Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPeder Pedersen Redigeret for ca. et år siden
1
Køreteknik Kai Harrekilde-Petersen v1.03 2006-11-24 Velkommen Agenda
2
2 Programmet •Introduktion •Hvorfor køreteknik? •Planlægning af svinget •Sving-remsen •Blikbrug •Affjedring •Træningsteknik •Vej & Bane Organisering Hvad
3
3 Køreteknik – hvad er det? •”Det vi gør, for at komme til vores køremål, uden ulykker!” Dreje, bremse, mm •God køreteknik = større marginer for fejl Sikrere på vejen Hurtigere på banen gutta Lige ud
4
4 Hvad nu hvis... vejen går lige ud? •Lige vej, konstant fart, ingen input Motorcykelen fortsætter lige frem Alle Sving
5
5 Hvad nu hvis... vejen svinger? • Vi må gøre noget! •Hvad kan vi gøre ? Gas af/på Bremse af/på Gear skift Give styreinput Ændre position på motorcykelen Andre ting Panik
6
6 Hvad nu hvis... Panik! •De 7 instinktive panik reaktioner (Survival Reactions) 1.Rulle af på gassen 2.Armene stivner 3.Smalt synsfelt (”tunnelsyn”) 4.Fastlåst opmærksomhed (på et objekt) 5.Styring mod objektet 6.Ingen eller ineffektiv styring 7.Bremsefejl (over/underbremsning) •Alle skyldes samme trigger: Jeg har ikke plads nok! Jeg kan ikke komme igennem svinget Jeg kan ikke nå at bremse Niveauer Plan?
7
7 Hvad er din plan for svinget? Din plan Ingen plan
8
8 Hvad er din plan for svinget? •Ingen plan = intet sving •Selv den dårligste plan er bedre end ingen plan •Din plan bruges til at vurdere om noget er ”galt” •Din plan skal bestå af: Referencepunkter før, under og efter svinget Bremse- og svingpunkter Gearvalg •”Sving-remsen” hjælper dig til at komme godt gennem svinget Planlæg Ref
9
9 Reference punkter •Steder du bruger til at vurdere din plan i ud fra: Sving punkt Bremse punkt Apex Svingets udgang Mærker på banen/vejen •Blikbrug er vigtigt! Orientering Bremse
10
10 Bremsepunkt •Der hvor du slipper bremsen (afslutter bremsningen) •Er mindre afhænging af hastigheden end start punktet for bremsningen Kig ind Sving
11
11 Svingpunkt •Der hvor du giver styreinput •Hurtigere styreinput mindre nedlægning Hastighed Remse
12
12 “Sving-remsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Tilnærm Sidde
13
13 1. Siddestilling •Hold dig fast med benene •Brug lårmusklerne til at flytte dig fra side til side Flyt dig glidende fra side til side Bløde bevægelser giver mindre uro i cyklen •Styret skal kun bruges til at styre med Hver gang du bruger styret til noget, giver du et styre-input •Vær afslappet i armene Kan du vifte med albuerne i et sving? •Brug forankringspunkter Steder på MC’en hvor du kan støtte dig (Sæde, fodpind, tank”hak”, mm) Lårene Bremse
14
14 2. Bremsning •Bremsen skal bruges én gang •Gradvist på og af •Klem dig fast til cykelen med benene, ikke armene •Høj fart: brug overkroppen som luftbremse •Hugger du bremsen i, kan forhjulet låse •Pas på hen over en bakketop – lad forhjulet gribe først Låsning Gear
15
15 3. Gearskift •Husk mellemgas – specielt ved de lave gear •Nedgearing kan ske mens du bremser Sving
16
16 4. Svingpunkt •Det sted hvor du giver styre-impulsen Jo hurtigere du kører, jo hårdere må du skubbe i styret Hvor hurtigt & præcist kan du svinge? Jo hurtigere du giver styre impulsen, jo mindre nedlægning behøver du •Sådan: Skub med den indre arm Støt imod med modsatte ben Fang svinget med gassen •Det er stort set umuligt at svinge sig omkuld på tør vej, med varm asfalt og varme dæk kvm asfalt gas
17
17 5. Gaskontrol – (1) •Regel #1 om gaskontrol: Gassen skal rulles på gennem hele svinget En linie som overholder regel #1 er en god linie •Dækaftrykkene for/bag er ca 40/60% Statisk vægtfordeling er ca 50/50% Optimal vægtfordeling er 40/60% Dette kan løses ved at give (lidt) gas •Svinget er slut når du kan give ”fuld gas” Grus, gode linier vægtforskydning
18
18 5. Gaskontrol – (2) •Af/på gassen flytter vægten frem/tilbage Affjedringen må arbejde hårdere •Gasgivning vil få bagenden til at hæve sig Mere frihøjde •At slå af gassen vil få de fleste MC’er til at søge udaf i et sving Styre geometri Blikbrug
19
19 Blikbrug •Hvad styrer motorcykelen? – hovedet! På flere planer •Hold hovedet i lod og se der du vil hen (svingpunkt, apex, udgang af sving) ”Der sidder en trold i yderkanten af ethvert sving, og den har øjeblikkelige hypnotiske evner og kalder "kom nærmere, kom nærmere!" - Kigger man derud (især under krise!) får man øje på den og ryger lige lukt derud !!!!” (K. Armand, dfmc) KIG ALDRIG PÅ DEN SOM KØRER FORAN!! Våben Perifert
20
20 Blikbrug – det perifere syn •Fokuser på dit referencepunkt/enden af svinget •Lad det perifere syn om at holde øje med resten •Brug aldrig forankørende som reference Øvelse for perifert syn: •Defokusér øjnene (soft eyes) / kig mod uendeligt. •Flyt din opmærksomhed rundt i synsfeltet uden at flytte øjnene. Basketball Eks
21
21 Linier i sving yderside Affjedring
22
22 Lidt om affjedring... •Hvis affjedringen bunder/topper ud, kan den ikke længere fungere => mulighed for at hjulet låser •Blokeringer sker fordi: Der er ikke nok vægt på hjulet til at overvinde bremsekraften Affjedringen har bundet ud og dækket kan ikke komprimeres mere •Den vigtigste dæmper på en MC er – føreren! vægt/fjeder selvobserv
23
23 Træningsteknik •Observer dig selv •Træningsintensitet: 70%/95% af dit max •Find en at køre/træne sammen med •Start med præcision og konsistens, ikke fart Højere fart kræver højere præcision i svingene Prøv nogle runder uden at bruge bremsen Nye punkter fra remsen – sæt tempoet ned først bbuild Næste runde
24
24 Træningsteknik – (2) •Ret fejlen på næste runde Når du har begået fejlen, er det for sent at rette den Kompensering fører ofte til nye og større fejl On-board video viser midt-sving korrektioner •Slap af mellem svingene •Træn gerne på en bane Brug gerne en laptimer – den lyver ikke! •Tænk over hvad du gør på banen, mellem pas Licens Begrænsninger
25
25 Træningsteknik – 3 •Der er to slags begrænsninger: Dem som findes mellem dine ører (psyke) Dem som motorcykelen skal overholde (Mekanik) •Erfaring: Summen af de fejltagelser du har lært noget af! Andre/egne inspiration
26
26 Offentlig vej •Formål med køreteknik: øget sikkerhedsmargin •Masser af muligheder for at øve sig ved <80km/t •Brug kun din egen vognbane •Regnvejr: bløde bevægelser
27
27 Bane •Primært mål: hurtigere omgangstider •Mindre brems ( hurtigere omgangstider) •Overlap mellem bremse/gear/svingpunkt •Det vigtigste sving på banen: Det sidste før langsiden •”In order to go fast; go slow” •Chikaner/S-kombinationer Det sidste sving er det vigtigste
28
28 Bane (2) •Tro på dine overhalinger
29
29 Inspiration •Keith Code: A Twist of the Wrist, volume II http://www.superbikeschool.com/ http://www.superbikeschool.com/ A Twist of the Wrist, volume I The Soft Science of Road-Racing Motorcycles •NMCU/Full Kontrol http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html http://www.nmcu.org/kompetanse/index.html video adrenalin
30
30 ”You may call it an adrenaline rush – we call it rider error” S L U T Lean angle remsen
31
31 ”Svingremsen” 1.Siddestilling 2.Brems 3.Gearskift 4.Svingpunkt 5.Gasgivning Q&A
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.