Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning."— Præsentationens transcript:

1 Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole

2 Brobygning innovativt 1) Vi vil væk fra aktiviteter for folkeskolerne og hen imod aktiviteter i aktivt samarbejde med folkeskolerne 2) Vi vil lave systematisk involvering af de relevante aktører, folkeskolens lærere, ungdomsuddannelsens lærere og UU i et aktivt samarbejde om planlægning af et valgfag for 8. og 9. kl. som gennemføres på Viden Djurs 3) Målet er at gennemføre et innovationsprojekt som et valgfag for eleverne i folkeskolerne 4) Parallelt med elevernes innovationsprojekt kører et innovationsprojekt for lærerne, som skal udvikle en model for systematisk lærersamarbejde mellem skolesystemer for at gøre de unge mere uddannelsesparate

3 Model

4 MÅL? Eleverne skal vide mere om hvad det kræver at gennemføre en erhvervsuddannelse Gennem stadig tilretning af projekt og hjemmeuger mellem undervisningen på Viden Djurs skal lærerne i folkeskolerne blive mere aktive i en proces med at 1. øge elevernes viden om erhvervsuddannelserne og 2. arbejde med at dygtiggøre eleverne målrettet mod erhvervsuddannelserne Implementering af projektmodel i valgfagskatalog for alle kommunens skoler

5 Reelle outputs Valgfag gennemført to gange – i skoleåret 2013/2014 med Ørum Skole samt skoleåret 2014/2015 med Ørum og Auning Skoler Valgfag indgår i skolernes valgfagskatalog Model for valgfagsprocedure, UU-vejledere arbejdede med styrkekort, hvorefter elever valgte valgfag Udvidet samarbejdsflade har ført til 3 nye valgfag efter samme model og ønsker om flere

6 Elevevaluering Sjov læring på værksteder giver god læring Innovationsarbejde/projektarbejde er en god samarbejdsøvelse Det er godt at komme hjemmefra Flere har oplevet at det faglige niveau var noget, man realistisk kunne klare

7 Lærerevaluering Mange elevsamtaler om uddannelses- og jobvalg i værkstedet mens man svejsede Mange elevsamtaler om noget andet end vi taler om hjemme giver bedre relationer Flere elever har efterfølgende været i erhvervspraktik og været så fokuserede der på at få en erhvervsuddannelse at de er kommet hjem med lovning på praktikplads

8 Vejledningsresultater Forhåndsviden på erhvervsuddannelsen og blandt skoleeleverne Relationsarbejde ml lærere og elever Relationsarbejde ml. lærere Folkeskoleelever får valgfag på erhvervssuddannelse

9 Hvad kan vi bruge forhåndsviden til? Eleverne kan bruge den til at opkvalificere sig fagligt Eleverne kan bruge den til at overveje hvilken konkret erhvervsuddannelse de vil vælge Eleverne kan bede om erhvervspraktik Eleverne kan bruge erhvervspraktik til at søge praktikplads

10 Hvad kan vi bruge forhåndsviden til? Folkeskolen kan bruge den til at hjælpe eleverne med målrettet opkvalificering så man kan klare EUD Folkeskolen kan bruge den til at hjælpe elevernes motivation også for at få en god skolegang den sidste tid i folkeskolen Folkeskolen kan bruge den til at arbejde intensivt med understøttende undervisning Folkeskolen kan bruge den til motivere at elever kommer i erhvervspraktik

11 Perspektiver for EUD Vi fagligheder Tilpasning af uv Fastholdelse bliver nemmere Mere viden om nye elevers faglighed Udbud af nye linjer Mere målrettet tiltrækning af elever Mere viden om elevernes interesser


Download ppt "Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland workshop A4 Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google