Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klassedannelse i 7. klasse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klassedannelse i 7. klasse"— Præsentationens transcript:

1 Klassedannelse i 7. klasse
Præsentation og høring Forældremøde d. 28. Oktober 2009 Ved klassedannelsesudvalget

2 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

3 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
Mål og agenda Præsentere for forældrene det nuværende grundlag for beslutningen Høre forældrenes holdninger og idéer, så disse tages i betragtning i princippet og dets implementering Agenda: Baggrund og kontekst Viden og erfaringer Forældrenes input (i små arbejdsgrupper) Opsamling 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

4 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
Forældremøde 28/10/2009 Baggrund - Rammer Ledelsens ønsker Styrke betingelserne for et fagligt og udfordrende læringsmiljiø Etablere en klassekultur, der understøtter læringsmiljøet i udskolingen Forberede de unge mennesker til de kommende ungdomsuddannelser Administrative rammer: Folkeskoleloven § 25 (hensigtserklæring) : Den enkelte klasse kan bevares samlet i grundskolen § 40: Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om rammer for klassedannelsen* Skolebestyrelsen fastsætter principper for elevernes placering i klasser Skolelederen træffer beslutning om placering af den enkelte elev Administrative rammer: Reglerne om opdeling af eleverne i klasser fremgår af folkeskolelovens ァ 25. Det fremgår bl.a. heraf, at skolen deles i klasser efter antallet af elever, og at det ved fordelingen af bl.a. i klasse skal tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares samlet på de følgende klassetrin i grundskolen. Bestemmelsen om, at det skal tilstræbes, at eleverne bevares samlet er en hensigtserklæring, og er derfor ikke til hinder for en ombrydning af klasser, hvis det skønnes nødvendigt af pædagogiske, økonomiske, sociale eller andre årsager. Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om rammer for klassedannelsen, jf. folkeskolelovens ァ 40, stk. 2, nr. 5. Skolebestyrelsen fastsætter principper for elevernes placering i klasser, jf. ァ 44, stk. 2, nr. 1 i loven. Det er skolelederens kompetence at tr ffer fe beslutning om placering af den enkelte elev. *I den forbindelse vil Skole&Fritid forvaltning efterlyse evaluering på fagligt niveau innovations- og samarbejdskompetencer De kriterier, der kan lægges til grund ved klassedannelsen, skal være saglige og lovlige, og de må ikke stride mod fundamentale rettigheder (lighedsgrundsætningen, Grundloven og Danmarks internationale forpligtelser). De rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, vil typisk være den økonomiske styring af klassedannelsen, (hvor mange elever skal en klasse omfatte). Skolebestyrelsen kan fx opstille principper om, at bo fra samme geografiske område skal i samme klasse, at klasserne så vidt muligt skal være lige store, og at der så vidt muligt skal ske en ligelig fordeling af piger og drenge. De nævnte hensyn er saglige. Skolelederen træffer inden for disse rammer og principper afgørelse om, i hvilken klasse den enkelte elev placeres. Dette skal som nævnt ske efter en konkret vurdering og ved en afvejning af forskellige saglige kriterier, jf. herved også de kriterier der kan lægges til grund for ombrydning af klasser. Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

5 Baggrund - Bestyrelsesbeslutning
Forskellige opfattelser Aftalt proces og udvalgsarbejde Udvalget: 3 forældre, 1 lærer, 1 leder, 2 elever, 1 skoleforvaltningsrepræsentant Udvalget skal: Samle erfaringer, viden og argumenter for og imod Udarbejde en indstilling Bestyrelsen træffer en beslutning inden juleferien Pincippet handler om: Hvornår, der laves om på klassedannelsen i 7. klasse Hvilke hovedregler, der skal respekteres (f.eks. fordelingskriterier og kommunikation) 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

6 Konteksten i udskolingen En ny måde at være sammen på
Forældremøde 28/10/2009 Konteksten i udskolingen En ny måde at være sammen på Arrangementer på tværs Med den fysiske afgrænsning I har i udskolingsområdet, er det svært at se at de gode, stærke sociale relationer blive brudt af en ny klassedannelse i 7.kl. Det er derfor en del af lærernes vigtige opgave, alt være opmærksomme på de børn, der har svage relationer. Som det også er i resten af skoleforløbet. Jan Jonasson Selvstændighed Ansvarlighed Faglig fordybelse Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

7 Konteksten i udskolingen En ny måde at være sammen på
Forældremøde 28/10/2009 Konteksten i udskolingen En ny måde at være sammen på Arrangementer på tværs Med den fysiske afgrænsning I har i udskolingsområdet, er det svært at se at de gode, stærke sociale relationer blive brudt af en ny klassedannelse i 7.kl. Det er derfor en del af lærernes vigtige opgave, alt være opmærksomme på de børn, der har svage relationer. Som det også er i resten af skoleforløbet. Jan Jonasson Selvstændighed Ansvarlighed Faglig fordybelse Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 7 7

8 Konteksten i Ordrup skole Udskoling i perspektiv
Udfordringer Kontaktmuligheder + tid Fritid Ingen spor Et fælles lærerteam Centret GFO Valg- og sprogfag på tværs Eget spor Interaktioner ml. spor Indskoling Mellemtrin Udskoling Flere fag - mere fokus på resultat Forandring Selvstændighed 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

9 Klassedannelsesudvalgets viden og erfaringer p.t.
Ordrup skoles erfaringer Øvrige erfaringer

10 Viden om klassedannelse i 7. kl.
Ingen forskning direkte relateret til problemstillingen Børn er klar til læring, inden de kommer i skole - og skolens opgave er at skabe det bedst mulige læringsmiljø (Hans Henrik Knoop dansk forsker) Skovgårdskolen er interesseret i et samarbejde med OS vedr. emnet 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

11 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
Forældremøde 28/10/2009 Udvalgets fokus... ...er på resultater vedr. Faglighed Læringsmiljø Sociale forhold Interesse i at lære, hvordan det gennemføres Erfaringer er fra 7. Kl. I år og 9. Kl. Sidste år Udgangspunkt til vores fokus: Ledelsens ønske Styrke betingelserne for et fagligt og udfordrende læringsmiljiø Etablere en klassekultur, der understøtter læringsmiljøet i udskolingen Forberede de unge mennesker til de kommende ungdomsuddannelser Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

12 Ordrup skoles erfaring - Lærere Ved Anne Melnyk
Forældremøde 28/10/2009 Ordrup skoles erfaring - Lærere Ved Anne Melnyk Fuld opbakning fra udskolingslærerteamet Sammenhængende årgang => sammenhængende læringsmiljø Det skaber flere muligheder for sociale relationer på tværs og nye relationer i egen klasse Det bryder barrierer imellem klasserne Der bruges tid i 6. og 7. klasse på processen… …Men det gør det ellers også, selv om man ikke lave om på klassedannelse Processen fastlægges og ensartes Vigtigt at få alle med i processen – især hensyn til svage elever Fokus på optjente resultater Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

13 Ordrup skoles erfaring - Eleverne
9. klasserne arbejder ofte på tværs - også når det ikke var planen  28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

14 Ordrup skoles erfaring - Elever ved Anne Melnyk
Forældremøde 28/10/2009 Ordrup skoles erfaring - Elever ved Anne Melnyk 9. klasserne er positive: ”Vi er lidt som én kæmpe stor klasse.” – dreng 9.kl. ”Jeg havde det lidt sådan: Hva’ skal det nu til for? Men nu kan jeg godt se hvorfor. Jeg har både min nye klasse og min gamle klasse…”- pige 9. kl. ”Det var rigtig godt, at vi alle var sammen på lejrskole, og laver mange ting sammen i timerne” – dreng 9. kl. ”Der sker rigtig meget sjovt i løbet af en dag, fordi vi er så mange, som snakker og arbejder sammen.” – pige 9. kl. Fokus på optjente resultater Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

15 Ordrup skoles erfaring - Elevhistorie
Det er under alle omstændigheder en meget stor spring at gå fra 6. til 7. klasse… …Man burde forberede elever til den spring Processen er yderste vigtigt Den skal være og virke retfærdigt Beslutningstagerne (lærer) skal have et godt kendskab til børnene og skolen For mig, der kom til Ordrup Skole i 6. kl., har det været svært 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

16 Ordrup skoles erfaring - Forældrer
Forældremøde 28/10/2009 Ordrup skoles erfaring - Forældrer ”Meget tilfredse nu, selvom vi var modstandere” En forældre til barn i 9. Klasse (efter 2 år) Oplever glade børn og ser, at der både er relationer fra de gamle klasser og fra de nye klasser Gav tydeligt udtryk for skepsis, men giver lige så tydeligt udtryk for tilfredshed nu Har ikke hørt om utryghed ang. ny forældregruppe Fokus på optjente resultater Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

17 En forældres oplevelser fra i år. Ved Tom Nørskov
Forældremøde 28/10/2009 En forældres oplevelser fra i år. Ved Tom Nørskov Det er et stor skift at komme i udskolingen Hvorfor skal dette skift gøres "større" ved, at man ikke følges med sine kammerater? Man kan ikke gøre alle tilfredse ved at blande klasserne. Nogle vil føle sig som taberne Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 17

18 Lidt om processen en forældres oplevelser fra i år. Ved Tom Nørskov
Forældremøde 28/10/2009 Lidt om processen en forældres oplevelser fra i år. Ved Tom Nørskov Børnene føler sig utrygge ved hele processen Svage børn har ikke automatisk gavn af processen Forældrekredsen bliver splittet. Det er faktisk et stort problem, at nu skal man til at have tillid til nogle helt nye forældre  Det kræver en stor indsats af lærerne både før og efter Svage børn har ikke automatisk gavn af processen. De føler sig utrygge ved at skifte til en anden klasse der ikke kender dem Tager skolen i tilstrækkeligt grad hånd om ovenstående og følger op kan en ny klassedannelse blive en god oplevelse. Gør man det ikke, så bliver det ikke en succes Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 18

19 Øvrige erfaringer om klassedannelse i 7. kl.
Google ”klassedannelse”: mere end 150 sider Blandt resultaterne Laver de fleste skoler om på klassedannelse i 7. kl. pga. strukturelle årsager Og en del af resultaterne handler om børnehaveklasse-dannelse Dronninggårdskolen (Holte) Holbergskolen er tættest på OS 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

20 Børn i fokus ved Katrine Grünfeld Beyer
Forældremøde 28/10/2009 Børn i fokus ved Katrine Grünfeld Beyer Min forudsætning er en vis modvilje ift. projektet. Jeg synes ikke om argumentet om, at børnene skal skifte roller. Den verden, børnene bevæger sig i, er i forvejen meget fragmenteret. At slå rødder er vigtigt, og de nære sociale relationer skal ikke ødelægges. Mit standpunkt grundes også i børnenes reaktion på det, der skete de sidste gange, vi blandede spor. Og så er der argumentet om forældregruppers investering i de sociale forhold (forældrene indbyrdes og børnene). Denne tabes. Katrine, forælder på Ordrup skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

21 Dronninggårdskolens udgangspunkt ved Kartrine Grünfeld Beyer
Forældremøde 28/10/2009 Dronninggårdskolens udgangspunkt ved Kartrine Grünfeld Beyer Lærernes ønske Bestyrelsens respekt for lærernes faglige/sociale indsigt i aldersgruppen Et forsøg Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

22 Dronninggårdskolen Oplevelser undervejs... ved Kartrine Grünfeld Beyer
Forældremøde 28/10/2009 Dronninggårdskolen Oplevelser undervejs... ved Kartrine Grünfeld Beyer Selv om de fleste af børnene næsten altid er kede af at skifte vante rammer, affinder de sig hurtigt med den nye situation Man skal ikke dvæle for meget ved “Tabet” af opbyggede gode relationer vdr. de socialeforældre, da det ikke er forældrenes tav, men børnenes der skal være i fokus. Det handler ikke om at skabe netværk: Børn i 7. har mange andre netværk og kontekster uden for skolen (via øvrige aktiviteter) Stor kommunikationsbehov ift. forældrerne med fokus på børnene Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

23 Læring fra Dronninggårdskolen ved Kartrine Grünfeld Beyer
Forældremøde 28/10/2009 Læring fra Dronninggårdskolen ved Kartrine Grünfeld Beyer Børnene oplever, at de kender flere, har flere muligheder og flere strenge at spille på Fokus på optjente resultater Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold De ressourcestærke børn klarer sig altid, mens de knap så stærke børn har gavn af løsningen Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

24 Læring fra Dronninggårdskolen og Holbergskolen
Forældremøde 28/10/2009 Læring fra Dronninggårdskolen og Holbergskolen Alle parter er tilfredse med beslutningen Børn har det bedre socialt, og der er bedre vilkår for at tilegne sig nyt stof Fokus på optjente resultater Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold Holbergskolen har en årgangsråd som central styring/kommunikations Simple principper (køns- og antalfordeling) Meget gennemskuelig og veltilrettelagt proces Stor fokus på kommunikation Indvirkning på det faglige niveau er ikke dokumenteret Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

25 Ved klassedannelsesudvalget
Foreløbig konklusion Ved klassedannelsesudvalget

26 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
Forældremøde 28/10/2009 Fordele og krav Det kan forbedre læringsmiljøet Det åbner muligheder, som alle elever kan udnytte Det er i tråd med udviklingen indskoling/mellemtrin/udskoling/ungdomsunddannelser Der er et stort engagement fra lærerne og ledelsen Det er ikke bevist, at det direkte medfører større faglighed Det kræver tid til en omhyggelig process og til kommunikation blandt alle parter Der er et behov for opfølgning og evaluering Det øger børns forandringspotentialet Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

27 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg
Med andre ord Ledelsens ønsker Styrke betingelserne for et fagligt og udfordrende læringsmiljiø Forberede de unge mennesker til de kommende ungdomsuddannelser Etablere en klassekultur, der understøtter læringsmiljøet i udskolingen Vores fokus Læringsmiljø Faglighed Sociale forhold ~ 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

28 Lad os forestille os... Basis for forældres høring
7. Klassedannelse i OS Lad os forestille os... Basis for forældres høring

29 Et konkret ”virtuelt” forslag
Princip: Danne homogene klasser mht. køn samt faglige, sociale og personlige kompetencer Udgangspunkt i pædagogiske og sociale forhold Fordelingsnøgler: Køn, ressourcestærke/særlige behov, antal Retningslinjer Gennemskuelige, velplanlagte og kendte processer: Planlægning Kommunikation Beslutning Sammenlægning Opfølgning Klare succeskriterier og evalueringsforløb Hvordan eleverne høres (hvem, hvilke informationer indsamles mm) 28/10/2009 Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

30 Hvad siger forældrene? Generelle holdninger
Hindringer, der skal tages hensyn til Fordele, der skal bygges videre på Spørgsmål, der er tilbage

31 Tak for bidrag


Download ppt "Klassedannelse i 7. klasse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google