Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, 31.01.16 Peter Norrild

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, 31.01.16 Peter Norrild"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, 31.01.16 Peter Norrild peter.norrild@mailpeter.norrild@mail.dk

2 Hvor kommer det fra? Science Beyond 2000, Nuffield Foundation, 1998 (GB) Fremtidens Naturfaglige Uddannelser (FNU), UVM 2003 Fremtidens Uddannelser – Den ny faglighed og dens forudsætninger Fremtiden Naturfag i Folkeskolen (FNiF) UVM 2006 Science Now, EU-report ” 2006 (IBSE) Et Fælles Løft, UVM 2009 A framework for K 12 Science Education: Practices, Croscutting Concepts and Core Ideas. NSF 2012 (USA) Naturfag i Tiden, NTS-Centeret 2013

3 Naturfag i Tiden argumenterer for det fællesfaglige bl.a.: Didaktiske perspektiver – skolefag/videnskabsfag, tilgrænsende fag, nye fag, teknologi, engineering, naturfaglig dannelse. Motivation, interesse og læring - elevperspektivet Naturfag skal have en tydeligere signatur fra elev-, forældre- og lærerperspektiver. Potentialer og barrierer i skolekulturen - lærer og ledelsesperspektiver Naturfaglig kultur på skolen - i fællesskab bliver vi bedre!

4 Eksempler på faglige overlap i naturfagene - traditionelle Plantebælter og klimazoner - bio, geo Fotosyntese og respiration – bio, f/k Vejr og vejrfænomener - f/k, geo Næringsstoffer i maden - bio, f/k Årets gang, dag og nat, årstider – bio, f/k, geo Jordens og livets historie – bio, f/k, geo Vandets kredsløb – bio, f/k, geo Kulstoffets kredsløb, bio, f/k, geo Udsivning af næringsstoffer og iltsvind, bio, f/k Vandvinding og rensning, bio, fk, geo Energiproduktion, vedvarende energi, geo, fk Landbrugsformer, bio, f/k, geo Energi, omdannelse energistrømme bio, f/k, geo …….

5 Meget er fælles for naturfag og ingeniørarbejde (engineering) Stille spørgsmål og definere problemer Udvikle og bruge modeller Planlægge og gennemføre undersøgelser Analysere og tolke data Bruge matematik og anvende computere Finde forklaringer (science) og designe løsninger (engineering) Argumentere på baggrund af evidens (facts, sandsynlighed, erfaring mv.) Samle, designe, evaluere og kommunikere information. (K-12 Science Education)

6 Eller mere overordnet og generelt som kompetenceområder i FFM: Undersøgelse Modellering Perspektivering Kommunikation (formidling, argumentation ordkendskab og faglig læsning og skrivning

7

8 Joseph Priestley 1733-1808 Frimenighedspræst og kemiker. Opdager hvordan luften holder sig frisk.

9 Charles Darwin 1809-82, præst, biolog og geolog – foretog i sin ungdom den 5 år lange rejse med The Beagle. On the Origin of the Species 1850 Om Arternes Oprindelse – på dansk i 1872

10 DNA strukturen 1953 på Cambridge. James D. Watson (bio), Francis Crick (fys), Maurice Wilkins (fys) og Rosalind Franklin (kem) Nobelprisen i medicin 1962

11 Og så lige et par ord om de fællesfaglige fokusområder 6 skal vælges 4 skal vælges fra listen i læseplanen 2 kan vælges frit… (gør det dog!) Det kunne være: Jordens og livets udvikling (biologi, fysik/kemi, geografi) Hygiejne (fx i et lokalt, globalt eller historisk perspektiv) (biologi, kemi, historie) Hjernen og sanserne (om samspillet mellem vores hjerne og sanser) (biologi, fysik/kemi, idræt) En rejse til Mars (fysik/kemi, biologi) Hvis regnskoven i Amazonas forsvinder? (biologi, fysik/kemi, geografi). NB: Fokusområder er brede rammer og ikke det samme som emner eller problemstillinger. Disse skal formuleres meget mere præcist.


Download ppt "Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, 31.01.16 Peter Norrild"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google