Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda."— Præsentationens transcript:

1 Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda

2 2 Programmet •Introduktion •Hvorfor køreteknik? •Planlægning af svinget •Sving-remsen •Blikbrug •Affjedring •Træningsteknik •Vej & Bane Organisering Hvad

3 3 Køreteknik – hvad er det? •”Det vi gør, for at komme til vores køremål, uden ulykker!”  Dreje, bremse, mm •God køreteknik = større marginer for fejl  Sikrere på vejen  Hurtigere på banen gutta Lige ud

4 4 Hvad nu hvis... vejen går lige ud? •Lige vej, konstant fart, ingen input   Motorcykelen fortsætter lige frem Alle Sving

5 5 Hvad nu hvis... vejen svinger? •  Vi må gøre noget! •Hvad kan vi gøre ?  Gas af/på  Bremse af/på  Gear skift  Give styreinput  Ændre position på motorcykelen Andre ting Panik

6 6 Hvad nu hvis... Panik! •De 7 instinktive panik reaktioner (Survival Reactions) 1.Rulle af på gassen 2.Armene stivner 3.Smalt synsfelt (”tunnelsyn”) 4.Fastlåst opmærksomhed (på et objekt) 5.Styring mod objektet 6.Ingen eller ineffektiv styring 7.Bremsefejl (over/underbremsning) •Alle skyldes samme trigger: Jeg har ikke plads nok!   Jeg kan ikke komme igennem svinget   Jeg kan ikke nå at bremse Niveauer Plan?

7 7 Hvad er din plan for svinget? Din plan Ingen plan

8 8 Hvad er din plan for svinget? •Ingen plan = intet sving •Selv den dårligste plan er bedre end ingen plan •Din plan bruges til at vurdere om noget er ”galt” •Din plan skal bestå af:  Referencepunkter før, under og efter svinget  Bremse- og svingpunkter  Gearvalg •”Sving-remsen” hjælper dig til at komme godt gennem svinget Planlæg Ref

9 9 Reference punkter •Steder du bruger til at vurdere din plan i ud fra:  Sving punkt  Bremse punkt  Apex  Svingets udgang  Mærker på banen/vejen •Blikbrug er vigtigt! Orientering Bremse

10 10 Bremsepunkt •Der hvor du slipper bremsen (afslutter bremsningen) •Er mindre afhænging af hastigheden end start punktet for bremsningen Kig ind Sving

11 11 Svingpunkt •Der hvor du giver styreinput •Hurtigere styreinput  mindre nedlægning Hastighed Remse

12 12 “Sving-remsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Tilnærm Sidde

13 13 1. Siddestilling •Hold dig fast med benene •Brug lårmusklerne til at flytte dig fra side til side  Flyt dig glidende fra side til side  Bløde bevægelser giver mindre uro i cyklen •Styret skal kun bruges til at styre med  Hver gang du bruger styret til noget, giver du et styre-input •Vær afslappet i armene  Kan du vifte med albuerne i et sving? •Brug forankringspunkter  Steder på MC’en hvor du kan støtte dig (Sæde, fodpind, tank”hak”, mm) Lårene Bremse

14 14 2. Bremsning •Bremsen skal bruges én gang •Gradvist på og af •Klem dig fast til cykelen med benene, ikke armene •Høj fart: brug overkroppen som luftbremse •Hugger du bremsen i, kan forhjulet låse •Pas på hen over en bakketop – lad forhjulet gribe først Låsning Gear

15 15 3. Gearskift •Husk mellemgas – specielt ved de lave gear •Nedgearing kan ske mens du bremser Sving

16 16 4. Svingpunkt •Det sted hvor du giver styre-impulsen  Jo hurtigere du kører, jo hårdere må du skubbe i styret  Hvor hurtigt & præcist kan du svinge?  Jo hurtigere du giver styre impulsen, jo mindre nedlægning behøver du •Sådan:  Skub med den indre arm  Støt imod med modsatte ben  Fang svinget med gassen •Det er stort set umuligt at svinge sig omkuld på tør vej, med varm asfalt og varme dæk kvm asfalt gas

17 17 5. Gaskontrol – (1) •Regel #1 om gaskontrol:  Gassen skal rulles på gennem hele svinget  En linie som overholder regel #1 er en god linie •Dækaftrykkene for/bag er ca 40/60%  Statisk vægtfordeling er ca 50/50%  Optimal vægtfordeling er 40/60%  Dette kan løses ved at give (lidt) gas •Svinget er slut når du kan give ”fuld gas” Grus, gode linier vægtforskydning

18 18 5. Gaskontrol – (2) •Af/på gassen flytter vægten frem/tilbage  Affjedringen må arbejde hårdere •Gasgivning vil få bagenden til at hæve sig  Mere frihøjde •At slå af gassen vil få de fleste MC’er til at søge udaf i et sving Styre geometri Blikbrug

19 19 Blikbrug •Hvad styrer motorcykelen? – hovedet!  På flere planer •Hold hovedet i lod og se der du vil hen (svingpunkt, apex, udgang af sving) ”Der sidder en trold i yderkanten af ethvert sving, og den har øjeblikkelige hypnotiske evner og kalder "kom nærmere, kom nærmere!" - Kigger man derud (især under krise!) får man øje på den og ryger lige lukt derud !!!!” (K. Armand, dfmc) KIG ALDRIG PÅ DEN SOM KØRER FORAN!! Våben Perifert

20 20 Blikbrug – det perifere syn •Fokuser på dit referencepunkt/enden af svinget •Lad det perifere syn om at holde øje med resten •Brug aldrig forankørende som reference Øvelse for perifert syn: •Defokusér øjnene (soft eyes) / kig mod uendeligt. •Flyt din opmærksomhed rundt i synsfeltet uden at flytte øjnene. Basketball Eks

21 21 Linier i sving yderside Affjedring

22 22 Lidt om affjedring... •Hvis affjedringen bunder/topper ud, kan den ikke længere fungere => mulighed for at hjulet låser •Blokeringer sker fordi:  Der er ikke nok vægt på hjulet til at overvinde bremsekraften  Affjedringen har bundet ud og dækket kan ikke komprimeres mere •Den vigtigste dæmper på en MC er – føreren! vægt/fjeder selvobserv

23 23 Træningsteknik •Observer dig selv •Træningsintensitet: 70%/95% af dit max •Find en at køre/træne sammen med •Start med præcision og konsistens, ikke fart  Højere fart kræver højere præcision i svingene  Prøv nogle runder uden at bruge bremsen  Nye punkter fra remsen – sæt tempoet ned først bbuild Næste runde

24 24 Træningsteknik – (2) •Ret fejlen på næste runde  Når du har begået fejlen, er det for sent at rette den  Kompensering fører ofte til nye og større fejl  On-board video viser midt-sving korrektioner •Slap af mellem svingene •Træn gerne på en bane  Brug gerne en laptimer – den lyver ikke! •Tænk over hvad du gør på banen, mellem pas Licens Begrænsninger

25 25 Træningsteknik – 3 •Der er to slags begrænsninger:  Dem som findes mellem dine ører (psyke)  Dem som motorcykelen skal overholde (Mekanik) •Erfaring:  Summen af de fejltagelser du har lært noget af! Andre/egne inspiration

26 26 Offentlig vej •Formål med køreteknik: øget sikkerhedsmargin •Masser af muligheder for at øve sig ved <80km/t •Brug kun din egen vognbane •Regnvejr: bløde bevægelser

27 27 Bane •Primært mål: hurtigere omgangstider •Mindre brems (  hurtigere omgangstider) •Overlap mellem bremse/gear/svingpunkt •Det vigtigste sving på banen:  Det sidste før langsiden •”In order to go fast; go slow” •Chikaner/S-kombinationer  Det sidste sving er det vigtigste

28 28 Bane (2) •Tro på dine overhalinger

29 29 Inspiration •Keith Code: A Twist of the Wrist, volume II  http://www.superbikeschool.com/ http://www.superbikeschool.com/  A Twist of the Wrist, volume I  The Soft Science of Road-Racing Motorcycles •NMCU/Full Kontrol  http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html video adrenalin

30 30 ”You may call it an adrenaline rush – we call it rider error” S L U T Lean angle remsen

31 31 ”Svingremsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Q&A


Download ppt "Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google