Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger."— Præsentationens transcript:

1 Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger

2 Resume. Målet med denne opgave, har været at ombygge skibet Ravnen - fra et militært fartøj drevet på diesel og gas, til et skib drevet frem af vedvarende energikilder. Vi har valgt at udbygge det nuværende skib, til en stor trimaran-model Med så stor en nyhedsværdi, at det vil være i stand til, at tiltrække mange tilskuere i Dubai til Expo 2020, efter at have sejlet hele vejen fra Danmark.

3 Ren A-kraft ? Sky-sail Diesel-Elektrodrift Sejl Brændselscelle Batterimoduler Luftbobler Osmose Biogas-anlæg Drivhus Vandskovle til recuperativ Damp-teknologi Hav og vindstrømme Strømgenerering Vandkøling af solceller Solceller på sejl, pontoner og skib Hydrokraft-anlæg Solfanger Bølgekraft Memory-metal Bloombox Turbiner Vindmøller Nanoteknologi Den kreative proces - hvordan gør vi?

4 Vi har følgende udfordringer: Skibet vejer 450 ton og vi vurderer, at kunne fjerne 200 ton, i form af: Olietanke 2 hovedmotorer 1 hjælpemotor 10 ballast tanke Batterier på kommandobro Våbensystemer Gasturbine Tårn til antenner Dette vil vi så erstatte tilsvarende, med Batterier, pontoner, brinttanke og sejl.

5 Et lille eksempel med solceller… Skibet kan i dag sejle 8-10 knob, med en effekt på 600HK, svarende til 441kW. Dvs. skibet bruger: 24 timer*441kW= 10584kWh Hvis dette behov skulle dækkes med solceller alene, så ville det kræve: 1 solcelle-modul (1,56x1,05m), svarende til: 1,64m 2, producerer 0,30kW 441kW/0,30kW= 1449 Solcelle-moduler, som er 2376m 2 Solcelle-paneler.

6 Men… Skibets dæksoverflade, er til sammenligning, ca. 420m 2 og da solen ikke skinner om natten, kan der kun sejles om dagen. Her er der ikke taget højde for, at behovet for solceller yderligere vil stige, da placering, temperatur, skyggevirkning mm. voldsomt reducerer den i forvejen lave virkningsgrad på solceller. Størstedelen af ruten vil medføre meget høje drift-temperaturer i solcellerne. For hver 1°C. over 25°C. falder virkningsgraden med 0,5% pr. grad, af de totale 16%. Med solceller alene, er driften utænkelig.

7 Problemløsningen, set med Energiteknologiske briller: Flere teknologier som supplerer hinanden Giver en alsidig og vedvarende drift En bæredygtig fremdrift, som sikrer fremtiden 2+2 kan godt gi’ 5 !

8 Vores forslag: Solceller med køling, sikrer drift ved 25°C. og samtidig adgang til opvarmet brugsvand

9 Brændselscelle – Vi bruger biogassen i både kabyssens køkken og i brændselscellen, til at producere EL

10 Overskudsvarmen fra brændselscellen, med temperaturer op til 1000°C. anvendes til at drive en turbine. Turbinen er koblet til en generator og strømproduktionen lagres i den omfattende batteripakke på skibet.

11 Omvendt osmose-anlæg – renser havvandet for salt, alger og andre urenheder

12 Biogas-anlæg I modul 1, forrest på skibet, tilføres organisk materiale fra køkken, toilet og emballage, samt et bidrag af organisk materiale, fra vandindsuget i kølen. Her er modulet, hvor vi indsætter bioforgasningsanlægget Til formålet, medbringer vi ”Thors hammer”, som er ‘omvendt fotosyntese’. Kort fortalt, speeder det nedbrydningen af det organiske materiale op, med en faktor 100! Vi fremstiller et modul i glas, formet som en muffin, som illustreret ……her til højre som sikrer, at lyset trænger ned til det organiske materiale. Så har vi alle ingredienserne – nemlig lys, enzymer, vand og organisk materiale.

13 Tesla Powerwall

14 Ponton Solcelle-sejl

15 Vindmøller med tragt til forøgelse af vindhastighed Nyt driftspunkt m. tragt. Gammelt driftpunkt.

16 Bæredygtig fødevareproduktion ombord

17 Diagram over teknologierne på skibet Varmt Vand Koldt Vand Biomasse til BioGas Tør Damp EL

18 Effekt & Energi-beregning

19 Rejsens varighed Da vi har rigeligt med energi til rådighed og får frisk grønt fra vores væksthus, vælger vi at hæve ambitionsniveauet en tand mere og sejler hele ruten i et stræk, på 32 dage!

20


Download ppt "Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google