Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B."— Præsentationens transcript:

1 Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B

2 Hvem er Science in Action for? •Science in Action er for alle med interesse for naturviden- skab, teknik, teknologi og innovation •Man behøver ikke være superdygtig – men man skal synes at naturvidenskab er superspændende!

3 Væsentlige elementer i Science in Action •På studieretningen Science in Action vil du opleve at alle fag arbejder sammen for at give dig en sammenhængende forståelse af verden omkring os. •På Science in Action vil undervisningen være innovativ, nytænkende og meget elevaktiverende. Målet er, at du som elev på denne studieretning udvikler kompetencer, der kan honorere samfundets krav om kreativitet og innovation. •På Science in Action vil også de skriftlige afleveringer være præget af den store tværfaglighed på studieretningen. Mange afleveringer vil være på tværs af fagene. •På Science in Action kommer du til løbende at føre en portfolio med refleksioner og kommentarer, kort- og langsigtede målsætninger, noter, udkast, rapporter o.l

4 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Medicinalfysik, strålebehandling og diagnosticering ved scanningsmetoder (mat/fys/kem/samf)

5 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Medicinalkemi, lægemidler, sporstoffer til brug i diagnosticering ved scanningsmetoder (kem/fys/dan)

6 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Bæredygtig udvikling, hydrogensamfundet, biobrændsel, brændselsceller (fys/kem/bio/his/samf)

7 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Videnskab og etik, grænser for forskning, stamceller (kem/fys/bio/rel/his)

8 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Logik, i litteratur, i matematik og fysik (mat/fys/eng)

9 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Vin, produktion, analyse, reklamer og oplysningskampagner (kem/his/dan)

10 Eksempler på tværfaglig forløb •Her kan du se nogle eksempler på samarbejdsmuligheder mellem fagene. Samarbejdet foregår dels mellem studieretningsfagene matematik, kemi og fysik og dels mellem studieretningsfagene og de øvrige fag som for eksempel dansk, engelsk, historie, samfundsfag, religion og oldtidskundskab. •Pigmenter og kunst gennem tiden, restaurering af kunst (kem/old/his)

11 Ud af huset med Science in Action •Med udgangspunkt i naturvidenskab åbnes der mulighed for at besøge en lang række virksomheder i området, som vi allerede har et spændende samarbejde med –Vi har tidligere bl.a. arbejdet sammen med følgende: Århus Karlshamn, Lundbeck, Danisco, Gea Farm, Haldor Topsoe, Århus sygehus, Danfoss, Grundfos, AKV, Terma Elektronik. •Samarbejde med og besøg på universitet er også væsentligt –Vi har et godt samarbejde med flere universiteter, og dele af undervisningen i flere af fagene vil finde sted på universitet, ligesom der også er gode muligheder for at samarbejde med universiteterne i forbindelse med projektarbejder og specielt i forbindelse med Studieretningsprojektet i 3. g.

12 Deltagelse i gymnasiekonkurrencer •Deltagelse i olympiade konkurrencer, –I matematik, fysik og kemi vil du som elev på Science in Action komme til at deltage i de danske udtagelseskonkurrencer til de international olympiader i matematik, kemi og fysik. Vi sørger for at du er godt forberedt. •Science Cup Denmark –I 2.g vil et af de store tværfaglige projekter blive deltagelsen i Science Cup Denmark. Science Cup Denmark er en opfinderkonkurrence i biologi, kemi, fysik og naturgeografi for gymnasieelever i 2. g i stx og htx. Det gælder om at udvikle innovative løsninger på problemer inden for de fire fag. Deltagerne arbejder i projektgrupper på 3 – 5 elever med et teknisk- naturvidenskabeligt emne, som de selv vælger. •Unge Forskere –I 3.g kommer du til at deltage i Unge Forskere. I denne konkurrence kan teoretiske projekter, spændende forsøg og opdagelser, nye opfindelser eller en kombination bruges.

13 Fagene på Science in Action Hvis alle elever på studieretningen vælger de samme valgfag åbnes mulighed for et meget fleksibelt skema, da eleverne så ikke kommer på forskellige valghold.

14 Valgmuligheder på Science in Action •Vi anbefaler at alle elever på studieretningen Science in Action vælger et fælles 2. fremmedsprog, gerne tysk på B-niveau –Det giver mulighed for flere ekskursioner samt weekendture til f.eks. Tyskland. •Vi anbefaler Science in Action elever at vælge Mediefag som kunstnerisk fag i 1.g. Husk at dette skal du vælge inden starten. –Det vil give spændende muligheder i arbejdet med skriftlige afleveringer •Med 2. fremmedsprog på B-niveau bliver en valgblok ledig, dette giver mulighed for en fri valgblok i 3.g. Vi anbefaler elever på Science in Action at vælge –enten at løfte Fys B til Fys A, dette er for den fagligt stærke elev med ønske om et solidt fagligt fundament for en videregående naturvidenskabelig uddannelse, –eller at vælge Innovation C, dette er for den kreative og innovative elev, der gerne vil arbejde mere med den forretningsmæssige side af de gode idéer. –men du kan frit vælge et vilkårligt af de valgfag vi udbyder på gymnasiet

15 Dannelsesrejsen i 2.g •I 2g tager Science in Action på en længere studietur. Det kan f.eks. være en tur hvor vi først tager vi til CERN i Schweiz og derfra fortsætter vi med den store dannelsesrejse til Firenze.

16 Bliv klar til Science in Action •Synes du at Science in Action lyder rigtig spændende, men er du i tvivl om dine færdigheder i tysk slår til, så har vi et godt tilbud til dig… –I juni måned arrangerer vi fire eftermiddage hvor der er mulighed for at deltage i små sjove sprogøvelser sammen med nogle af vores dygtige tyskelever. –hvis du går på efterskole og derfor ikke har mulighed for at deltage vil vi gerne sende dig de små træningsopgaver med instruktion og svar så du kan se på dem i sommerferien. •NB! Alt dette er kun et tilbud. Du er hjertelig velkomne på Science in Action også uden at benytte dig af dette tilbud.

17 Sådan vælger du Science in Action •Lyder Science in Action som noget for dig?? •Så skal du sætte dit ved Kemi A, Mat A, Fys B


Download ppt "Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google