Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6"— Præsentationens transcript:

1 Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe? PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6. marts 2017 Ledende overlæge Jesper Pedersen, phd Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling

2 Sygdom – Bagvedliggende biologiske faktorer

3 Adfærdsmæssige syndromer

4 Oprydning.

5 Mulige problemer: Er opgaven forstået? Er opgaven accepteret?
Er opgaven mulig at løse? Evner/modenhed Organisering af opgaven Afgrænsning af opgaven Mål for opgaven Kan arbejdsprocessen fastholdes? Opmærksomhedsproblemer Impulskontrol Er der ro til opgaven?

6 Uddannelse.

7 1992 (1994 i DK)

8 ADHD F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
F90.1 Hyperkinetisk adfærdsforstyrrelse. F90.8 Andre hyperkinetiske adfærdsforstyrrelser. F90.9 Hyperkinetisk adfærdsforstyrrelse, uspecificeret. F98.8 Andre adfærdsmæssige og emotionelle forstyrrelser i barndom og adolescens. ADD.

9 F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
A. Opmærksomhedsforstyrrelse gennem mindst 6 måneder med mindst 6 af følgende: Kan ikke fæstne opmærksomheden ved detaljer, laver skødesløse fejl. Kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg. Synes ikke at høre hvad der bliver sagt. Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver. Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter. Undgår eller afskyr opgaver som kræver vedvarende opmærksomhed. Mister ting som er nødvendige til aktiviteter. Lader sig let distrahere af ydre stimuli. Er glemsom i forbindelse med daglige aktiviteter.

10 F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
B. Hyperaktivitet gennem mindst 6 måneder med mindst 3 af følgende: Uro i hænder eller fødder, sidder uroligt. Forlader sin plads i klassen eller ved bordet. Løber, klatrer, farer omkring på utilpasset måde. Støjende adfærd ved leg, har vanskeligt ved at være stille. Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre.

11 F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
C. Impulsivitet gennem mindst 6 måneder med mindst 1 af følgende: Svarer før spørgsmål er afsluttet. Kan ikke vente på tur. Afbryder eller maser sig på Taler for meget, uden situationsfornemmelse.

12 F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
D. Begyndelsesalder før 7 år. E. Forstyrrelsen optræder i flere forskellige situationer, f.eks. både i skole, hjemmet og ved klinisk undersøgelse. F. Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder eller vanskeliggør sociale-, skole- og beskæftigelsesmæssige funktioner. G. Skyldes ikke affektive lidelser, angsttilstande eller autisme.

13 ADHD OCD Aspergers syndrom Symptom 4 Symptom 1 Symptom 3 Symptom 2

14 Hyperaktivitet Koncentration F05.0 Delir Hurtige skift fra hypo- til hyperaktivitet Svækket opmærksomhed (vigilitet og tenacitet) F07.0 Organisk personligheds-forstyrrelse Uhæmmet, impulsiv adfærd F20.2 Kataton skizofreni Formålsløs psykomotorisk uro F30.0 Hypomanisk Øget aktivitet og rastløshed Koncentrationsbesvær eller let afledelighed F30.1 Manisk enkeltepisode Hyperaktivitet, rastløshed, uro Distraktibilitet eller usamlethed F32.0/1/2 Depression Tænke- eller koncentrationsbesvær F34.0/1 Cyklo-thymi/Dystomi Koncentrationsbesvær

15 Hyperaktivitet Koncentration F41.1 Generaliseret angst Rastløshed, vanskelighed ved at slappe af Koncentrationsbesvær F43.0 Akut belastningsreak-tion Overdreven eller formålsløs hyperaktivitet Bevidsthedsindsnævring F43.1 PTSD Koncentrationsbesvær. Hypervigilitet. F60.3 emotionel ustabil p.s. Tendens til at handle impulsivt og uoverlagt Manglende udholdenhed F84.4 MR og Hyperaktivitet Excessiv hyperaktivitet Hurtigt skiftende aktiviteter F93.8 Generaliseret angst i barndom Rasløshed og anspændthed

16 Hvordan erkender og beskriver vi ADHD?

17 Undersøgelse. Gennemgang af tidligere undersøgelser
PPR, talepædagog, pædagogisk observation, social akter mv. Sygehistorie gerne flere kilder Klinisk observation Klinisk interview, skoleobs, hjemmebesøg Klinisk undersøgelse Legeobservation. Psykologisk undersøgelse Evneprøver Personlighedsprøver Somatisk undersøgelse Netværksmøde Oplysninger fra barnets netværk Observation under indlæggelse?

18 Undersøgelse. Klinisk konference Diagnose
Ressourcer og vanskeligheder. Tilbagemelding til forældre og drøftelse af handleplan. Tilbagemelding til samarbejdspartnere (møde) Skriftlig orientering til kommune mv. Udtalelse Underretning Erklæring

19 ADHD-RS Bedømmelsesskema

20 ADHD-RS Bedømmelsesskema

21 Symptom Checkliste for voksne med ADHD

22 Hvem har bolden? En 12 år gammel dreng, har gennem nogle år udvist tiltagene faglige og sociale vanskeligheder i skolen. Han har svært ved at koncentrere sig, forstyrre undervisningen og er involveret i hyppige konflikter. Aktuelt har han slået ud efter en lærer, og har truet med at springe ud af vinduet.

23 Hvem har bolden? Han bor hos en enlig mor, som går i ambulant behandling i distriktspsykiatrien. For tre år siden modtog familien hjemme-hos vejledning fra familieafdelingen i forbindelse med forældrenes skilsmisse. Drengen vil gerne flytte over til faderen men moderen, som har forældremyndigheden, modsætter sig dette.

24 Hvem har bolden? Egen læge henviser til børne- og ungdomspsykiatrisk afdeling under diagnosen ”selvmordstrusler” og ADHD. Drengen indkaldes akut med henblik på vurdering af selvmordsrisikoen. I kommunen har man nu den opfattelse, at sagen varetages af børne- og ungdomspsykiatrien. Man afventer en erklæring fra afdelingen.

25 Hvem har bolden? Er denne dreng:
Børne- og ungdomspsykiatrisk patient ? Elev med behov for specialpædagogisk bistand ? Udsat barn med behov for støtte efter serviceloven ? Samspilsramt barn – en sag for statsforvaltningen ? Pårørende til psykisk syg mor ?

26 Skole, Daginstitution mv.
Familie Skole, Daginstitution mv. B & U psykiatri PPR og kommune

27 Behandling. Familie og netværk Pædagogisk støtte Vejledning Rådgivning
Adfærdsterapi

28 Behandling. Individuel og gruppe Samtaler Adfærdsterapi Musikterapi
Diætist

29 Behandling. Medicin ved svær ADHD (fyldt 6 år) Methylphenidat
Atomoxetin Langtidsvirkende Kontrol

30 Undersøgelse og behandling foregår ofte på samme tid.

31 Hvordan får vi sammenhæng?
Social-forvaltning Skole B&U psykiatri PPR Barn Familie J. Pedersen

32 Tegn på dårlig trivsel Fysiske tegn: - har ofte mavepine eller hovedpine - er meget træt - er overvægtig eller vil ikke vil spise Følelsesmæssige tegn: - er trist og græder meget - slår, bider og overreagerer, uden der er en tydelig grund til det - holder sig for sig selv og tager ikke initiativ til leg og samvær med andre - er angst og nervøs - er stille og indadvendt - har svært ved at koncentrere sig, fx om leg eller skolearbejde Andre tegn: - undgår kontakt med voksne eller andre børn - har ikke nære venner eller legekammerater - har tit konflikter med andre - viser mangel på tillid til andre mennesker - "klæber" til voksne - bliver mobbet eller mobber selv - er dårlig til at udtrykke sig sprogligt i forhold til sin alder - har svært ved at lære nye ting, fx i skolen eller i leg og ved fysisk udfoldelse - passer ikke sin skole - har pludselig ændrer sin adfærd - overtager forældrenes forpligtelser - er selvdestruktiv, fx ved at skære i sig selv - beder selv om hjælp J. Pedersen

33 Lyt til din egen bekymring. Lyt til barnet eller den unge.
Hvad kan du og jeg gøre? Lyt til din egen bekymring. Lyt til barnet eller den unge. Fortæl gerne til barnet hvad du har lagt mærke til. Tøv med tolkninger og handleplaner. Tal med andre relevante voksne. Overvej om noget muligvis forstyrrer barnets trivsel. Inddrag gerne specialister hvis det er nødvendigt. Men, bevar tilliden til at det du gør også hjælper! J. Pedersen

34 PPR kan være med til at finde løsninger i det pædagogiske miljø.
Hvad kan PPR gøre? Pædagoger og lærere har ofte værdifulde viden om barnets adfærd og kompetence uden for hjemmet. Mange vanskeligheder kan løses med helt almindelige pædagogiske midler. PPR kan være med til at finde løsninger i det pædagogiske miljø. PPR kan undersøge børn med pædagogiske og psykologiske vanskeligheder. PPR kan iværksætte særlige pædagogiske støtteforanstalninger. PPR kan evaluere støtten og pege på eventuelle psykiatriske problemstillinger. J. Pedersen

35 Foretage en socialfaglig undersøgelse §50
Hvad kan kommunen gøre? Foretage en socialfaglig undersøgelse §50 Yde støtte til udsatte børn og unge Rådgivning Støtte i hjemmet Aflastning Økonomisk tilskud Aflastning og anbringelse. Koordinere indsatsen for hele familien. J. Pedersen

36 Poul Erik Ravnsmed ledende oversygeplejerske, MPM
Tak for opmærksomheden Claus Ørntoft Seminar Poul Erik Ravnsmed ledende oversygeplejerske, MPM


Download ppt "Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google