Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNiels Knudsen Redigeret for ca. et år siden
1
Bibliotekernes data - Og hvad så? Odense Bibliotekerne v. Kent Gottschalk Hansen, Systemadministrator & Thomas Skivinger Bojsen, Konsulent
2
Agenda Rammesætning Data Warehouse Interne kompetencer Processer for arbejde med data –Ad hoc opgaver –Standardrapporter Perspektivering
3
Rammesætning Hvordan kom vi i gang? Proces igangsat fra cheflag –Bringe faggrupper sammen Statistik netværk –Kommunalt samarbejde Mål: Ledelsesbeslutninger på oplyst grundlag
4
Rammesætning Hvilke data arbejder vi med? Vi benytter primært data om borgernes biblioteksbrug. Biblioteksdata sammen med kommunedata i datawarehouse
5
Rammesætning –Etiske og juridiske overvejelser ifm arbejde med personfølsomme oplysninger Lille personkreds, som har adgang til data Tæt og løbende kontakt med Odense Kommunes IT- sikkerhedschef Interne retningslinjer bliver udarbejdet i Statistiknetværket Persondataloven
6
Organiseret så det giver de bedste muligheder for at lave rapporter & analyser. sende data tilbage til systemer. Datawarehouse
7
Processer –Hente data –Rense/ensarte data –Kombinere data –Lægge data parat på hylderne –Sende data videre
8
Interne kompetencer IT –SQL –SAS programmer / Databaser –… Analyse og Rapporter –Statistik, økonometri, kommunikation
9
Processer for data Ad hoc opgaver –Case Bellinge Standard rapporter –Case eReolen
10
Ad hoc opgaver - Case Bellinge 1) Baggrund Kontekst –Ønske om at dække Odense bedre –Lokalpolitiske interesser Forventningsafstemning –Hvad skal der undersøges? –definitioner
11
2) Overvejelser - Udarbejdelse Data –Bibliotekssystemdata transaktioner lånere beholdninger –Borgerdata
12
3) Iterationer Opgaven afklares løbende undervejs ”Bestilleren” tror de ved hvad de vil Ofte ikke det de vil, når de undervejs præsenteres for findings Høj grad af kontakt ml. Systemadministrator og Analytiker Afklaring af definitionsspm
13
4) Datagrundlag Der bygges en rapport ovenpå data –Forudsætninger –Analyser –Perspektivering Følges af personligt møde for at underbygge den skrevne rapport
14
5) Grafer -Relative mål ift. absolutte mål -Faste definitioner -Brugervenlighed
15
6) Udmøntning Der blev på baggrund af den demografiske analyse søgt anlægsmidler til åbning af en filial i Bellinge
16
Std. Rapport – Case eReolen Opdaterede Dynamiske Web
17
Std. Rapport – Case Ereolen Følge udviklingen Slutbruger To do – sammenligning med fysiske materialer
18
Perspektivering Hvor vil vi gerne hen? –Standard rapporter –Bredere forankring i organisationen –Brugerrettet brug af data f.eks. anbefalinger
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.