Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Http://www.youtube.com/watch?v=l-_ZywDWRK8 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Http://www.youtube.com/watch?v=l-_ZywDWRK8 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /"— Præsentationens transcript:

1 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

2 MEDIER OG KOMMUNIKATION
Lektion 3 120208 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

3 kommunikation Kursusblog på http://mediekom2008.wordpress.com/
Log on: mediekom2008 password: gittestald wordpress.com Her lægges: Lektionsplan, seneste version Litteraturliste, pensum samt forslag til supplerende læsning Præsentationer fra undervisning, alle Litteratur til undervisning, pdf eller links Praktiske informationer af enhver art Grupper Kommunikation Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

4 Dagens program Institutioner til at tænke med
Time-in-kultur og time-out-kultur Mediernes dobbelte hermeneutik Øvelse Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

5 Winehouse Grammy 2008 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

6 Medier - institutioner til at tænke med
Levi-Strauss (1991/1962) – objekter til at tænke med om religiøse eller eksistentielle overvejelser – (al)ting tilskrives en kulturel værdi og betydning Medier – mere komplekse end ting, men også fysiske objekter Medier – er programmerbare så registret af indhold og mulige udtryk, og dermed kommunikationen, er omfattende Først sproget og senere de teknologiske medier har overskredet de fysiske genstandes kommunikation – ”med meget store konsekvenser for kultur og samfund til følge” (M&S s.33) Papua New Guinea er beliggende øst for Indonesien, umiddelbart syd for ækvator. Landet udgør den østlige del af øen New Guinea samt en række mindre øer: New Britain, New Ireland, øen Manus i Bismarck øgruppen, Bougainville, Buka, Nissau der ligger i den nordlige del af Salomon øerne, Luisiada og Entrecasteaux øgrupperne samt øerne Trobriand og Woodlark sydøst for New Guinea. Den vestlige del øen New Guinea er den indonesiske provins Irian Jaya. Landet har vulkansk oprindelse og er bjergrigt - bortset fra de fladere kystegne. Landet er i nogle egne udsat for betydelig skovning. Kilde: Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

7 Medier - til at tænke med
Fra lektion 2: Refleksivitet – gør det muligt for folk at orientere sig, agere og tilskrive mening til oplevelser / erfaringer Bevidsthed → praktisk (delt opfattelse), diskursiv (fokuseret intentionalitet) (ubevidst) Mediernes rolle som middel til refleksivitet og som kilde til social strukturering. (A Handbook … s.2, Giddens 1984:377) Mediated interaction (extended time-space, outside co-presence) → ”disembedding ” (løsrivelse) af folk fra traditionelle relationer og omgivelser → ”reembedding” (genindlejring) in andre sociale formationer Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

8 Medier og samfund Medieanalyse – betydningen af ”mediebegivenheder” og ”medierede begivenheder” – hvad skaber begivenhederne? ”Derfor er opgaven for medieanalysen ikke at spekulere over, hvordan begivenheder måske kunne forløbe uden mediernes indblanding, men at redegøre for, hvordan samspillet mellem medier og begivenheder faktisk forløber, også udover ceremonier eller højtider. Medierne skal ikke analyseres separat fra samfundet, men som en uadskillelig, konstituerende del af samfundet.” (Medier og Samfund s.36) Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

9 Time-in-kultur og time-out-kultur
Hvordan bidrager medierne til individuel og samfundsmæssig refleksion over sig selv? Kultur som bindeled og selvstændig proces mellem samfundets strukturer og dets konkrete politiske og økonomiske begivenheder OG mediernes fremstillinger af strukturer og begivenheder. Kultur forstået som (?) Sæt af betydninger og fortolkninger, der får et samfund og dets institutioner til at at hænge sammen og som forener dets medlemmer, idet mindste som en referenceramme for videre kommunikation, konsensus såvel som konflikt. Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

10 Time-in-kultur og time-out-kultur
Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

11 Mediernes dobbelte hermeneutik
Hvordan indgår medierne og deres publikum konkret i og bidrager til mediernes mange fortolkende aktiviteter? Medierne fortolker samfundet reproduktion og udfordring af Mennesker fortolker medierne dominerende opfattelser af hvordan samfundet fungerer Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

12 Den hermeneutiske cirkel
Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

13 Mediernes dobbelte hermeneutik
Hvordan indgår medierne og deres publikum konkret i og bidrager til mediernes mange fortolkende aktiviteter? Medierne fortolker samfundet reproduktion og udfordring af Mennesker fortolker medierne dominerende opfattelser af hvordan samfundet fungerer Giddens: videnskabelige fortolkninger får yderligere konsekvenser for et samfunds selvfortolkning, når resultaterne føres tilbage til samfundet. (Medier og Samfund s.44) Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

14 Time-in-kultur og time-out-kultur
Mediernes rolle som institutioner til at tænke med, samt den dobbelte hermeneutik, som medierne bidrager til via dynamikken mellem time-in og time-out –kultur. Medier og Samfund s. 46 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

15 Næste lektion Temaer: Medieteori / Medium theory
Affordances, emergens og momentum Medier og mediemiljøer, herunder konvergens Offentligheden som institution og offentlighedsmodellen Mediernes modtagere Metoder til forskning i medier og kommunikation Læsning: Hjarvard: Simulated conversations (K) Medier og Samfund kap. (4 og) 5 Hjarvard: Forholdet mellem kvant. og kval. Metoder …. (K) ”A Handbook …” kap.13, 14 og 15 som opslag/baggrund Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

16 Dagens øvelse Øvelser Øvelser tirsdag d. 12 februar I dag skal I analysere jeres eget mediebrug, evt. ved at føre en mindre dagbog over jeres mediebrug fra i morgen mandag til tirsdag. Formålet er at kunne diskutere jeres mediebrug indbyrdes i gruppen. Hvordan bruger i de forskellige medier, og til hvad? Er der nogen sammenfald? Hvordan ville jeres hverdag se ud hvis I ikke gjorde brug af de forskellige medier? Derudover skal I indføre en eller anden form for mediebiografi, hvor I inddrager oplevelser eller erindringer fra jeres barndom. Forsøg at inddrage jeres forældres brug af medier og deres medievaner, gerne sammenstillet med jeres. Kan I huske nogle radikale ændringer, både i forhold til medier og medievaner? Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /

17 Gruppefordeling Gruppe 1: Kasper Iversen, Dan Ekrem, Louise Nipper, Marie Begovich, Nicolai CC Gruppe 2: Sigurbjorn Oskarsson, Peter Bencke, Amer Salem, Louise Johansson Gruppe 3: Lars D. Jensen, Rasmus Olsen ,Thea Jørgensen, Svetlana Zemtsova Gruppe 4: Niels Andersen, Martin Lyng-Petersen, Ulrik Scheibye, Katrine Madsen Gruppe 5: Henrik Hoffmann, Casper Michaelsen, Lone Rasmussen, Janne Byrnak Gruppe 6: Lasse Jacobsen, Michael Nielsen, Jacob Bertelsen, Astrid Fonsbøl, Anja Bang Gruppe 7: Kasper Nielsen, Michael G.Jensen, Yukio Bergholdt, Mai-Brit Nielsen, Gruppe 8: René Rasmussen, Christine Merklin, Helle Egede, Fauzia Boota Gruppe 9: Søren Jensen, Johnny Barslev, Signe Benzon, Ann-Christina Franchini Gruppe 10: Thorbjørn Jensen, Thomas Kofod, Christina Ernst, Beth Pedersen Gruppe 11: Martin Mortensen, Robert Andersen, Mette Johansen, Lene Andersen Gruppe 12: Timm Hald, Niels-Erik Mogensen, Gry Bauer, Ditte Bechsgaard, Peter Frederiksen Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / /


Download ppt "Http://www.youtube.com/watch?v=l-_ZywDWRK8 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google