Download præsentationen
Offentliggjort afBertha Bjerregaard Redigeret for ca. et år siden
1
Syddansk Universitet Integrative Innovation Management
Hvordan kan aktionsforskningen bruges til at forstå virksomhedernes innovationsudfordringer og –muligheder? René Chester Goduscheit PhD, adjunkt Syddansk Universitet Integrative Innovation Management
2
Overblik Hvad er aktionsforskning?
Hvad er komponenterne i et aktionsforskningsprojekt? Nogle konkrete eksempler på aktionsforskning Udfordringer ved aktionsforskning Potentialet i aktionsforskning
3
Profil 2004: Cand. scient. pol., Århus Universitet
2003 – 2005: Konsulent, Rambøll Management, Århus 2005 – 2006: Konsulent, KPMG Ltd., London 2007: HD 2006 – 2009: PhD-stipendiat, Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet 2008 – 2009: Gæsteforsker, Stanford University 2010: Adjunkt, Integrative Innovation Management, Syddansk Universitet
4
Hvad er aktionsforskning?
Forskning, der udelukkende producerer bøger, er bare ikke nok! (Lewin 1948)
5
Hvad er aktionsforskning?
Action research aims to contribute both to the practical concerns of people in an immediate problematic situation and to the goals of social science by joint collaboration within a mutually acceptable ethical framework (Rapoport 1970)
6
Hvad er aktionsforskning?
Action research aims to contribute both to the practical concerns of people in an immediate problematic situation and to the goals of social science by joint collaboration within a mutually acceptable ethical framework (Rapoport 1970)
7
Hvad er aktionsforskning?
Aktionsforskningens to elementer (Coughlan & Coghlan 2002): En konkret problemstilling skal løses gennem en aktion Der skal samtidig skabes viden/teori om denne aktion, som kan bidrage/berige eksisterende viden/teori
8
Hvad er aktionsforskning?
Aktionsforskning vs. “traditionel forskning”: Forskeren er aktiv deltager – forstyrrer processen Hypoteser kan ikke bare testes – problemet skal løses
9
Hvad er aktionsforskning?
Aktionsforskning vs. konsulentforretning: Viden/teori – ikke ‘blot’ problemløsning Solid dataindsamling og analyse Foranderlig forventningsafklaring – emergent kravspec
10
Komponenter i aktionsforskning
Baskerville & Wood-Harper (1996): ‘A critical perspective on action research as a method for information systems research’, Journal of Information Technology
11
Komponenter i aktionsforskning
12
Komponenter i aktionsforskning
Argyris & Schön (1996): ‘Organizational Learning 2. –Theory, method and practice’. Addison Wesley Publishing Company
13
Konkrete eksempler på aktionsforskning
KMD Microsoft Tagarno
14
KMD PhD-projekt Implementering af fjernaflæste elmålere i danske hjem og virksomheder og udvikling af forretning i den forbindelse Midler fra Program for Brugerdreven Innovation, Erhvervs- og Byggestyrelsen ( Netværksbaseret innovation
15
KMD Finding, forming and performing (Birkinshaw, Bessant & Delbridge 2007): Find de rette netværkspartnere Skab relationerne til netværkspartnerne Realiser potentialet i netværket
16
KMD
17
KMD Metode: Kontor i Odense og Århus – løbende dialog med ansatte
Oplæg til ledergruppe og forretningsudviklere Interview med KMD-medarbejdere og netværkspartnere Spørgeskemaer i netværket
18
KMD Aktionsforskningens effekt:
Ift. KMD: Bidrag til åben innovationsproces Udvikling af viden/teori gennem systematisk dataindsamling Løbende interaktion og problemformulering ml. KMD og forskerteam Emergens i krav og forventninger: Voksende opgave i projektet (netværk, forretningsmodel, brugerinvolvering, strategiarbejde etc.)
19
Microsoft Del af UseBox-projektet, initiativtager og projektleder VIA UC, Innovation og Karriere Midler fra Program for Brugerdreven Innovation UseBox: Innovation toolkits (se Microsofts Uddannelsesafdeling
20
Microsoft
21
Microsoft Innovation toolkits:
Brugerne er de bedste til at innovere nye produkter Rigtige rammebetingelser -> brugerinnovationer
22
Microsoft Metode: Identificering af ‘rigtige’ elever i 8. og 9. klasse via spørgeskema (pyramiding efter Lead Users til workshops) Samarbejde med Technische Universität Hamburg-Harburg – involvering af skoler i Hamborg til pretest Tæt samarbejde med uddannelsesafdeling Tæt samarbejde med skoler i Hellerup, Vejle m.fl.
23
Microsoft Aktionsforskningens bidrag:
Tidligere workshops: Begrænset outcome Berigelse af eksisterende teori: Revidering af toolkits ift. brugerinvolvering
24
Tagarno UseBox-projekt (www.usebox.dk)
Producent af skærmlæsere og kameraløsninger Svagtseende Folkeskoler SMV: 30 ansatte Innovation toolkits for skoleelever
25
Tagarno Udvikling af ny løsning inden for kobling af mikroskoper og fladskærm i undervisning Identificering af elever til at kunne videreudvikle prototyper Innovation Toolkits
26
Tagarno Metode: Analoge brugere/analoge markeder: Det svagtseende segment Tilrettet anvendelse af analoge brugergrupper i innovation toolkits
27
Tagarno Aktionsforskningens bidrag:
Tagarno: Nyt perspektiv på brugersegmenter og innovative input til produktudvikling Berigelse af eksisterende teori: Fusion mellem analoge markeder/brugergrupper og innovation toolkits Emergens i tilgang: Fra skoleelever som primær kilde til analoge brugere
28
Udfordringer ved aktionsforskning
Fleksibilitet i indsats Vanskelig processtyring Kompleks effektmåling
29
Fleksibilitet i indsats
Ingen quickfix-tilgang – indsats over længere tid Ingen one-size-fits-all Løbende dialog - åben mail og telefon Lydhørhed og ydmyghed
30
Vanskelig processtyring
Cooper, Robert G. (2001): ‘Winning at New Products’, Perseus Publishing
31
Vanskelig processtyring
32
Vanskelig processtyring
Hvordan kan det sikres at virksomheder/projekter med potentiale inkluderes? Hvordan kan det dobbelte læringsloop indarbejdes? Udvidet funktion af første faser?
33
Kompleks effektmåling
Udvikling er sjældent lineær Måling skal indarbejde hensyn til afklarings- og læringsproces
34
Kompleks effektmåling
Jakobsen, Gertsen, Goduscheit & Rebsdorf (2008): ‘Impact of measurement and evaluation on innovation level’, CINet, Valencia
35
Kompleks effektmåling
Jakobsen, Gertsen , Goduscheit & Rebsdorf (2008): ‘Impact of measurement and evaluation on innovation level’, CINet, Valencia
36
Kompleks effektmåling
Outcome/længere perspektiv frem for output/umiddelbar effekt Hvad med de projekter/virksomheder, der havde potentialet men ikke leverede umiddelbart?
37
Potentialet ved aktionsforskning
Nye input til udvikling af fremtidens erhvervsfremmeinitiativer Virksomhederne får nytte af nyeste forskning Forøget innovationshøjde og værdiskabelse i virksomhederne Generiske værktøjer – løbende validering i andre kontekster (eksempelvis BISP-projektet) Potentiale er understreget i internationale miljøer
38
?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.