Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBente Henningsen Redigeret for ca. et år siden
1
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012
2
Hurtige bud I • Inklusionsmagere og fællesskabsudviklere -i en tid med øget tendens til eksklusion og polarisering • Reflekterende praktikere – eller bedre: eksperimenterende filosoffer • som fra lokale positioner i det sociale spændingsfelt danner idealer for det gode liv og samfund – og omsætter og afprøver dem I en pædagogisk praksis I • Inklusionsmagere og fællesskabsudviklere -i en tid med øget tendens til eksklusion og polarisering • Reflekterende praktikere – eller bedre: eksperimenterende filosoffer • som fra lokale positioner i det sociale spændingsfelt danner idealer for det gode liv og samfund – og omsætter og afprøver dem I en pædagogisk praksis
3
Indhold • Udviklingstendenser – Profesionalisering – Fokus på forebyggelse og inklusion – Nye organiseringsformer • Barrierer • Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer
4
Udviklingstendens 1 Professionalisering • Regulering og politisk anerkendelse • Dokumentation og læreplaner i dagtilbud • Evidens og kæmpende vidensformer • Voksende efter- og videreuddannelsesmarked (men for få forskellige karriereveje) • BUPL og SL’s professionsstrategier Kampe om børnesyn og læringsforståelser Kampe om anerkendelse af vidensformer og professionsidealer
5
Udviklingstendens 2 Fokus på forebyggelse og inklusion “Normalområde”“Specialområde” Skabe læringsmiljøer, som giver alle deltagelsesmuligheder: Fra normalitetsfokus til deltagelsesfokus Fra individfokus til relationsfokus Fra kompensation til empowerment
6
Udviklingstendens 3 Nye organisationsformer • Dagtilbud: Områdeledelse • Folkeskole: Pædagog-lærersamarbejde • Fritid: Opsøgende og netværksudviklende arbejdsformer • Distriktssamarbejde • Lokale specialbud • Videnscentre (at koncentrere specialviden uden at koncentrere børnene)
7
Barrierer – og udfordringer • Uddannelsen: – Fagtrængsel – Flere uerfarne studerende – mere selvstudie? – Praktik: arbejdspladssocialisering eller feltarbejde? – Professionshøjskolerne og vidensregimernes kamp • Bureaukratisering – Knopskydning I reguleringen – Fører karriere ud af professionen? – Er områdeledelse pædaogisk ledelse – eller et nyt administrativt lag? • Tværfaglighedens udfordringer – Ligeværdighed • Knaphed og effektiviseringsstrategier
8
Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer Kompetencer • Kompetenceideal om den reflekterende praktiker • Ikke bruge teori “på” praksis – men kunne udvikle teori fra praksis’ spændingsfelter • Dybde og praksisforankring snarere end overfladisk teoretisk reproducerende • Fleksibel specialisering
9
Kompetencekrav og uddannelsesmiljøer Uddannelsesmiljøer • Brug for karriereveje, som fører videre inden for professionen – Profiler – Pædagogisk ledelse som noget særligt – Pædagogisk strategisk ledelse som noget særligt • Partnerskaber mellem professionshøjskoler og kommuner • Samspil mellem professionshøjskoler og universiteter (…professionsuniversiteter?)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.