Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 2, april 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, 39 63 43 08 Kasserer Michael Ørnø,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 2, april 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, 39 63 43 08 Kasserer Michael Ørnø,"— Præsentationens transcript:

1 NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 2, april 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, 39 63 43 08 Kasserer Michael Ørnø, Vilvordevej 17C, 2920 Charlottenlund, 39 63 57 84. michael.oernoe@mail.dk Ulla Beck-Ramussen, 39 64 46 20. Majse Købke, 32 10 88 07. Søren Schächter, 39 63 33 24 Grethe Wiese, 39 63 48 60. John Zangenberg, 39 63 23 98. Girokonto: 905 6874 Bankkonto: 4001 3204293589 Tilmelding til arrangementer på: grundejerforeningen@majse.eu Foreningens hjemmeside: www.bernstorff-jaegersborg.dk Praktiske forhold Tilmelding til haveaften 12. maj Deltagelse er gratis, men kræver tilmelding. Tilmelding foregår telefonisk til Majse Købke eller ved at benytte mail (se boksen ovenfor). Seneste tilmelding onsdag 6. maj. BEMÆRK AT DATOEN ER ÆNDRET I FORHOLD TIL DET TIDLIGERE ANNONCEREDE. Invitation til en inspirerende haveaften Tirsdag 12. maj 2009 kl. 19.30 Korsly, Bernstorfflund Allé 70 Steen Bergstrøm fra Plantekassen fortæller om rododendron og giver tips og idéer til havens indretning. Vi glæder os over, at det er lykkedes at overtale Steen til at gentage en af vore store succeser fra tidligere. Med en inspirerende præsentation bliver der masser af idéer at føre ud i livet i forårets og sommerens løb. Arrangementet holdes i Korsly, som er en markant ejendom i vores område. Den er ejet af Kirkens Korshær, og vi får lejlighed til at se de helt nyindrettede kursuslokaler og høre lidt om de sociale aktiviteter, som ejendommen i dag benyttes til. Deltagelse i dette arrangement er gratis. Foreningen byder på kaffe og en vand eller øl. Tilmelding er dog nødvendig, da pladsen er begrænset, så sørg for at melde til hos Majse som sædvanligt. For at give ekstra inspiration til arbejdet i haven trækker vi lod om 5 gavekort på hver 200,- kr. til køb af planter i Plantekassen. Lodtrækningen finder sted blandt deltagerne i medlemsmødet. Invitation til en inspirerende haveaften Tirsdag 12. maj 2009 kl. 19.30 Korsly, Bernstorfflund Allé 70 Steen Bergstrøm fra Plantekassen fortæller om rododendron og giver tips og idéer til havens indretning. Vi glæder os over, at det er lykkedes at overtale Steen til at gentage en af vore store succeser fra tidligere. Med en inspirerende præsentation bliver der masser af idéer at føre ud i livet i forårets og sommerens løb. Arrangementet holdes i Korsly, som er en markant ejendom i vores område. Den er ejet af Kirkens Korshær, og vi får lejlighed til at se de helt nyindrettede kursuslokaler og høre lidt om de sociale aktiviteter, som ejendommen i dag benyttes til. Deltagelse i dette arrangement er gratis. Foreningen byder på kaffe og en vand eller øl. Tilmelding er dog nødvendig, da pladsen er begrænset, så sørg for at melde til hos Majse som sædvanligt. For at give ekstra inspiration til arbejdet i haven trækker vi lod om 5 gavekort på hver 200,- kr. til køb af planter i Plantekassen. Lodtrækningen finder sted blandt deltagerne i medlemsmødet. Referat fra ordinær generalforsamling i Bernstorff-Jægersborg Grundejerforening Torsdag 26. marts 2009 kl. 18.00 Klubhuset Ordrup Cycle Club (OCC Jægersborg Alle 48 B,2820 Gentofte A)Generalforsamling efter vedtægterne B)Vinsmagning og buffet Programpunkt A Generalforsamlingen afholdes med følgende dagsorden efter vedtægterne: 1. Valg af dirigent. 2. Formandens beretning. 3. Forelæggelse af regnskabet. 4. Fastsættelse af kontingent. 5. Eventuelle forslag. 6. Valg af bestyrelse og revision. 7. Eventuelt. Ad 3. Regnskabet er vedlagt denne indkaldelse. Ad 4. Bestyrelsen foreslår uændret kontingent, kr. 100,- for året 2008 – 2009 Ad 5. Eventuelle forslag fra medlemmerne skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før afholdelse af generalforsamlingen. Ad 6. For to år til 2011 6a) Valg af kasserer: Bestyrelsen foreslår genvalg af Michael Ørnø. 6b) Bestyrelsesmedlemmer: Jens Grøn ønsker at udtræde, da han er fraflyttet vores område. Bestyrelsen foreslår genvalg af Søren Schächter og nyvalg af Ulla Beck-Rasmussen. 6c) Bestyrelsessuppleant. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Lisa Borch 6e) Revisor. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Leo Gutkin. 6f) Revisorsuppleant. Bestyrelsen foreslår genvalg af Erik Kold. Valg af suppleanter. Bestyrelsen ser gerne at medlemmer, der måtte have interesse for på sigt at træde ind i bestyrelsen opstiller til valg som suppleant. Suppleanter deltager i bestyrelsens møde. Hvis der er spørgsmål om dette er man meget velkommen til at ringe til formanden. Programpunkt B I 2008 var vi første gang i klubhuset hos Ordrup Cykle Club. Trods den mindre plads, end vi var vant til på kasernen, gik det godt med både buffet og vinsmagning. I år har vi en ny kok til at stå for maden, og det glæder vi os til at præsentere. Klubhuset ligger ved hovedstien gennem Hundesømosen. Der kun er begrænsede parkeringsmuligheder ved klubhuset, så vi opfordrer flest mulige til at benytte gåben eller cykel. Med venlig hilsen Bestyrelsen

2 Referat fra ordinær generalforsamling i Bernstorff-Jægersborg Grundejerforening Torsdag 26. marts 2009 kl. 18.00 Klubhuset Ordrup Cycle Club (OCC) Jægersborg Alle 48 B,2820 Gentofte A)Generalforsamling efter vedtægterne B)Vinsmagning og buffet Programpunkt A Generalforsamlingen afholdes med følgende dagsorden efter vedtægterne: 1. Valg af dirigent. 2. Formandens beretning. 3. Forelæggelse af regnskabet. 4. Fastsættelse af kontingent. 5.Valg af bestyrelse og revision. 6.Eventuelle forslag 7.Eventuelt. Ad 3. Regnskabet er vedlagt denne indkaldelse. Ad 4. Bestyrelsen foreslår uændret kontingent, kr. 100,- for året 2008 – 2009 Ad 5. Eventuelle forslag fra medlemmerne skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før afholdelse af generalforsamlingen. Ad 6. For to år til 2011 6a) Valg af kasserer: Bestyrelsen foreslår genvalg af Michael Ørnø. 6b) Bestyrelsesmedlemmer: Jens Grøn ønsker at udtræde, da han er fraflyttet vores område. Bestyrelsen foreslår genvalg af Søren Schächter og nyvalg af Ulla Beck-Rasmussen. 6c) Bestyrelsessuppleant. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Lisa Borch 6e) Revisor. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Leo Gutkin. 6f) Revisorsuppleant. Bestyrelsen foreslår genvalg af Erik Kold. Valg af suppleanter. Bestyrelsen ser gerne at medlemmer, der måtte have interesse for på sigt at træde ind i bestyrelsen opstiller til valg som suppleant. Suppleanter deltager i bestyrelsens møde. Hvis der er spørgsmål om dette er man meget velkommen til at ringe til formanden. Programpunkt B I 2008 var vi første gang i klubhuset hos Ordrup Cykle Club. Trods den mindre plads, end vi var vant til på kasernen, gik det godt med både buffet og vinsmagning. I år har vi en ny kok til at stå for maden, og det glæder vi os til at præsentere. Ad dagsordenens pkt. 1: Valg af dirigent Efter formandens forslag valgtes advokat Svend Falk-Rønne med akklamation til dirigent. Han konstaterede GF’ens lovlighed og gav ordet til formanden. Ad dagsordenens pkt. 2: Formandens beretning ”Kære medlemmer Jeg vil atter i år indlede med at takke Svend Falk-Rønne, for at han har villet påtage sig opgaven som dirigent. Og på samme måde kan jeg også i år takke den meget imødekomne behandling,vi får fra Ordrup Cykle Club. Vi kan se, at deltagerantallet ikke er helt så højt, som når vi mødes på slottet eller tidligere kasernen, men den gode hårde kerne møder jo heldigvis op. Ellers har året som sædvanlig budt på mange møder for bestyrelsens medlemmer: Der har været afholdt 7 bestyrelsesmøder, herunder vore to sommermøde ved Svenske Villas Boulebane. Vejrguderne var os ikke helt så nådige, som de foregående år, men det kan stadig absolut anbefales at benytte ”vores” bane til et hyggeligt venne- eller naboarrangement, hvor madkurven eventuelt kan medbringes. Der har været 2 møder og Generalforsamling i Fællesrådet for Grundejerforeninger i Gentofte Kommune. Michael Ørnø er Fællesrådets sekretær. Der har været 2 møder i kontaktudvalget med kommunen – de såkaldte Borgmestermøder – hvor spørgsmål af mere overordnet karakter kan rejses overfor den politiske og administrative ledelse af kommunen. Spørgsmålene skal være fremsendt fra FR på forhånd, og man holder sig til de spørgsmål. Disciplinen har dog været slap på dette punkt, og FR forsøger nu at stramme op, så effekten af mødet gerne skulle blive bedre. Der har været det årlige statusmøde med Vej- og Parkafdelingen. Disse møder fungerer godt og er meget nyttige for begge parter. Seneste møde omfattede ikke mindre end 21 dagsordenpunkter! Der har været et møde med markvandring ved Søndersø arrangeret af Vej- og Parkafdelingen, hvor man gennemgik vedligeholdelsesplaner, tilplantning, placering af bænke og meget andet. Til dette møde inviteres også de nærmeste naboer til søen. Også denne mødeform er virkelig god. Der har været møder i kontaktgruppen for Bernstorff Slotshave, hvor Søren Schächter repræsenterer Fællesrådet. Disse møder har til gengæld karakter af envejs orientering, hvor SES meddeler sine planer. På den anden side må man jo sige, at det efterhånden er et smukt resultat, der er kommet ud af opretningen af slotshaven. Vore egne 2 medlemsmøder som jeg skal vende tilbage til lidt senere. Og så naturligvist et større antal kortere eller længere arbejdsmøder om stort og småt – ikke mindst i forberedelse til medlemsmøder og akkvisition.

3 Som det vil fremgå af den senere gennemgang af regnskabet,er vores formue faldet lidt (men hvem er det ikke sket for de seneste måneder) mens antal medlemmer er faldet fra 262 til 256. Vi ser dermed en fortsat svagt faldende udvikling i medlemstallet. Som sagt mange gange før, er den mest effektive hvervning det personlige arbejde, som I som medlemmer gør. Vi kan ikke gennem breve få det nødvendige antal medlemmer hvervet til at holde det naturlige frafald stangen. Ellers er det typisk, når man står i en konkret sag – det være sig med kommunen, med naboer eller andre – hvor man ikke ved, hvor man kan få hjælp, at grundejerforeningen kommer ind i billedet. Og i år har den konkrete sag heddet Prins Valdemarsvej. Med to tag-sager – og en tredje, der ser ud til at være blevet undgået i sidste øjeblik – har den gamle servitut fra 1944 virkelig fået fornyet aktualitet. Mange har sikkert fulgt sagen gennem den ganske omfattende dækning i Villabyerne. Det konkrete udfald blev som bekendt, at man fra kommunen valgte at fastholde servitutten. Dette skete imidlertid først efter betydeligt pres, som desværre ofte må udøves i denne sammenhæng. Fra politisk hold vil man kun nødigt påtage sig den hævdelsespligt, som man har i forhold til ældre servitutter. Disse er imidlertid lyst med henblik på at holde en høj æstetisk standard i kommunen, og det er ikke rimeligt, at man undslår sig med undskyldninger om værdispild, forældede bestemmelser og lignende. Hvis ikke man fastholder kravene, vil vi opleve en stadig forringelse af det æstetiske indtryk i vore villaområder og en accept af den egoisme, som betyder, at den enkelte agerer, som det passer vedkommende og siger undskyld bagefter, hvis nogen gør indsigelser. Vi kan kun opfordre til, at I kære medlemmer gør disse indsigelser – meget gerne med foreningen som bæreren af budskabet – således at vi kan forsøge at fastholde en høj standard i vores område. Nu skal alt naturligvis ikke klares med bål, brand og bandlysning, og helt generelt tilråder vi, at man taler sig til rette med den nabo eller genbo, man er uenig med. Jeg ved, at det ikke altid kan lade sig gøre, men alternativet er et sagsanlæg, som altid bør være den sidste udvej. I øvrigt skal der ikke kun være skældud til kommunen. I slutningen af 2008 udkom den nye kommuneplan, som på alle måder er en fornøjelse at læse. Smukt grafisk tilrettelagt og med en omhyggelig gennemgang af de enkelte delområder virker den både inspirerende og forpligtende for den kommunale forvaltning, for politikerne og for os som borgere. Måtte dens intentioner blive ført ud i livet med samme fremragende standard. DONGs renovering af ledningsnettet med jordlægning af luftledninger og nye armaturer var egentlig planlagt til at være færdigt i vores område i 2008, men der mangler fortsat lidt på Soløsevej, og også Ermelundsvej gennem skoven står for tur. I den forbindelse vil man renovere cykelstien på denne strækning. Også fortovet på Skovvej skal have en omgang. Og så har vi på foranledning af flere medlemmer rejst spørgsmålet om en bredere distribution af fjernvarme. Der produceres stadig mere fjernvarme på Vestforbrænding, og man er overordnet ved at vurdere, om den hidtidige politik med kun at distribuere til de tætbebyggede bymidter eventuelt kunne suppleres med en distribution til villaområder. Vi har rejst spørgsmålet i flere fora og vil løbende følge op på sagen. Med hensyn til Trafikplanen virker det nærmest som om arbejdet er gået helt i stå. Noget tyder på, at det tilstundende kommunalvalg har medført, at man helst holder beslutningerne tilbage til efter valget. Under alle omstændigheder skylder vore politikere os at træffe nogle beslutninger, efter det meget store forarbejde der er foregået med flere borgermøder, trykte planer osv. Og ingen er vel i tvivl om, at der er behov for at få afklaring på en række trafikspørgsmål. Foreningen har som bekendt især rejst spørgsmålet om parkering på fortovene. Et væsentligt spørgsmål, som fortsat optager mange, er fremtiden for Jægersborg Kaserne. Vi har intet nyt om dette punkt. Med hensyn til Bernstorff Slot ved vi nu, at det skal åbne som konferencecenter, så hvem ved, om vi skulle have mulighed for at vende tilbage dertil ved en senere lejlighed Ellers er det jo med medlemsmøderne, at vi især gør os bemærket. I det forgangne år havde vi inviteret til to – og i modsætning til året før også gennemført to! Det første var besigtigelsesturen til Nordre Oversvømmelse. Det blev på alle måder en god tur: Vejret var perfekt, vores guide var i særklasse entusiastisk og vidende, emnet var fascinerende og spisningen bagefter hyggelig. Det næste var En tur på Bakken bag facaden, og igen lykkedes det med en guide, der var så fuld af røverhistorier og humor, at der dårligt blev tid til den gode middag. Der var berettiget applaus til vores cicerone og en stemning, så vi dårligt kunne få de sidste hjem uden at sætte stolene på bordene. Vores mistanke om, at der skal en god historie og hyggeligt socialt samvær til for at lokke medlemmerne af hus, blev til fulde bekræftet. Derfor vil dette års arrangementer være dels en haveaften med Steen Bergstrøm – en stor succes for snart mange år siden, som vi nu gentager på flere opfordringer – dels en Dyrehave tur med skytten, som vil fortælle om vildt og vildtpleje i skoven, og hvor vi slutter af med middag på Peter Liep. Og nu til noget af det praktiske, som vi skal beskæftige os med om lidt. Bestyrelsens sammensætning. Sidste år blev Michael Ørnø valgt til kasserer for et år. Michael er glad for denne opgave, som han varetager med stor omhu, og vi foreslår Michael genvalgt for en ordinær toårig periode. Jens Grøn, som har været medlem af bestyrelsen i mere end 20 år, valgte forrige år at flytte ned på Lille Strandvej, og det har taget både ham og den øvrige del af bestyrelsen 1½ år at komme sig over den omvæltning. Nu har den imidlertid bundfældet sig, og da Jens er flyttet fra vores område, har han også valgt at træde ud af bestyrelsen. Vi vil gerne takke Jens for en stor indsats og mange, mange timers hyggeligt samvær i årenes løb. Til den vakante plads opstiller Ulla Beck-Rasmussen, der har været suppleant. Som ny revisor opstiller Leo Gutkin, mens Erik Kold søger genvalg som revisorsuppleant. Vi vil gerne takke Ole Borch, som i mange år har været vores revisor..

4 Og så er Susi Riise-Knudsen kandidat til suppleanter til bestyrelsen. I øvrigt arbejder vi fortsat med kommunikationen med medlemmerne. Vi har i årets løb udsendt 4 nyhedsbreve,og på vores hjemmeside ligger alle referater, kontaktinformationer til bestyrelsen, regnskaber, links og andet af interesse for medlemmerne. Vi har tidligere bedt om medlemmernes mailadresser, så vi kan kommunikere på denne måde. Vi fik ikke mange adresser ved sidste GF, men vi prøver ufortrødent igen – listerne er lagt frem. Til slut vil jeg gerne takke bestyrelsen for en stor og engageret indsats i årets løb. Vi har et godt samarbejde, hvor alle har deres forskellige opgaver, og alle giver en hånd med. En forening som denne er fuldkommen afhængig af bestyrelsens indsats for at leve et aktivt liv. Jeg vil også bede Jens om at komme herop, da vi har en lille farvel-og-tak vingave til ham. Med disse ord vil jeg afslutte min beretning og åbne for spørgsmål eller kommentarer.” Ad dagsordenens pkt.3. Forel æ ggelse af Regnskabet Dirigenten gav herefter ordet til kassereren Michael Ørnø, som gennemgik regnskabet: Regnskabet er opstillet efter resultatberegningsmetoden og ikke i balance med en indtægtskolonne og en udgiftskolonne. Udgifterne overstiger indtægterne. GF har for et par år siden pålagt bestyrelsen at ’spise’ af formuen. Udgifterne udgørknap29.400 Og indtægterne ca.27.500 Underskudlidt over 1.800 som er afholdt af vor bankbeholdning. Formuen er anbragt i obligationer og bankkonti. Når vi går til status ser vi: Bankbeholdningen er faldet med ca. 18.000 kr.- fra primo 29.500 til lidt over 10.000 ultimo. Obligationsbeholdningen er til gengæld steget fra 69.100 til 86.200. Den samlede formue er faldet fra 98.669 med årets underskud 1844 til 96.825. Kassereren spurgte, om nogen var interesseret i en grundigere gennemgang af de enkelte poster. På formandens spørgsmål oplyste kassereren, at der var indkøbt obligationer for 25.000 kr. Da ingen herudover ønskede ordet for spørgsmål til regnskabet, satte dirigenten dette til afstemning: Generalforsamlingen gav bestyrelsen decharge for regnskabet. Ad dagsordenens pkt.4. Fasts æ ttelse af kontingent I overensstemmelse med bestyrelsens forslag vedtoges kontingent uforandret, d.v.s. 100,00 kr. Ad dagsordenens pkt.5. Eventuelle forslag Ifølge vedtægterne skal forslagene indsendes, så de er bestyrelsen i hænde senest otte dage før GF. Der var ikke indkommet nogen forslag. Ad dagsordenens pkt.6. Valg af bestyrelse og revision Bestyrelsen havde foreslået: For to år til 2011: Valg af kasserer: Bestyrelsen foreslår genvalg af Michael Ørnø Bestyrelsesmedlemmer: Bestyrelsen foreslår genvalg af Søren Schächter og nyvalg af Ulla Beck-Rasmussen Revisor. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Leo Gutkin For ét år til 2010: Bestyrelsessuppleant. Bestyrelsen foreslår nyvalg af Susi Riise-Knudsen. Revisorsuppleant. Bestyrelsen foreslår genvalg af Erik Kold Generalforsamlingen foretog de foreslåede valg. Ad dagsordenens pkt.7: Eventuelt •Poul Hardrup talte for det ønskelige i, at der blev sat belysning på obelisken på Femvejen, og han foreslog, at foreningen donerede et beløb til formålet. •Karin Ambo Nielsen besværede sig over den ringe vedligeholdelsesstandard ved fortovene. Formanden henviste hende til at rette klagen til kommunen; det kunne gøres via Gentofte kommunes hjemmeside, der har et link, som netop er oprettet med henblik på klager over løse fliser eller andre uregelmæssigheder. •Ifm. spørgsmål 2 udspandt der sig en disput om, hvad renovering består i.; spørgsmålet gik på, om renovering og opretning bestod i forhøjelse af kantstenene, som mange steder er faldet betragteligt. Formanden bemærkede, at sænkningen af kantstenene normalt beror på delvis fortovsparkering •Formanden overrakte vingaver til Jens Grøn og til dirigenten. Til Jens med tak for hans 20-årige virke i bestyrelsen; bestyrelsen har haft glæde af Jens gode idéer og økonomikundkaber. Til dirigenten for hans virksomhed som elegant og myndig mødeleder Da der ikke var flere spørgsmål, erklærede dirigenten dagsordenen for udtømt, og han takkede forsamlingen for god ro og orden Formanden hævede Generalforsamlingen kl 18.50. Derefter gik forsamlingen over til indtagelse af en dejlig buffet, der var tilvejebragt af firmaet Johns Spisehus, tlf. 2844 5677


Download ppt "NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 2, april 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, 39 63 43 08 Kasserer Michael Ørnø,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google