Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014."— Præsentationens transcript:

1 En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014

2 3 budskaber Jobcentret skal have et jobrettet og tværfagligt indsatsberedskab Jobcentret skal have et jobrettet samarbejde med borgerne Jobcentret skal bruge jobrettede redskaber

3 Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere? Kort om puljen, projekterne og evalueringen Hvordan kan jobcentrets beredskab udvikles Hvordan kan samarbejdet med borgerne udvikles Hvordan kan jobrettede redskaber udvikles Hvad tænker I om de 3 budskaber

4 Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Puljen: Udvikling og afprøvning af en (mere) jobrettet indsats Projekterne: 5 projekter kvalificerede indsatsen helt fra det første møde med borgeren til (og med) jobsøgningen

5 Inspiration til indsatsen for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Budskabernes gyldighed Vidensgrundlaget Evalueringens form: En kvalitativ læringsevaluering

6 Et jobrettet beredskab En interessant læring er, at borgere i en målgruppe, hvor mange ellers kan have svært ved at komme i gang, her kommer direkte fra modtagelsen og ind på et forløb med fysisk genoptræning og personlig udvikling, hvor de kan fastholdes og efterfølgende gerne vil videre i et forløb i en virksomhed. Der har vist sig at være behov for længerevarende praktik med støtte før borgeren kan begynde en reel jobjagt. Forløbene skal være længere og der skal være flere indsatser end forventet for denne målgruppe. Selvom vi er ét jobcenter, var sammenhængen i indsatsen ikke god nok, og ikke virksomhedsrettet nok helt fra start. For os er det en udfordring, at vi skal være udredende og afklarende og samtidig udviklingsorienterede og virksomhedsvendte. Når man fordyber sig i tværfagligheden, så dukker barriererne for at være virksomhedsvendt op – det er en svær balancegang i praksis.

7 Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet jobcentrets beredskab ved at… udvikle et tværgående samarbejde der sikrer en helhedsorienteret indsats udvikle nye arbejdsgange der giver bedre flow i borgernes forløb udvikle nye og mere jobrettede tilbud kvalificere jobcentrets kommunikation til borgerne understøtte implementering og kompetenceudvikle medarbejderne

8 Et eksempel Brøndby. Tværfaglig samarbejdsmodel. ”Skab et projekt, der går på tværs og som alle har en væsentlig interesse og andel i, og brug det til at styrke det tværfaglige samarbejde”.

9 Tjek jobcentrets beredskab Opmærksomhedsområder Et jobrettet beredskab Modtagelse af borgere i jobcentret Tidlig helheds- orienteret og jobrettet indsats Tværfaglige samarbejds- flader Flow og arbejds- gange Samarbejde mellem jobcentrets faggrupper Virksom- heds- samarbejde

10 Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere beredskabet?

11 Et jobrettet samarbejde med borgerne Allerede den første dag, da vi havde introduceret os selv, så begyndte vi at snakke om job og præsenterede virksomhedscentre. De fleste deltagere så lidt konfuse ud… de troede, de skulle have en rolig start … Indtil videre er det gået over al forventning. Deltagerne har været rigtig glade for virksomhedsbesøg. Tilbagemeldingen var faktisk, at de gerne ville på mange flere virksomhedsbesøg. Jeg synes, det er svært, for det er en anden måde at spørge ind til folk på. Borgerne bliver også udfordret på deres selvtillid og reagerer nogle gange med modstand, for lige pludselig skal de tage stilling til, hvor de er henne i forhold til arbejdsmarkedet, til personlige kompetencer, ressourcer og jobsøgning. Det er helt anderledes – vi har ikke spurgt så meget ind til det med job tidligere. Det har mere handlet om, hvorvidt der var noget nyt lægeligt.

12 Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet et mere jobrettet samarbejde med borgerne ved at… få sat scenen for en tidlig jobrettet indsats Kvalificere medarbejdernes samtalekompetencer åbne for større medbestemmelse skabe bedre sammenhæng mellem borgerens behov og indsatsen ressourceoptimere ved at lave holdforløb Koordinere indsatser bedre; mere glidende overgange og omhyggelig overdragelse

13 Et eksempel Halsnæs. Forsøg med nyt progressionsredskab: Værdien ligger i dialogen og ikke i målingen. Indikatorer skal være meningsfulde omdrejningspunkter i en dialog med borgeren. Nye arbejdsgange: Klarere budskaber, bedre flow, mere glidende overgange og bedre sammenhæng i borgerens forløb.

14 Tjek samarbejdet med borgerne Opmærksomhedspunkter Et jobrettet samarbejde At få 'sat scenen' for et jobrettet samarbejde Jobrettede samtaler Samtale- kompe- tencer At få skabt motivation og medejerskab Jobrettede og sammen- hængende indsatser der giver mening for borgeren Opbakning fra alle aktører til det jobrettede samarbejde

15 Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere samarbejdet med borgerne?

16 Jobrettede redskaber i jobcentret Vi ville gerne have en mere virksomhedsrettet indsats helt fra start. Hvis det skulle lykkes, vurderede vi, at det både skulle være i det skriftlige og det mundtlige. Det skulle ikke bare være i kommunikationen med borgerne, det skulle også være i de redskaber, vi har at arbejde med. Redskaberne skulle understøtte praksis. Derfor har vi kikket på det. Det er ikke muligt eller ønskværdigt med en ’ren’ coachende tilgang. Coaching må suppleres med vejledning, rådgivning og motiverende samtaler. Der skal arbejdes med at tilpasse coaching til en jobcenterkontekst, hvor modstand og manglende ressourcer kan præge målgruppen.

17 Hvad har projekterne sat fokus på Projekterne har udviklet redskaber der understøtter en jobrettet indsats i form af… jobrettede screeningsværktøjer til afklaring af indsats jobrettede indsatsplaner og rapporter spørgeguides, dialogguides, samtaleguides – fælles er en mere direkte tilgang visitationsskemaer der sikrer bedre flow og hurtig visitation borgerinformation progressionsmålingsredskaber sikre opbakning til en jobrettet indsats blandt alle aktører via information

18 Tjek jobcentrets redskaber Opmærksomhedspunkter Jobrettede redskaber Informations - materiale Screenings- redskaber Visitations- skemaer Dialog- og samtale- guides Redskaber til personlig jobrettet afklaring og udvikling Jobrettede indsats- planer Progressions -målings- redskaber

19 Hvad inspirerer dig? Sum med din sidemand i 2 minutter: Hvad inspirerer dig mest i dét, du lige har hørt? Matcher det dine egne erfaringer? Skal I gøre noget (mere eller anderledes) i jeres jobcenter for at kvalificere jeres redskaber?

20 3 budskaber Jobcentret skal have et jobrettet og tværfagligt indsatsberedskab Jobcentret skal have et jobrettet samarbejde med borgerne Jobcentret skal bruge jobrettede redskaber

21 Læringskatalog og læringsopsamlinger I finder læringskatalog og læringsopsamlinger for de 5 projekter her: http://brhovedstadensjaelland.dk/da/Indsatsomraader /Indsats%20for%20vigtige%20maalgrupper/Indsatse nfor%20kontanthjaelpsmodtagere/Udviklingsprojekt et%20for%20matchgruppe%202.aspx

22 Tak for opmærksomheden Fortsat god dag


Download ppt "En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google