Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen."— Præsentationens transcript:

1 Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.

2 Dagen før Nurs dig selv! Fang dine negative tanker og omsæt dem
Mind dig om, at du gerne må være nervøs Få noget ordentligt at spise og drikke – også selvom du ikke har lyst til noget

3 Pak dine ting Pak tasken Tjek at du har hvad du skal bruge
Find tøj frem Tid og sted for eksamen Afgang fra hjemmet (skriv det op) Hvem skal vække dig? (to vækkeure) Vandflaske, ur, mad, tøj

4 Tænk Jeg har orden i tingene! Jeg har læst! Jeg er parat!

5 Svært at falde i søvn? ”Læg dig på ryggen i din seng og luk øjnene. Få først styr på din vejrtrækning og træk luften helt ned til navlen. Sæt derefter al din fokus på en del af din krop ad gangen, og mærk, hvordan de bliver varme og tunge. Start med en tå ad gangen, så benene, underkroppen, overkroppen, armene, fingrene, skuldrene, nakken, hovedet, ansigtet. Fuldstændig afslappet. Måske er du allerede faldet i søvn.”

6 Eksamensdagen Hvis du vågner tidligt - så stå op
Gå, løb eller cykl en tur Stop katastrofetanker – evt. 10 min. ”tøm hovedet” Spis en god morgenmad Gør dig komfortabel og ”lækker” Møde op på skolen, hvor – hvornår? Har tilføjet hvor i sidste linie. Anne

7 Tænk Jeg er glad for, at jeg har orden i tingene!
Jeg er glad for, at jeg har læst! Jeg er glad for at jeg er parat! Tænk

8 Trække spørgsmål Hils på censor Undgå udbrud Læs dit spørgsmål højt
Spørg, hvis der er noget du ikke forstår Har slettet ”Afdæk emnet” i sidste linie. Anne

9 Forberedelsen Sæt dig, find ro Gå ind i spørgsmålet, læs teksten
Tjek dine noter til emnet Brug din disposition for emnet hjemmefra Fyld den ud med stikord Ved panik: noter, mindmap, brainstorm, Planlæg de første sætninger Læs evt. spørgsmålet igennem igen Ændringsforslag fra Anne

10 Eksaminationen Hils på lærer og censor
– husk de er helt almindelige mennesker! Fortæl evt. at du er nervøs Bed evt. om et glas vand Giv dig gerne lidt tid til lige at indtage rummet og din plads Fødder på gulvet, ret ryg, styrkeord Det er din eksamen! Tal i dit tempo!

11 STOP panik (øves hjemme)
Se dig omkring i rummet. Koncentrer dig om alle hvide ting. Sig tingenes navne inden i dig selv. Ret opmærksomheden mod lydene omkring dig og fortæl dig selv, hvor de stammer fra. Lad dine fingerspidser føle det materiale, dit tøj er lavet af. Hvordan føles det? Hvordan er strukturen i stoffet? Ret opmærksomheden mod dine fødders kontakt med jorden. Mærk hvordan det føles. Måske gror der rødder på dig? Tilføjelse i overskrift. Anne

12 Overvej Hvilken STOP-teknik-øvelse passer dig bedst?
Øv dig på den i belastende situationer, hvor du bliver meget nervøs

13 Del din nervøsitet Kære Lars Jeg har altid haft store problemer med mundtlig eksamen. Det er ikke fordi ,jeg ikke er godt forberedt, men jeg har flere gange oplevet, at jeg går i panik og ikke kan præstere det jeg skal. I år har jeg været til eksamenskursus hos studievejlederne, og de har givet mig nogle teknikker, jeg kan bruge. Jeg vil gerne fortælle dig om min nervøsitet for at hjælpe mig selv og for at bede dig gøre mig en tjeneste, hvis jeg begynder at virke forvirret til eksamen. Hvis du oplever, at jeg bliver meget forvirret, er jeg måske ved at gå i sort. Her vil det hjælpe mig, hvis du giver mig et glas vand og kort beder mig tænke på noget helt andet. Jeg håber, du kan hjælpe mig med at give mig en god eksamensoplevelse. Mange hilsner Mia Den er jeg altså slet ikke vild med. Synes den skal væk. Anne

14 Del evt. din nervøsitet Fortæl på forhånd din lærer at du bliver nervøs Fortæl evt. din lærer hvad han / hun kan gøre for at hjælpe dig, hvis du er uden for dig selv Det afmystificerer nervøsiteten og din lærer er forberedt på, hvordan du kan støttes bedst

15 Husk, du har ret til at drikke vand at holde korte pauser
at tænke dig om at sige ”Det vender jeg lige tilbage til” at gå gentaget eller omformuleret spørgsmål at kigge i dine papirer at tage fejl og rette dig selv

16 Roller Censor Eksaminator Spørgsmål, samtale Skriver Kan / kan ikke
Har formuleret spørgsmålene Lærer Skriver Retfærdighed og lige vilkår Spørgsmål Har læst pensum Er selv lærer Lyttende Holder øje med tiden

17 Skriftlig eksamen

18 Inden eksamen Stå op i god tid før du skal møde
Bevæg dig. Det mindsker nervøsiteten, når kroppen er fysisk træt Spis morgenmad Lav en simpel madpakke og tag vand med i stedet for sodavand Kom i god tid, så du har mulighed for at ”indtage din plads” 3 timer rettet til i god tid. Anne Hvorfor skal det være så puritansk? Ingen belønningsslik? Anne

19 Under eksamen Læs hele opgaven igennem først Dan dig et overblik
Lav en kort disposition brainstorm/mindmap Arbejd dig gennem opgaverne én for én. Tag en pause ved koncentrationsproblemer Hvis du ikke bliver færdig, aflever hvad du har Bliver du færdig før tid, må du gå, men … Tolk ikke på, hvad de andre gør.

20 Efter eksamen Ros dig selv! ”Jeg gjorde, hvad jeg kunne i dag”
Hvis det er gået skidt, så husk på, at du ikke bliver vurderet som menneske, men at det er én præstation ud af mange Hold fri resten af dagen, slap af og få eksamen ud af kroppen Skid rettet til skidt… Anne Har slettet sidste punkt. Anne

21 Visualisering


Download ppt "Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google