Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the."— Præsentationens transcript:

1 Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the sampling methods described in the book is our procedure most alike? Describe what a probability sample would require in the four cases – Simple random sample – Systematic sample – Cluster sample – Stratified sample

2 Case: Bestemmelse af stikprøvestørrelse Assume we want a simple random sample Population N=2500 Proportion:  =0.01 (1%) Confidence level: 1-  =95% Required precision: e=0.1% Calculate the minimal sample size! NB.: Correction for finite population is needed. N=2500 z=1,96 pi=1% e_0,10% n0= 38031,8 4 n1=2345,8

3 Case: Studievalgsundersøgelsen 2009 Mandag d. 9.3.2009

4 Fra Survey Xact til SPSS Eksport af datasæt – csv-format – Labels for variabler – Labels for svarværdier Import i SPSS – Fra excel – Fra text: Read text data – Inkludering af syntaksfil med etiketter Data cleaning – Ugyldige besvarelser – Ulovlige svar – Missing values – Evt. omkodning af åbne svar Gemme datafil som systemfil: *.sav

5 Systemfiler i undersøgelsen Respondenter som cases – Studievalgsundersogelsen_Final.sav Studiebyer som cases – Fire_studiebyer.sav Valget af de to filer afhænger af den specifikke problemstilling

6 Fra vores indledende problemformulering Trin 2: Problemformulering Hvordan er efterspørgslen efter uddannelsen Mat-øk.? (potentialet) Hvordan overbevises de unge om, at de skal læse uddannelsen? Trin 3: Research objectives Vil du læse videre efter ungdomsuddannelsen? Hvem rådfører du dig med, når du skal vælge videregående uddannelse? Graduer evt. (forældre, venner, Studievalg etc.) Hvilken overordnet retning vil du vælge? (evt. samfundsfag, humaniora, tek.-nat.) Interesserer du dig for matematik? Interesserer du dig for økonomi? I hvilken grad vil en uddannelse, der kombinerer matematik og økonomi, være attraktiv for dig? Hvilke faktorer spiller ind på dit valg af videregående uddannelse: – Jobsikkerhed – God løn – Tværfaglig uddannelse Har uddannelsen i Matematik-økonomi efter din mening disse faktorer? Vil du læse Matematik-økonomi? (graduering)

7 Revideret problemformulering (Lav denne) Trin 2: Problemformulering Hvordan er efterspørgslen efter uddannelsen Mat-øk.? (potentialet) Hvordan overbevises de unge om, at de skal læse uddannelsen? Trin 3: Research objectives Vil du læse videre efter ungdomsuddannelsen? Hvem rådfører du dig med, når du skal vælge videregående uddannelse? Graduer evt. (forældre, venner, Studievalg etc.) Hvilken overordnet retning vil du vælge? (evt. samfundsfag, humaniora, tek.-nat.) Interesserer du dig for matematik? Interesserer du dig for økonomi? I hvilken grad vil en uddannelse, der kombinerer matematik og økonomi, være attraktiv for dig? Hvilke faktorer spiller ind på dit valg af videregående uddannelse: – Jobsikkerhed – God løn – Tværfaglig uddannelse Har uddannelsen i Matematik-økonomi efter din mening disse faktorer? Vil du læse Matematik-økonomi? (graduering)

8 Opstilling af analyseplan En analyseplan omfatter Den bør indgå som en del af planlægningen

9 Case: Studievalgsundersøgelsen 2009 Analyseplan


Download ppt "Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google