Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december 2009. Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december 2009. Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet."— Præsentationens transcript:

1 Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december 2009. Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet efter ansøgning fra Foreningen Af Lærere i Samfundsfag (FALS) ved Gregers Friisberg (tidligere formand) og Jens Christian von Holck (tidligere medlem af bestyrelsen). Dette Power Point udgør rapporten til Undervisningsministeriet. Den suppleres af en række Power Points og andet materiale, der findes på denne hjemmeside: http://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=144827

2 Deltagerne fordelt på grupper Almindelige deltagere: Allan Christensen. Gruppe B Anna Mia Agersnap. Gruppe A Anne Birgitte Duus Gruppe A Bjørn Elm. Gruppe A Bodil Dalbro Gruppe A Bolette Holmberg Anisimov. Gruppe A Camilla Ralkov. Gruppe A Casper Thode Mortensen Gruppe B Charlotte Madsen. Gruppe A Christian Enemark. Gruppe A Christina Kirk Gruppe B Erik Kjeldsted Jensen Gruppe A Esben Juste Gruppe A Flemming Glerup. Gruppe A Freja Schloss. Gruppe B Gunvor Jensen Gruppe B Henrik Borck Larsen. Gruppe A Inge Støttrup Gruppe A Karsten Møller Gruppe A Lars Due Arnov. Gruppe B Lasse H. Svendsen. Gruppe B Mette Højen. Gruppe A Morten Petersen. Gruppe B Pernille Dalbjerg Sørensen Gruppe B Pia Jønsson. Gruppe B Rasmus Østergaard. Gruppe B Rikke Kubberø. Gruppe B Rune Johnsen. Gruppe B Trine Paludan. Gruppe B Fordelingen af de eksterne: Christian Munk-Hansen. Gruppe B Jeppe Herlev Nielsen Gruppe B Kerstin W. From Gruppe B Morten Bülow. Gruppe A Per Rasmussen Gruppe A De resterende eksterne kommer først mellem 14 og 15. De otte workshopholdere ”svæver” over vandene

3 Overordnet tidsplan for konferencen - se det udleverede program 09.30-45: Ankomst. 09.45-10.25: Præsentation af rapport/ hjemmeside/ workshops. 10.30-11.10: Rollespil som metalæring, eksempler. 11.15-12.00: IP/økonomispil, eksempler 12.00-12.45: Frokost i ”Skjalm Hvide”. 12.45-13.50: Store og små spil i undervisningen, eksempler. 14.00-14.20: Politikspil, eksempler. 14.25-14.45: Repetition af forløb, eksempler. 14.55 -15.20: Opsamling og evaluering. 15.20-15.55. Eksempel på samarbejde med ekstern samarbejdspartner. 15.55-16.45: ”Dating/ markedsplads” med mennesker og virksomheder, der tilbyder spil til samfundsfag.

4 FAT PRIDE - ET SPIL OM SUNDHED OG VELFÆRD “We're kind of a popular punching bag,” Marilyn Wann, author of Fat! So? Samfund og sundhed Samfundsmæssig prioritering NHS ctr privatiseret system Obama Health Reform Single Payer Statens og forsikringssektorens rolle Gregers Friisberg. Kl. 10.30 Gruppe A

5 Lov / politisk beslutning Den politiske lovgivnings- proces i Folketinget 1. behandling 2. behandling 3. behandling … samt udvalgsbehandling Krav/forventninger Støtte/opbakning Det politiske miljø / den politiske diskurs Eastons model: ’Modstand mod kvindelige præster’ Svende Claus Svendsen Kl. 10.30 Gruppe B

6 TV-debat I undervisningen Jens Christian von Holck. Kl. 10.50. Gruppe A  Sådan forberedes rollespillet.  Sådan får du alle elever i spil.  Sådan får du diskuteret faglige pointer undervejs.

7 Paneldebat som rollespil Spindoktorer Tv-medier Chat Skrevne journalister Publikum (anden klasse) Produktansvar Politikere Forskellige elevtyper Frederik Jørgensen, ÅSG, kl. 10:50. Gruppe B

8 Mads Christensen: ”IP-spil”. Gruppe A

9 GLOBAL MATADOR - ET SPIL OM MAGT OG INDFLYDELSE I VERDEN Afspejler magten sig i et konferencebord? Subprime- og finanskrise - et bump på vejen i konjunkturer og topmødediplomati -Eller ny Verdensorden? Fra G8 til G20 Gregers Friisberg kl. 11.15 Gruppe B

10 EURO TRAGEDIE - Surfing the recession with Club Med Spanien, Grækenland Italien Konvergens? Beslutningsprocesser Politisk globalisering Euro - EU’s nye rolle i Verden Gregers Friisberg kl. 11.40 Gruppe A

11 Krisen i Somalia Et debatspil om international politik og især dansk udenrigspolitik Som afslutning på et forløb Eleverne deles op i Folketingets partier og skal varetage forskellige roller (ex politiker, spindoktor og journalist) Undersøge og dokumentere et politikområde Kan også fungere som en øvelse i den skriftlige genre notatet Thomas Øe Svendsen: ”krisen i Somalia”. Kl. 11.40 Gruppe B

12 Klokken 12.00-12.45 Frokost i Skjalm Hvide. Gå ad alléen langs ”avlsgården” og ind mellem kirken og hovedbygningen Fortsæt over den gamle atriumgård (klostergård) og hen til Skjalm Hvide

13 ”Bliv populær ved små setups i undervisningen” Den 8. dec. 2009: Leg med tændstikker Om brikøvelsen Om kommunikationsøv. Tavshedsspil med: Regler om begrænset kommunikation Belysning af normdannelse, rolledannelse, kommunikation med forskelligt omfang af feedback Claes Ludvigsen. Kl. 12.45. Gruppe A. Kl. 13.35 Gruppe B

14 Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning. 15-35 deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater.’ Store arrangementer på tværs af klasser. “Rammespil”, Fx. - EU-forhandlingsspil for 60-170 deltagere - Fagligt Diplomacy for en hel årgang. - Mange mindre spil sammen som sidearrangementer ved andre spil. - Store valgkampe for hele gymnasiet: “EU-historie, Naturvidenskabsmand, AT- teoretikere…” Multikomplekse spil. Over 350 deltagere. Motto: Alt kan lade sig gøre. Navn: “Samfundssimulationer” -Republikken Rysensteen, 2003 – alle elever på gymnasiet… dynamisk kopi af verden udenfor -1½ måneds opstart. -19/9 2003: Gymnasiet blev udråbt til Republik! Når gymnasiet sættes i spil Jens Christian von Holck Kl. 12.45 Gruppe B Kl. 13.20 Gruppe A

15 Mobiltelefoner i lovgivningsprocessen - Vedtagelse af lovforslag - lovgivningsprocessens 3 behandlinger - mobiltelefoner i forhandlinger - forhandlingsledere - ordførere - flere klasselokaler - informationssøgning Frederik Andreas Jørgensen. Kl. 13.00 Gruppe A. Kl. 13.20 Gruppe B

16 Samfundsfagsfilm på mobiltelefonen Introduktion til, hvordan man kan udnytte elevernes mobilkompetencer…. Mads Christensen Kl. 13.00 gruppe B Kl. 13.55 Gruppe A

17 ”Sæt demokratiet på spil” Den 8. dec. 2009: Vælg mad på forskellige måder og belys demokratiet Valg mellem 32 retter mad til ”klasseskovtur” 3. valgfaser Teori Claes Ludvigsen. Kl. 14.00. Gruppe A.

18 Dilemmaspil om ”Krigens regler” og menneskerettigheder Kort dilemmaspil om emnerne ”Straf eller forsoning?” om krigsforbrydelser, ”Humanitær intervention?” og ”Krigens regler” om eksempelvis danske soldaters rolle i Afghanistan Kan også anvendes til at diskutere dilemmaet mellem retssikkerhed og terrorbekæmpelse i DK Thomas Øe Svendsen: kl. 14.00 Gruppe B

19 12 24 23 30 33 32 2829 31 262725 16 13 12 3 22 21 201918171514 45678 9 10 11 SLUT START  Repetitionsspil: Rigtigt svar 1. gang = 3 felter Rigtigt svar 2. gang = 2 felter Rigtigt svar 3. gang = 1 felt 4. Gang = nyt spørgsmål Svende Claus Svendsen. Kl. 14.25 Gruppe A

20 Hvordan kunne man repetere sin undervisning? Jens Christian von Holck Gruppe B kl. 14.25

21 Ja Nej Opsamling og evaluering Kan man bruge spil i samfundsfag? Klokken 14.55 i Lehmans sal

22 aa Eksempel på samarbejde med ekstern samarbejdspartner Assembly Voting, prøvevalg. Jacob Gyldenkerne, Assembly Voting kl. 15.20 Samfundsfagslærere evaluerer samarbejdet: Elisabeth Lollike fra Ordrup Gymnasium Kl. 15.35 Mads Christensen, Kalundbog Gymnasium Kl. 15.50

23 Markedsplads med eksterne, der tilbyder spil til samfundsfag Christian Much-Hansen. Free Lance journalist/ anmelder. Ernst Jensen, projektgruppen bag vismandsportalen. Kommer omkring kl. 14.00 Ida Binderup, IBI@lf.dk Landbrug & Fødevarer (Interesseorganisation). Har bl.a. stået bag udgivelsen af debatspillet KonfrontationKonfrontation. Kommer omkring kl. 14. Jacob Gyldenkærne. jacob@aion.dk eller 2684 6644. Kommer efter frokost. http://www.assemblyvoting.com/index.htm Jeppe Herlev Nielsen. jh@seriousgames.dk Repræsentant for firmaet Serious Games (deres spil udgives gennem Forlaget ColumbusColumbus). Kerstin W. From. Forlagsredaktør, gymnasieredaktionen. Forlaget GyldendalGyldendal. Morten Bülow, redaktør fra Forlaget SystimeSystime. Per Rasmussen, direktør. Forlaget Columbus

24 Deltagerne fordelt på grupper Almindelige deltagere: Allan Christensen. Gruppe B Anna Mia Agersnap. Gruppe A Anne Birgitte Duus Gruppe A Bjørn Elm. Gruppe A Bodil Dalbro Gruppe A Bolette Holmberg Anisimov. Gruppe A Camilla Ralkov. Gruppe A Casper Thode Mortensen Gruppe B Charlotte Madsen. Gruppe A Christian Enemark. Gruppe A Christina Kirk Gruppe B Erik Kjeldsted Jensen Gruppe A Esben Juste Gruppe A Flemming Glerup. Gruppe A Freja Schloss. Gruppe B Gunvor Jensen Gruppe B Henrik Borck Larsen. Gruppe A Inge Støttrup Gruppe A Karsten Møller Gruppe A Lars Due Arnov. Gruppe B Lasse H. Svendsen. Gruppe B Mette Højen. Gruppe A Morten Petersen. Gruppe B Pernille Dalbjerg Sørensen Gruppe B Pia Jønsson. Gruppe B Rasmus Østergaard. Gruppe B Rikke Kubberø. Gruppe B Rune Johnsen. Gruppe B Trine Paludan. Gruppe B Fordelingen af de eksterne: Christian Munk-Hansen. Gruppe B Jeppe Herlev Nielsen Gruppe B Kerstin W. From Gruppe B Morten Bülow. Gruppe A Per Rasmussen Gruppe A De resterende eksterne kommer først mellem 14 og 15. De otte workshopholdere ”svæver” over vandene


Download ppt "Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december 2009. Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google