Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation."— Præsentationens transcript:

1 Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation

2 Etablering støttefunktion for patientkommunikation Med det formål at: Med det formål at: Understøtte og være med til at udvikle Understøtte og være med til at udvikle Kompetence og viden til at Kompetence og viden til at –Understøttet den enkelte afdelings patientkommunikation Bedre organiserert Bedre organiserert Mere ensartet Mere ensartet Tage højde for øget digitalisering Tage højde for øget digitalisering

3 Mål: Kommunikations faglige ressourcer anvendes så effektivt som muligt Kommunikations faglige ressourcer anvendes så effektivt som muligt Større del af patienterne modtager skriftlig information om Større del af patienterne modtager skriftlig information om –Undersøgelser –Behandling –Diagnoser

4 Styregruppe nedsat dec. 2009 Tværgående projekt – sygehusforankret Tværgående projekt – sygehusforankret 3 afdelinger indgik 3 afdelinger indgik Følgende afdækkes for at løse opgaven Følgende afdækkes for at løse opgaven –Øget indsigt i pt’s behov –effektivt samspil mellem forskellige kanaler –Skabe standardisering og sammenhæng på tværs

5 Resultater Konkrete produkter i involverede afd. Konkrete produkter i involverede afd. Generelle anbefalinger til løft af skriftlig inf.’s kvalitet Generelle anbefalinger til løft af skriftlig inf.’s kvalitet

6 Projektet gennemført i 3 faser Analysefase, fokus på patienter og afd. Analysefase, fokus på patienter og afd. Forandringsfase, løfte kommunikationen i involverede afdelinger. Forandringsfase, løfte kommunikationen i involverede afdelinger. Perspektiverende anbefalings fase. Perspektiverende anbefalings fase.

7 Afrapportering - anbefalinger Disse er inddelt i: Disse er inddelt i: –Observationer (fra projektperioden) –Resultater (konkrete produkter og delresultater fra projektet) –Vurderinger: på baggrund af ovenstående –Anbefalinger: På baggrund af ovenstående.

8 Observationer, resultater, vurderinger Patienternes behov Patienternes behov Patientkommunikation, enkelte afd. Patientkommunikation, enkelte afd. Patientkommunikation, på tværs Patientkommunikation, på tværs Organisering og processer i afd. Organisering og processer i afd. Organisering og processer på tværs Organisering og processer på tværs Økonomi Økonomi

9 Patienternes behov Vigtigt at modtage information Vigtigt at modtage information –Egen situation –Hvad skal der ske, gør det ondt, o.l. –Skriftlig inf. Vigtigt supplement til mundtlige Mulighed for repetition, forståelse m.v. Mulighed for repetition, forståelse m.v. –Bevidste om at kerneydelser er behandling –Information vigtig men ikke prangende –KONK: Ønsker gode informative basisydelser

10 Patientkommunikation enkelte afd. Indkaldelse Indkaldelse Patientpjecer Patientpjecer Spørgeskema Spørgeskema Patientrettigheder Patientrettigheder Hjemmeside Hjemmeside –Styregruppen valgt kun at arbejde med de 4 første

11 Patientkommunikation enkelte afd. Indkaldelsen Indkaldelsen –anses af pt. for meget vigtig –Arb. Med mere konkret information –Struktur iog overblik –Klar forventnings afstemning og bydeform –Patientpjecer Standardisere indholdspassager Standardisere indholdspassager Struktur og overblik Struktur og overblik Ens opbygning på tværs af afd. Ens opbygning på tværs af afd.

12 Patientkommunikation på tværs Arbejdes på øget standardisering Arbejdes på øget standardisering

13 Organisering og processer i afd. Tre typer af roller Tre typer af roller –Overordnet ansvarlig, prioriterer ressourcer, –Koordinator: sikre sammenhæng og ensartet kvalitet i afd. –Indholdsansvarlig: sikre kvaliteten og faglige indhold i pjecerne

14 Organisering og processer på tværs Ikke arbejdet med denne problemstilling Ikke arbejdet med denne problemstilling

15 Anbefalinger Todelt strategi, øget fokus på digitalisering. Todelt strategi, øget fokus på digitalisering. Implementering af fælles indkaldelses pakke Implementering af fælles indkaldelses pakke Hver afd. Udpeger roller i afd. Hver afd. Udpeger roller i afd. Regelsæt for minimum pt. inf. Regelsæt for minimum pt. inf. Ansvar for standardisering og sammenhæng Ansvar for standardisering og sammenhæng Tværgående støttefunktion (afklaring af en sådan) Tværgående støttefunktion (afklaring af en sådan)


Download ppt "Mediebåren patient kommunikation Projekt skriftlig patientkommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google