderuphøj Skole
3 klasser med 28, 28 og 27 elever Vi har om kommende skoleår besluttet: Klassedannelsen er først endelig ved indgangen til 1. klasse 4 klasselokaler til rådighed 4 voksne til rådighed Mulighed for holddeling – efter mange forskellige principper Vi ønsker at skabe 1. klasser, der står stærkt i forhold til både trivsel og læring.

16 SFO

17 SFO SFO i skolereformen sommer 2014
Pædagoger mere med i skolen fra nu 5 timer til efter timer Stadig et pædagogisk SFO tilbud fra 14 til 17 Jeres børns start i SFO. Start mandag den 28. juli uge 31og 32 skolefri Overleverings samtaler. Brev om overleverings samtaler sendes ud til børnehaverne der udleverer til jer

18 Mål for 0. kl. – Forventninger til forældrene - Skoleparathed

19 Børnehaveklassens mål
0. klasse er starten på skolelivet – skabe fundamentet for skolens videre arbejde. Leg og bevægelse udgør en vigtig del af undervisningen. De faglige færdigheder opnås via legende aktiviteter suppleret med mere systematisk undervisning Tryghed en vigtig del af hverdagen i en 0.klasse. Opnås gennem genkendelighed og forudsigelighed. En god klassekultur er vigtig i forhold til fællesskabet og barnets trivsel. At jeres barn er glad for at gå i skole og at klassen fungere er fundamentet for at skabe et godt læringsmiljø.

20 Dagligdagen i 0.kl. Dagligdagen i SFO
Vi møder børnene med legende tilgang til læring. På skemaet er dansk, matematik, idræt, billedkunst, naturteknik, musik, løb, morgenture og meget andet. Vi følger skolens aktiviteter bl.a. morgensang, emneuger skolefest m.m. Vi opdeler børnene i Drenge/pigehold Efter sociale relationer, Efter faglighed Barnet har en basisgruppe – vi arbejder på tværs af klasserne. Dagligdagen i SFO SFO´en er rammen om et fælleskab for børnene fra 0 kl. Til 3 kl. Målrettet aktiviteter : For udvalgte grupper af børn, hvor der er et konkret pædagogisk sigte Tilbudsaktiviteter : Vælge til og fra efter lyst og behov Leg: Mulighed for leg og samvær med andre børn i et trygt miljø som udfordre barnets nysgerrighed og fantasi

21 Grundstenene lægges Sociale i klassen Normer i klassen
Skole/hjem samarbejde Forventninger til forældrene

22 Skoleparathed At være parat til skole er ikke en fast defineret størrelse, men består af en række egenskaber og færdigheder hos barnet. Følgende oversigt er derfor ikke en fast rettesnor, men skal forstås som en oversigt, I kan orientere jer efter. Er I i tvivl, er det en god ide at snakke med børnehaven Sociale forudsætninger Barnet bør: Kunne bede om hjælp Kunne vente på tur Kunne sidde stille Kunne give plads ti andre Kunne klare små konflikter selv Kunne indgå i sociale samspil med andre. Forældre kan: Lade barnet lege med andre børn Invitere kammerater med hjem og lege Spille spil med barnet/flere børn i en lille gruppe Lære barnet ikke at afbryde, når andre taler

23 Personlig forudsætning
Barnet bør: Have en vis psykisk robusthed Have en vis tro på sig selv/egne evner Være selvhjulpen ( holde styr på sine ting, rydde op efter sig, komme i og af overtøj). Være nysgerrig Kunne koncentrere sig Være motiveret for at starte i skole. Forældrene kan: Give barnet små opgaver i hjemmet Give barnet almen viden Lade barnet øve sig i at være selvhjulpen, ikke servicere barnet Fastholde barnet i at gøre tingene færdig Have tillid til at barnet skal starte i skole.

24 Sproglige forudsætninger
Barnet bør: Kunne lytte og være opmærksom Kunne forstå en kollektiv besked Forældre kan: Lade barnet fortælle om sine oplevelser Læse højt for barnet, tale sammen om historien Læse rim og remser Synge sammen med barnet

25 Motoriske færdigheder
Barnet bør: Holde på en blyant Klippe efter en streg Kunne genkende og skrive sit eget navn Forældrene kan: Lade barnet tegne/ holde på en blyant Klippe/male/tegne sammen med barnet

26 Et spændende skoleliv ligger forud
Held og lykke med det hele


Download ppt "Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google