Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

_________ ___ ________________________ __ _________________ Erfaringer fra rehabiliteringsindsatsen og borgerinddragelse Fagkonsulent Birthe Haastrup,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "_________ ___ ________________________ __ _________________ Erfaringer fra rehabiliteringsindsatsen og borgerinddragelse Fagkonsulent Birthe Haastrup,"— Præsentationens transcript:

1 _________ ___ ________________________ __ _________________ Erfaringer fra rehabiliteringsindsatsen og borgerinddragelse Fagkonsulent Birthe Haastrup, Roskilde kommune Temadag om rehabilitering 29.10.13 1

2 Gitte Rasmussen Administrativ tovholder Rehabiliteringsteam Roskilde Sundhedsfaglig koordinator Thora Brendstrup Socialområdet m.v. Iris Otte Thomsen Voksenservice Lilian Mogensen /Bodil Duhammel Sundhedsområ- det Elisabeth Voss/ Tabita Christensen Rehabiliteringsteamet mødes 2 dage om ugen Beskæftigelses- området Tovholder Birthe Haastrup/ Anette Peros 2 Koordinerende sagsbehandlere: 2 tovholdere fra ’Brug for alle’ UU- Roskilde Lone Bruus/Lars Kruse

3 Arbejdsgang for sager til Rehabiliteringsteamet Sagsbehandler Gitte Rasmussen Administrativ i afsnit Rehabiliterings teamet Afsnitsledere (tidl. Samråd) Giver besked til administrativ i afsnit om start på sag Udarbejder forberedende del af rehabilite- ringsplanen Opretter sag i KMD på aftalt KLE nummer Afleverer rehabiliterings- plan mv. i 5 (6 v.UU)eksemplar er + udfyldt prioriterings- skema Kalender booker sagsbehandler til møde i rehabiliterings-teamet, indkalder borger + Opdaterer liste over sager til det forberedende møde Formøde: Teamet afklarer om sagen er tilstrækkelig belyst Giver sagsbehandler besked om mangler Giver borger besked hvis møde i rehabiliterings- teamet må flyttes + Indhenter manglende oplysninger + sagen frem til Gitte med nye bilag På samme formøde: Teamet drøfter tiltag for borgeren/mødedeltagel- se/behov for afklaring inden møde m.v. JA NEJ Udfylder listen og returnerer til Gitte Opdaterer listen, lægger indstilling på borgers sag m. besked til sagsbehandler + registrering af statistik Skriver dagsorden til rehabiliterings mødet Rehabiliteringsmøde med borger og sagsbehandler + skriver indstilling + udfylder liste til Gitte Handler på indstillingen (jf. vejledning på sags- området) Træffer afgørelse + besked til sagsbehandler Hvis rehabiliteringsteamets indstilling ikke følges, skal afsnitsledere meddele dette til tovholder (Birthe Haastrup) Deltager i rehabiliteringsm ødet

4 Antal og typer af sager Rehabiliteringsteamet har siden medio marts 2013 behandlet sager vedr. fleksjob, ressourceforløb og førtidspension 83 sager har været forelagt pr. 20.10. 13 – heraf er – 32 indstillet til fleksjob – 14 indstillet til førtidspension – 20 indstillet til ressourceforløb – 17 indstillet til andre foranstaltninger (15 af disse var § 17 sager)

5 Eksempler på indsatser Behandling f.eks. Smertebehandling Genoptræning eller vedligeholdelsestræning v. Træningsenheden Motions- og sundhedsvejledning med træningstilbud v. Sundhedscenteret Lær at leve med kronisk sygdom v. Sundhedscenteret Aktiviteter v. Peoples Corner f.eks. mindfullness, NADA, IT værksted Tilbud via interesseorganisation eller frivillige foreninger f.eks. SIND Mentor Mestrings/læringskursus (individuelt eller gruppeforløb) Virksomhedspraktik få timer ugentligt Hjemmevejleder eller opsøgende team ”Walk and talk” med koordinerende sagsbehandler Idrætstilbud v. S.I.R. (sindslidendes idrætsforening) eller handicapidræt Frivilligt arbejde Højskoleophold m.h.p. livstilsændring/vægttab Enkeltfag VUC Økonomisk rådgivning

6 Opmærksomhedspunkter Et øjebliksbillede på målgruppen for ressourceforløb – Kvinder over 50 år med følger efter svære belastninger, angst m.v. – Etniske kvinder med ondt i livet - fysiske og psykiske barrierer – fastlåste – Yngre med svære psykiske lidelser – typisk skizofreni Behov for psykiatrisk viden og erfaring i rehabiliteringsteamet Større lokale til møderne med borger - rammesætning Vigtigheden i tidlig og tværfaglig indsats, når behovet er der – f.eks. hjemmevejleder, træning, mentor med relevant erfaring, sundhedsrettede tilbud, aktive tilbud Arbejdsprøvning er ude – udvikling tilpasset den enkelte borger er inde Klæde borgeren på til mødet med rehabiliteringsteamet – hvad er realistisk Snitflader - f.eks. barn - voksen og bevilling af indsatser Roller i rehabiliteringsteamet - den motiverende dialog - borgerinddragelse Den forberedende rehabiliteringsplan - dokumentationsgrundlag Samarbejde klinisk funktion Ledelsesmæssig opbakning og bevågenhed

7 Tiltag til inspiration Udarbejdelse af arbejdsgangsbeskrivelser og vejledningsblade Den forberedende rehabiliteringsplan - udbygget med ”Hv” spørgsmål og sagsbehandlers redegørelse Pjece til borger om mødet med rehabiliteringsteamet Prioritering af koordinerende sagsbehandlere og inddragelse af disse Løbende information til og dialog m. medarbejdere og samarbejdspartnere ( f.eks. praktiserende læger og tilbudssteder) Tour de tilbud Styregruppe

8 Borgerinddragelse - intentionerne Borgeren skal have ejerskab og indflydelse Borgeren skal kunne se mål og retning i forhold til de aktiviteter, der skal iværksættes Borgeren skal deltage aktivt og medinddrages i behandlingen af sin sag Borgeren skal motiveres til og støttes i at tage ansvar og ejerskab – til selv på pege på, hvilke indsatser, der kan hjælpe borgeren videre

9 Udfordringer i forhold til borgerinddragelse Hvorledes skabe de bedste rammer for at sikre borgerens inddragelse før, under og efter mødet i rehabiliteringsteamet?  Sagsbehandlers rolle som motivator og klæde borger på – forventningsafstemning  Rehabiliteringsteamets rolle –sikre inddragelse af borgeren som aktiv medspiller samtidig med teamets faglighed kommer i spil  Den koordinerende sagsbehandlers rolle – hvorledes sikre en god overgang og et positivt og konstruktivt samarbejde

10 Udfordringer i forhold til borgerinddragelse Hvordan kan rehabiliteringsteamet tage styringen på mødet uden at svække borgerens inddragelse?  Tydelig information inden mødet  Skabe tryghed og ro fra start af mødet – hvad er rammerne/dagsorden  Tydelighed om formålet med mødet og hvad der er realistisk  Tage udgangspunkt i den forberedende rehabiliteringsplan eller i borgerens forventning til mødet – spørg ind med åbne spørgsmål og lyt  Vær anerkendende, men med fokus på udvikling og realistiske muligheder  Sikre at borgeren er meddraget i indstilling/plan og er klar over de næste skridt

11 Spørgsmål og vinkling fra jer  Aktiv inddragelse af den forberedende sagsbehandlers viden under mødet – uden det tager fokus fra borgerinddragelsen  Tilfælde hvor borgeren trækker sig, når indsatsen skal iværksættes  Borgerinddragelse i tilfælde hvor borgeren ikke tillægger det værdi at deltage i dialog om udviklingspotentiale.  Anlæggelse af fokus på borgerens arbejdsevne frem for helbred


Download ppt "_________ ___ ________________________ __ _________________ Erfaringer fra rehabiliteringsindsatsen og borgerinddragelse Fagkonsulent Birthe Haastrup,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google